Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 818 ggr
L8sson
0

Vikt på min hona

Hejssan!

Idag var jag och hämtade hem 2 honor från en snubbe, vägde alla mössen för att jag tyckte ena honan var så stor. Hanen väger 30g, lilla honan 27g och stora honan 43g. Är detta normalt för en mus? vet ej ålder på mössen men den honan är betydligt större än de andra 2.

Kan hon vara dräktig? Jag fick mössen från en som föder upp till ormar. Så han kanske hade dom hej vilt? Vem vet? De är super fina och trevliga tjejor.

Kan fixa bilder senare!

Grodan
0

Jag har ingen våg till möss så att jag kan väga sådär exakt. Jag väger endast mina råttor och kan se om de väger 300 eller 350 typ… (alltså ingen digital våg)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
0

Är hon bara större eller mycket rundare?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi såg henne så sa vi driekt Tjockisen ;) hehe, så syns hennes tuttar mer än vad det gör på den andre.

Nikon och canon fick de heta, så det är Nikon som är tjock.

Här är en bil dpå honorna, det är den fläckiga som väger mer.

L8sson
0

Här är en dålig bild men de e på magen!

Lamina
0

I #3 ser hon inte dräktig ut, men i #4 tycker jag hon ser ut att vara det. Kan du ta en bild uppifrån? Ökar hon något i vikt eller håller hon sig på runt 43 gram?

Vill minnas att min Gummi vägde runt 50 gram strax innan hon skulle föda. Men då var hon (och är fortfarande eftersom hon vart mamma så ung) en väldigt liten svensktypad.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
1

Hon kan ju vara dräktig men hon kan ju också vara stor och kraftig!

Jag har några honor som väger runt 40-50 gram så det finns ju tyngre möss ocksåGlad

L8sson
0

Fixar en bild ovan ifrån och ska väga henne idag igen. Det känns som om hon blir större och större. Han sa att det skulle vara en engelsktypad mus, är de större?

ajanki
0

Ja, engelsktypade möss är större, ibland kan det vara stor skillnad!!

Men om hon blir större och större så låter det ju som om hon är dräktig…

L8sson
0

Nu på morgonen ska vi städa hos mössen så då kan jag passa på att väga och ta kort. Jag har läst en hel del om när mushonan ska få bebbar, hon bor ju med lilla mushonan Canon. Det gör väll ingenting att hon bor kvar ifall att det skulle komma bebisar?

ajanki
0

Nej, det brukar gå bra med att ha en kompis kvar, då kan hon hjälpa till med bebisarna.

L8sson
0

Jätte bra :) tack för svaren så kommer bild och vikt upp idag någongång.

ariama
0

Normal vikt för en mus?

Ja, för de små svenska, eller svenskkorsningarna, kan vikten ligga runt 30 gram. själv tycker jag numera att de mössen är jättesmå!  Mina fullvuxna  engelsktypade ligger väl runt 60 gram, alltså det dubbla. (och de är små engelsktypade) Möss kan väga både mindre och mera än detta, och fortfarande ha normalvikt.

Min spontana tanke om dina möss, är att den "stora" honan helt enkelt är fullvuxen, medan de andra två ännu inte har utvecklats klart. Att "stora" honan har tuttar, underbygger min tro, hon har troligtvis haft en kull ungar redan. (eller varit "moster" som jag kallar det, när de delar bur med hona som har ungar)

Jag tycker inte honan behöver se dräktig ut, utan helt enkelt bara färdigvuxen. Då kan de också lägga på hullet om man fortsätter mata dem på samma vis som när de fortfarande växte. En mus är helt färdigvuxen/helt "utväxt" först vid ca 4 - 5 månaders ålder.

Om hon sedan är dräktig eller inte, ja, det kan jag inte svara på.

L8sson
0

#12 Det avr min tanke också, att hon är fullvuxen. Att vi fick en yngre och en äldre mus.

Hanen vi har ligger på 30g varje gång vi väger de, medans Nikon verkar gå upp. Men det var lite lurigt med vågen, mössen är så lätta och mså så det var svårt att se vad de kan väga. För det beror helt på vart på vågen de står på :S

De är ju väldigt aktiva dessa mössen, Nikon och canon är vakna dygnet runt känns det som. Medans mac sover på dagarna och är vaken på natten. Vi tar ju ut dom så de får springa varje dag på sängen/bordet så de får röra på sig så då tycker man inte att Nikon ska gå upp :S

De får inte alls mycket mat heller, runt 2 teskedar om dagen ger vi de. Men de är ju nya här också, det kan ju bero mycket på miljöbytet osv.

Jag har sagt det att det är bara vänta och se om det kommer något eller inte! :)

Micee
0

En av mina möss väger 52g hon är stor men inte dräktig hon har alltid vart stor.

L8sson
0

Första gången vi vägde henne var direkt när hon kom då stod det 42g,
Andra gången vi vägde henne var samma dag hon kom men på kvällen, då vägde hon 50g
Tredje gången vi vägde henne var i morse och då stod det på 52g
Fjärde gången vi vägde henne var precis nu och då står det på 41g

Ska man lita på vågen?

L8sson
0

yttligare bild jag la upp i en annan tråd, hon har boobies..
Varför jag visar bilder och frågarär att jag känner att jag inte har någon kontroll alls på vad om hände nu och jag vill inte hantera henne för mkt om hon ska ha bebisar :S För vi tar upp mössen varje dag och kelar och låter de springa. Så jag har noll koll på nått nu.