Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1524 ggr
Ratlings
0

Nybliven mamma & mormor

Jaha, efter såååå många gånger jag varit in och läst här blir det tillslut så att jag får göra ett inlägg! 
Efter många år som muslös (haha) kom jag idag hem från praktiken med en mus som dom skulle avliva annars. Hon är fullt frisk, lite slö och så men det är inte så konstigt… Hon är ju dräktig. Högdräktig. Eller som i skrivande stund… Födande!

Vad dräktiga/digivande råttor ska ha har jag full koll på och antar att det är samma sak typ. Eller?
Slängde batteriet på laddning när jag kom hem, tänkte ta lite bilder på den fortfarande namnlösa mus mamman, men så långt hann jag inte.
Det var hem - ner i buren - ut och handla - äta mat - titta ner och se att hon föder. Så bilder kommer efter ett tag… Vill inte störa nu när allt redan är helt nytt för muslingen och då jag inte riktigt vet hur pass hon litar på mig vill jag inte störa.. Trots att hon borde vara van vid att folk håller på med henne/hennes muslingar då hon kommer från djuraffär (dock privat uppfödd av ägarna då dom inte gillar grossister).

Vägde henne hann jag iallafall med och det låg på 55 g, är det en bra vikt för en mus? Har själv bara råttor och en guldhamster. Hur gammal hon är har jag ingen aning om!

Hon valde också att föda under Vattenflaskan istället för i huset med bomaterial - borde jag flytta Vattenflaskan eller något…?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
0

Min musling låg på runt 55 gram hon med strax innan hon födde, så jag antar att det är normalt för en svensktypad (vilket jag antar att hon är). Du har ju fött upp råttor och borde ha ganska bra koll på det mesta, dom är ju rätt lika. Tungan ute Men jag skulle flytta flaskan om jag var du, vill inte att det ska droppa på ungarna ju. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ratlings
0

#1 Ja okej vart lite orolig för att det var alldeles för lite först, innan  jag kom på att det är ju en mus… ingen råtta… Haha! Ja men va bra, då har jag ju stenkoll! Flört
Ja en svensktypad är hon, men än så vet jag inte om hennes utseende. Vit/grå fläckig skulle jag kalla henne, men färgen/teckningen borde ju ha ett annat namn Flört
Jo, tänkte det också faktiskt, dom får ju inte bli blöta liksom.. Får flytta den då Glad

// Lise

Mymlan
0

Spara ngn hona ur kullen som kan stanna kvar som sällskap åt mamma sedan..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ratlings
0

#3 Absolut, det hade jag tänkt. Glad

// Lise

Ratlings
0

10 muslingar snabbräknade jag till när hon var och åt. Dom jag såg, såg ut att ha mjölkband, alla verkar välmående. 
Mamma mus verkar lite tilltuffsad i pälsen, dom ska inte ha något sandbad åt sin päls som dvärghamstrar eller något, va? Hon ser nämligen ut som en dvärgis som inte haft tillgång till det typ Tungan ute

Hon letade lite efter Vattenflaskan också efter jag flyttade den, hoppas hon hittar den sen.. Obestämd
Broccoli kokas iallafall, hon får lite nattmat innan jag ska sova och hoppas hon gillar det - hon har ju aldrig ätit färskmat innan!

Dock är hon fortfarande namnlös och det stör mig… några namnförslag? Glad

// Lise

Ratlings
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog några bilder lite snabbt när hon var och åt mat, färskmaten var dock lite läskig.. Tungan ute

// Lise

Ratlings
0

10 bebisar har jag räknat till, mat i magen och välmående. Skrattande
Åh bebispip är så mysigt Kyss

// Lise

Mymlan
0

Söta små marsipan grisar.. Ge ärtor, majs, leverpastej, rå lax..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ajanki
0

Stort grattis till din fina musmamma och hennes bebisarSkrattande

Du behöver inte koka broccolin innan du ger henne, ärtor, lax, kycklinglever, kycklinghjärta, köttfärs, ägg och äggskal är bra mat att ge henne. Jag gör röror ibland av detta, men ger allt rått förutom ägget om jag inte blandar det i röran.

Många möss som inte är van vid färskmat äter inte alltid den i början, men om man fortsätter att ge dom varje dag så vänjer dom sig vid den och tycker oftast till slut att det är supergott!!

Ratlings
0

#8 Skrattande

#9 Ja det är typ samma som råttor, så jag är insatt i vad dom ska ha :)
Hon har ätit lite  av det såg jag, men inte så jätte mycket. Tungan ute

// Lise

Sara B
0

Åååh så fina, Grattis! :)
Haha anledningen till att du tycker att hon har ätit lite kan vara för att du är vad vid att mata råttorna också ;).
Jag är ju van vid kanin innan mina möss och tyckte att de åt jättelite i början. men när jag gav dem t.ex. sallad i början så var det nästan i kaninportion inte konstigt att de inte åt upp…

Grodan
0

Allt ser bra ut, dock gillar jag inte riktigt torrfodret du ger henne. Du bör tänka över ett nyttigt och näringsrikt torrfoder som du blandar själv baserat på säd, fröer och nötter från matbutik istället. Vi har flera Artiklar och trådar om detta.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
0

Alltså, jag kan inte hjälpa att tänka Lisa varenda gång jag titar på bilden på henne. Men det blir väl för likt matte ju… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

adirf1
0

Tycker att hon ser ut som en liten Tess^^<3 Jag är riktigt nyfiken på vad hon är för färg, jag blev ju helt förälskad i henne Skäms

Ratlings
0

#11 Haha jo så kan det vara också! xD

#12 Det är hemmablandat, fast med lite färdigköpt i.

#13 Jo, det blir lite för likt mitt namn, hehe Tungan ute

#14 Tess… Tycker inte riktigt namnet passar.. Ja, det vill jag också veta faktiskt, ska ta bättre bilder på henne så experterna får svara på det. Just nu ligger hon i huset som hon förövrigt har flyttat in bebiserna till :)

// Lise

Ratlings
0

#12 Såg att allt det färdigköpta (som förövrigt är till för att slipa tänderna lite) låg på toppen av matskålen, det är alltså fröer, nötter och osockrad naturell müsli i också. Flört

En bild på 10 fortfarande välmående, välmatade, välomhändertagna bebisar Kyss

// Lise

adirf1
0

Liona, Lemene, Sussa, Malva, Toluse, Snorkfröken, Myrra eller Vilsna? Bara lite snabbt påkomna namn när jag sitter här & söker i namn arkiven :3

(Älskar att sitta & försöka hitta på lite namn :P )

Ratlings
0

#17 Haha fina namn! Hon har dock fått ett namn, döpt efter en händelse idag… Kommer upp med det sen när jag laddar upp bilder på henne! :)

// Lise

Ratlings
0

Efter ett tag med irritation (eller ilska kanske…) över att mitt minneskort vägrade funka och bara ville att jag skulle omformatera precis efter jag fotat lilla musmamman vill det nu funka!

Trassel har hon fått heta efter att hon klättrade upp på min axel och sedan trasslade in sig i mitt hår… sötnötan. Svårfångad är hon, men mysig och lugn när man väl har henne uppe! Kyss

Så nu experter - vad för färg, teckning och hårlag har damen?

Uppifrån

// Lise

Ratlings
0

Ena sidan

// Lise

Ratlings
0

Andra sidan

// Lise

Ratlings
0

Långhår?

// Lise

Ratlings
0

Mysbild Kyss

// Lise

Ratlings
0

Putsa putsa…

// Lise

Ratlings
0

Nyfiken flicka Skrattande

// Lise

Ratlings
0

Leker plattfisk… Eller? Kyss

// Lise

[TomasH]
0

agouti even långhår, med fet päls ;-)

ser välmående ut, tycker jag!

Ratlings
0

#27 Aha! :)
Jo fet päls har jag märkt att hon har, hur får man bort sånt? Obestämd Hon hade det innan hon kom hit också, och några andra vuxna där hon kommer från.

// Lise

Grodan
0

Håller med #27 om Agouti Even LH, fast på vissa bilder ser hon ut som Blue Agouti… men mina ögon orkar inte kolla så noga idag

[TomasH]
0

Du har nog rätt ang blue ag, Grodan! Sen kan man ju alltid diskutera om de här teckningarna verkligen ska räknas som broken eller variegated. De är rätt vanliga på svensktypade möss och jag har sett att de brukar benämnas just broken. Jag tänker mig broken som ko-fläckig medan variegated som splittrad och småfläckig.

Grodan
0

Jag är lite avslappnad till teckningarna… Många är så lika. Visst gillar jag att kalla saker för vad de är genetiskt, men ibland är teckningar mellanting. Så man kan ju kalla teckningarna för vad man tycker de liknar mest. Speciellt när mössen har okänd eller brokig bakgrund. I linjer där man renavlar och teckningarna liknar den skrivna Standarden är det däremot lättare. Skrattande

Grodan
0

Gjort en ny tråd: Teckningsprat

Ratlings
0

Kollade i den andra tråden, får hålla lite koll där :p

Köpte hem iallafall nytt foder åt lillan efter jag läste artikeln. Nu fattas bara müslin så är den klar. 
Kollade lite snabbt i boet, mamma och ungar fortfarande välmående. Glad

// Lise

UlrikaD
0

Men tösen förföljer mig ju överallt.Kyss

Ratlings
0

#34 Haha! Flört

// Lise

Ratlings
0

Kollade till lite närmare i boet och såg….. 
10 friska, välmatade bebisar! Skrattande

// Lise

Ratlings
0

Och en svårfångad men mysig och alltmer nyfiken mus Kyss

// Lise

Ratlings
0

Pälsen börjar bli lite platt, måste puffa upp den!

Men det är fortfarande ingen som svarat på hur man får bort fet päls?

// Lise

[TomasH]
0

fett i pälsen brukar bero på smutsigt bottenmaterial eller geggig mat. Testa med rivet tidningspapper att boa…

Lamina
0

//Lamina

Ratlings
0

#39 Aha, då borde det försvinna snart alltså. Smutsigt bottenmaterial hade dom ju.. :/ Papper får dom alltid å boa med! :)

#40 En artikel jag missat… Ska läsa den, tack! :)

// Lise

Vattnadal
0

Tänkte oxå blue agouti på en del foton, svårt att säga, blek och glåmig agouti, men troligare blue agouti.

Söt hur som haver!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ratlings
0

#42 Hon är ljusare på ena sidan än den andra… Tungan ute

// Lise

Ratlings
0

Bebisarna är fortfarande 10, dom trotsar sin döv- och blindhet med lite upptäcktsfärdar i min hand! Mitt öga har också sett lite mörkare fläckar här och var.. :)
Trassel blir alltmer framåt, hon var lättare att få upp idag, men hon gillar inte att bli fasthållen eller buren speciellt mycket. Men det kommer väl, hon är ju förövrigt ohanterad. Hon var väldigt nyfiken idag, ville inte sitta still i handen utan klättra runt på mig för att sedan fastna i håret.. Kyss Hon är inte heller lika rädd för ljud. Man kan titta på henne i buren utan att hon gömmer sig.

Nästa steg är väl att slänga upp lite leksaker på bordet och låta henne utforska lite medan jag tittar lite kön på bebbarna så jag har en aning om hur många honor och hanar det är i kullen! Glad

// Lise

Ratlings
0

Det är en liten skruttis som inte riktigt hänger med, men annars är alla sprattlande glada. Morrhår har dom fått och fjun börjar komma! :D

// Lise

Smullis
0

Väldigt söta! Dom ser ut som rå kyckling Tungan ute har alltid tyckt det om nyfödda smådjur! Hur många dagar är dom nu?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Ratlings
0

#46 Haha rå kyckling har jag aldrig hört! Skrattande
Dom 5 dagar idag, småpluttarna. :)

// Lise

Smullis
0

Åh ! Hur stora är dom i längd och bredd tror du? :)

Ratlings
0

Jadu, det har jag nog ingen aning om! Jag och mått är inte bästa vänner om man säger så… Haha! Men små är dom! :)

// Lise

Smullis
0

Haha okej Skrattande