Mus!
Hejhej!
Nu är det så att jag vill skaffa möss.
Har läst på ganska mycket om dem och jag känner
mig åtminstonde lite redo!
Men något som alltid står ivägen när jag vill något är min mamma.
För hon är pälsallergiker, likaså jag och min ena bror som bor hemma också.
Men grejen är att min pappa som bor i Norge har en katt och den brukar jag klara av hyffsat bra. Behöver bara ta allergitabletter några dagar, sen är det bara och tvätta av sig när man hållt på med katten.
Men mamma hatar alla djur. Hundar, katter, hästar, hamstrar.. alla! Hon tycker alla ser ut som råttor. Till och med stora fluffiga söta hundar.
Och förut ville jag ha en guldhamster, men hon sa: "Du vet att det inte går".
Liksom, mammas kompis har två dvärghamstrar och dem klarar hon utmärkt! Jag tror hon överdriver när hon säger att hon inte tål djur..
Hur ska jag göra? Har ni några tips på hur jag kan övertala mamma? Och möss är ju mer lik råttor än vad några andra djur är tror jag, så hon lär väl säga nej. Men mitt hjärta brinner verkligen för djur, och jag får bara träffa min älskade katt 3 gånger om året.
Nu har jag tagit dem finaste bilderna jag hittat och gjort ett album, som jag ska visa henne. Sen ska jag säga allt jag kan om dem. Men jag vet redan nu att hon kommer säga nej.
Liksom, hon är bara i mitt rum när hon ska föna håret på morgonen, inge mer. Jag kan erbjuda att börja städa mitt rum nu ifall jag får musen. Sen brukar jag alltid stänga min dörr på kvällen och då kommer ju inte mamma in! Snälla, hjälp mig? :/ Hur ska jag övertala mamma?
Är du pälsdjursallergiker kommer du nog inte klara av möss. Dom är extremt allergi framkallande, som råttor.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag är pälsallergiker, men jag klarar av olika djur. Jag känner inget av hamstrar, katter, kaniner och marsvin.
Fast det säger för det första inget om hur du skulle klara av möss, det är något du måste testa för att veta. Dessutom kan allergin bli värre om du utsätter dig för allergena ämnen oftare. Och det sämsta man kan göra som pälsdjursallergiker är just att ha djuren i sovrummet, så det är ett väldigt dåligt alternativ.
För övrig får du nog lov att acceptera att din mamma säger nej. Det är hennes hus och har hon allergi (oavsett hur lindrig den är) har hon all anledning att vägra, tyvärr. Du får nog lov att vänta med att skaffa djur tills du har flyttat hemmifrån.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
När du säger att det blir värre håller jag inte med dig. När jag är med djuren mer så blir jag mer van och det är inte lika dåligt som innan.. Har testat med både katt och hund och det blev bara bättre. Men aja, då får jag väl inte ha några djur då :/
Skulle det inte kunna funka med en nakenmus?
Absolut inte nakenmus! Det är ju huden som man är allergisk mot och finns det ingen päls som "fångar upp" mjället som naturligt lossnar hela tiden så är det större risk att man känner av allergin.