Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1235 ggr
scth
0

Liten och svag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag skulle köpa hundmat tog jag mig en sväng förbi djurrummet. Där hittade jag en sådan söt, liten men svag musflicka. Jag kallade på personal och vi öppnade buren och granskade henne.

Jag fick med mig henne hem då de inte skulle ha tid att ge henne extra uppmärksamhet på affären så jag ger henne en chans att bättra på sig!

Råd om hur man hjälper denna lilla flicka på bästa sätt mottages! Undrar oxo varför hon ser ut som hon gör kring ögonen…

scth
0

Hon gör ingenting alls.. Bara sitter, har tagit ngn tugga mat men inte mer :(

UlrikaD
0

Går tyvärr inte att se några bilder.

Vattnadal
0

Ser inga foton heller.

Håll henne för det första långt från dina andra möss, med tanke på ev smittor.

Håll henne varm, är hon sjuk kanske hon inte kan ordna det själv. En riktigt sjuk mus kan behöva kuvös i form av petbox som du ställer i en kylväska med ex vetekudde, varmvattenflaska ed. Annars kanske bara varmvattenflaska i buren eller en värmematta under kan räcka.

Försök få i henne energirik mat. Smör, avocado, lax, ärtor.

Se till att hon får i sig vätska, droppa lite vatten, kanske utblandat med lite honung, i munnen och se om hon dricker.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

scth
0

Jo hon är satt för sig själv. fått massor med hö att boa i. Ska se vad jag kan hitta för mat åt henne! Hon kan inte bli FÖR varm? Isf hur märker jag det?

tyvärr strular det med bilderna

Vattnadal
0

Jo, för varm kan hon nog oxå bli. Ge henne möjlighetv att välja, om det går. En varmvattenflaska kan man vara nära eller en bit ifrån. Fleecetyg kan vara bättre att boa med, då det är dammfritt.

MVH Elin

scth
0

OK, då ska jag se om jag kan hitta nån fleacetrasa

scth
0

Varmvattenflaskan var succe, den sitter hon på, som bomaterial blev en gammal frotttehandduk och Hundarnas underull ( det om ngt borde vara varmt och mysigt att boa i!) (har sparat päls från när de fällt)

Vattnadal
0

Låter strålande! Ge henne massor av nyttig färskmat, så kanske det vänder.

MVH Elin

scth
0

Lilla flicka bättrar på sig sakta men säkert, idag har hon utforskat lite, fått en toarulle och kartong att undersöka. Varmvattenflaska som fylls på med nytt vatten med jämna mellanrum.

Hennes lilla bur står på köksbänken så att jag och sambon har full koll på henne. Hon är fortfarande lite loj men inte apatisk som igår :) Hoppas på att det fortsätter i denna takt!

Grodan
0

#9 Vad härligt! Skrattande

Super att Vattnadal var här och hjälpte dig!!! Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

scth
0

Nu verka jag få upp bilder. såhär ser hon altså ut…

Grodan
0

oh crap… så ynklig

när är det där taget? (är det det som skall ligga i #0???)

MaaariaS
0

Väldigt fin liten tjejKyssVi häller tummar och tassar här hemma att hon klarar sej!!!

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

scth
0

#12, jo det är det som skall ligga i #0.

Idag har hon haft öppen bur och under uppsikt fått ballansera på burkanten och även vågat sig ut på diskbänken. Mkt mkt sakta och försiktigt men ändå "pigg nog att utforska och undersöka" som en mus bör.

[finamöss]
0

Hehe. Du är rolig…inte alls nåt elakt menat. Lätt hänt att man ska avverka sitt museri eller uppfödning överhuvudtaget och ändå tar hem en arm liten stackare. Du är en eldsjäl ut i fingerspetsarna som månar om dom små. Hon är superduper söt. Ska du ha henne kvar?

scth
0

ja tanken var ju att sluta, men jag tror inte att jag kan! Har 2 möss som jag INTE vill göra mig av med och denna lilla flicka blir jag nog mkt mån om om hon överlever. Så ser ut att bli minst 3 möss här och då kan jag likagärna fortsätta, nu får mössen ett eget rum dessutom så slipper sambon klaga ;)

Tar nya tag och fortsätter ^^

Hoppas att allt går bra med dina!? Och din systers småpojkar ?

[finamöss]
0

#16 med mina verkar det gå bra. Jag har satt samman flocken på 5 st. Liona bråkar dock friskt med den lilla så vi får se hur det går med henne. Önskningen var att hon kan gå i flocken men tyvärr verkar det inte så just nu. Dom övriga fyra går bra tillsammans. Syrrans grabbar mår bra, dock göder hon dom väl. Haha. Dom är tjockare än mina. Kajsa (agouti pannfläckad) är en av mina favoriter här hemma. Lycka till med dina små. Du får väl alldeles säkert flera underbart fina kullar.

Vattnadal
0

TS Kanske ska lura på dig några till nästa gång du hälsar på? Nu fick du ju bara småtitta genom burarna på dem. Kyss

MVH Elin

[finamöss]
0

#18 Mig? om du menar mig: Ja det lär bli flera i framtiden, men då har jag mina önskningar. Det ska vara texel eller astrex, fuzzy eller naket, gärna fläckiga.

Vattnadal
0

#19 Nej, jag menade TS, som jag skrev, dvs trådskaparen, som var och hälsade på mig i hundaffärer. Skrattande

Fläckigt finns det extremt sällan här, aldrig fuzzy och aldrig naket, ibland astrex och ofta texel, alltid långhår och korthår. Alltid agouti, argente och argente creme, ibland silver agouti, blå agouti, lilac agouti och cinnamon.

MVH Elin

scth
0

#20 maybee ;) haha. Har ju en av dina töser och hon är toppenmusig =)

scth
0

Lilla flicka blev tyvärr riktigt dålig igår! snabbt gick det, hon förlorade balansen helt, ramlade när hon skulle gå och andades toksnabbt. Fick ta beslutet att avliva henne så hon slapp lida i onödan.

Lamina
0

Vad synd! Gråter Men hon fick iaf känna sig älskad sin sista tid i livet! Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

Rip lilla musan. Stor bukett blommor till dig scth.

#23 du e så rar Kyss och jag håller tokmed

Mice
0

Nej, så tråkigt ):
R.I.P Gråter

Vattnadal
0

Jättetråkigt! Men du försökte i alla fall. Hade du inte tagit hem henne hade hon säkert självdött i affären, vilket är ett mycket sämre alternativ.

MVH Elin

ajanki
0

Åh, så tråkigt!

Men jättebra att du tog hem henne och gav henne en chans!!

Stylle
0

Gråter

Smullis
0

Var det inte lite konstigtatt djuraffären inte märkte något förens nu?! R.I.P lilla musflickan, men nu lider hon aldrig någonsin mer :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lamina
0

Nja, så konstigt är det inte, en del djuraffärer har helt enkelt inte koll. När jag fick hem Gummiboll (döpt så eftersom hon var rund som en boll) vart dom faktiskt rent ut sagt förvånade över att det fanns dräktiga möss i buren. Och hon var inte den enda som var rund…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Smullis
0

Är det inte egentligen syftet med att hålla djur att låta dom ha det bra..? Jag undrar verkligen varför så många djuraffärer inte sköter sin plikt. Det är ju därför man tar jobbet. Det är faktiskt väldigt dåligt gjort av dom. :(

Lamina
0

Om det vore (små)djurälskare som jobbade på djuraffär skulle vi nog se många fler djuraffärsanställda här inne. Nu är det inte så, utan det är ofta ett jobb som vilket annat. Därmed inte sagt att alla djuraffärsanställda inte bryr sig om djuren, för det gör nog dom flesta, inom vissa ramar. Att bry sig betyder inte att man förstår att dom mår dåligt, liksom. Som exempel kan jag (återigen) ta min djuraffär. Dom som jobbar där är verkligen jättetrevliga och duktiga, men deras kunskaper brister. En av dom "känner" (känner till/bekant) jag utanför djuraffären och hon har egna (stora) djur som hon tar omhand om på bästa sätt. Tror t.o.m. det var hon som plockade ut Gummi åt mig och såg så medlidande ut över hennes öde. Men tro inte för den skull att det lyfts på några ögonbryn för hur djuren har det där hon jobbar. Och varför skulle hon reagera över det? Av vad hon har fått lära sig så har dom det ju bra. Vad hon vet så förökar sig ju smådjur som kaniner, så varför skulle dom må dåligt av att få ungar hela tiden? Och även om hon hade vetat om att det var fel, vad skulle hon kunna göra åt det? En djuraffär är trots allt en djuraffär och drivs med vinstintresse liksom alla andra affärer. Det måste dom göra, för så säger lagen.

För övrigt får du gärna starta en egen tråd om du vill diskutera dethär vidare.

//Lamina

Smullis
0

Ja du har nog rätt. Det är ändå fler som sköter djuren på djuraffärerna än de som inte gör de. Men det borde egentligen inte finnas de som inte bryr sig tillräckligt. Hur gör djuraffärerna egentligen om ingen köper deras djur? Blir de djuren aldrig kelade med då?

Lamina
0

Som sagt var, du får gärna starta en egen tråd om du vill diskutera det vidare. Eller, jag tror jag ghör det själv… Oskyldig

//Lamina

Grodan
0

Det kan gå väldigt fort från att musen ser frisk och fin ut tills den ser såhär sjuk ut (så att man missar det är inte alls konstigt) - och väääääldigt sällan går något att göra åt det. Det musen behöver är expert veterinärvård som dropp och medicin.

Smullis
0

Är det äns säker att en mus överlever sånt? Smådjur brukar vara rätt kännsliga :)

Grodan
0

Som jag skrev EXPERT veterinärvård med dropp och medicin….

Smullis
0

Är det säkert då?

Lamina
0

Nej, det är aldrig säkert att musen överlever. Men vad är alternativet? Att den dör iaf.

//Lamina

Grodan
0

Dropp och kortison kan göra underverk. Kolla på min hund…

Smullis
0

ja det är det man kan välja mellan.. Det är nog iaf fler som överlever

Grodan
0

Jag känner några möss som botats med hjälp av dropp och kortison. Tyvärr är det ju inte möjligt att ta blodprov på möss, röntga möss osv som man kan göra med stora djur för att fastställa vad exakt de är sjuka av så att man kan åtgärda saken. Inte heller finns många veterinärer som anser att möss är värda detta jobb. Och teknik finns inte heller på alla djurpraktiker.