bäbisar 2
Idag har jag räknat andra kullen pygmémus ungar. Har inte kollat på dom försen nu. dom är födda 26/27 december på kvällen och är alltså 5-6 dagar gamla nu.
6 stycken! var nästan beredd på det för mamma var så himla stor.
Vi får se va de blir för kön och om de blir någon mer vitfäck. Om några dagar har dom redan päls :) och när dom är 2 veckor kommer dom springa runt i terrariumet och snart börja äta själva.
Spännande!
Ska ta bilder på dom om 3 dagar kanske. Så får ni se dom små sötnosarna.
Alla hade ett fint och tydligt mjölkband och både mamma OCH hennes två döttrar låg och värme dom. Mysigt att alla hjälps åt med ungarna.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Men vad spännande. Tänker du sälja dessa också..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja nu blir de sista kullen. Pappan och två söner är sålda. Så nu finns mamma och två döttrar + nya kullen på 6 st kvar.
Kommer dela upp dom i honor som får vara me mamma och döttrar och hanar (om de blir några i kullen)
Alla ska säljas nu :)
#2 Men du ska väl behålla några pyggisar?
#3 nej faktiskt inte.. Då skulle jag behöva köpa akvarium (har bara terrarium över) vill inte vara med om fler rymda jäklar. Troligen blir de säkert tammöss framöver när jag flyttat men klarar inte riktigt av pygméerna. Var nog inte riktigt beredd på att dom var SÅ snabba och hoppade Så högt om jag ska vara ärlig. :/
Men nu vet jag. Dom har ju haft ett helt underbart liv här hos mig och skulle säkert vilja stanna men ja som sagt.
#4 Du vill ha lite mer tämjda möss antagligen. Pyggisar är ju tittdjur mer och de kanske inte klarar så bra att man är och petar på dem så mkt…
Å andra sidan tror jag att det är bra om man börjar selektera lite för temperament och tamhet nu. Alltså att man väljer att avla på de pygmémöss som är minst rädda för människor, inte så lättskrämda mm.
Ja nej jag visste att de va tittdjur! ville inte hantera dom alls :) Läste på massor innan jag köpte såklart.
Men de är svårt att veta exakt HUR snabba dom är. De är ju jättesvårt att öppna terrariumet utan att dom flyger ut.
Har aldrig varit och petat på dom utan låter dom vara. Gjorde ett försök att tämja ungarna. Hanterade dom varje dag. Men deras instinkter är för starka. redan när dom precis öppnat ögonen hade dom såna "ryck" reflexer som jag kallar de. När man tog upp dom i handen så flög dom åt sidan om man råkade röra dom.
Dom är så jäkla hoppiga.
Har ju haft tammöss innan. Detta är så långt ifrån man kan komma.
Ändå är jag van vid "tittdjur". Men tittdjur ska vara liiiiite större tack! :P
Bäbisar! 6 stycken välmående små älsklingar. Har inte kollat kön än men ska kolla imorn eller övermorn när dom blivit lite större!
va jag hört är 6 stycken max va en pygmémus får men jag vet inte. Vet att jag läst 1-6 ungar iaf.
Förra kullen var ju 5 st men bara 4 överlevde. Den 5e blev uppäten redan efter 2 dagar så den var nog något fel på.
Gu så söta dem är<3
men oj å söta de är!
#10 dom är supergulliga när dom precis öppnar ögonen ^^ de dröjer inte länge försen dom tar sina första steg ute i terrariumet
super söta
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism