E-koli hos möss?
Nu måste jag be de mest erfarna rävarna här inne att leta i sina arkiv och minnen.
Jag fick ett samtal i går kväll från en panikslagen vän som inte förstod vad som hände med de två veckor gamla, till synes helt frisk, bebisarna.
Hon beskrev förloppet så här: Hon upptäckte att ungarna började bli skitiga, kladdiga och när hon kikade närmare på dem var de blöta på magen av lös avföring. Några hade som svarta bölder bak i rumpan, svullna liksom. I bajset hos några fanns svarta klumpar som hon trodde var blod
Ingen av föräldrarna är sjuka på något sätt, och inga andra djur har heller magproblem. Hon har en noggrann kost och stor kunskap om skötseln.
Jag har själv inte några erfarenheter alls av detta så ni måste hjälpa till här…
En annan vän till henne tyckte det lät som E-koli
E-koli ger kraftiga diarreer och det finns en typ som kallades spädbarnskolera förr, därför att den bara drabbade spädbarn. Jag tcker detta låter som en mus-variant av den typen, men vet så klart inte.
Har ni någon gång upplevt att hela kullar drabbats av blodiga diarreer? Vad har det berott på och hur har det slutat? Finns det någon som har fått diarrerna att upphöra och räddat kullen? Hur har det i så fall gått till?
Är smittan överförbar till människor?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Har aldrig haft ens liknande problem, kan tyvärr inte hjälpa till.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Det är ju toppen egentligen, men lite synd nu när vi behöver erfarenheten. Tack för ditt svar ändå :)
Jag har inte heller någon aning, men undrar om inte t.ex. coccidios ligger närmare till hands än E-koli?
Varför inte ringa och prata med en vetrinärklinik? Även om de givetvis inte kan ge säkert svar, kan man diskutera frågan.
Skicka in ungarna till SVA!!!
E-koli kanske är att ta i. Tror inte ens att möss blir sjuka av det utan att de bara är smittbärare.
Dock finns givetvis en mängd olika virus som också kan vara Zoonoser och drabba människor. Många virus visar sig som just diarré på musungar. Hög dödlighet på flera av dem.
De flesta på SVA och lab känner till alla virus som möss kan få och ha. De är noga studerade och finns även dokumenterade på nätet. Så det är lätt att få tag på info
_min dator har drabbats av en bugg och jag lånar en laptop… ibland… dvs jag är inte online här så mkt
_
Som sagt inte mina musungar men jag tackar och vidarebefordrar era tankar och råd :)
Förvirrad, har jag itne skrivit om vanliga virus på möss i någon artikel? eller var det i husmusen??? (för hundra år sen men ändå…)

Jag har googlat lite och har inte särskilt relevant info att dela med sig, men jag såg ett program "jordan rättsläkare" ikväll. Ibland är de serierna ganska nära verkligheten, ibland är dom inte det. Vet inte riktigt i detta fallet, men de hade en Ecoli smitta från mat som dels människorna som ätit maten blev smittade av men även en råtta. Först trodde de att det var pumpernickelbröd som var källan men sen kom de fram till att det var chokladmuffins.
Det smittade dock inte mellan bärarna utan bara de som ätit maten, efter lite googling verkar det stämma ganska bra in på beskrivningen av den e colin det handlade om, e coli 157 eller 0157.
"Slår ut unga och äldre, genom diarré "
Tror som Grodan att SVA hade ju varit otroligt bra att skicka in dom till, för det är enda sättet att komma till ngn klarhet. Men tyckte ovanstående var lite intressant för att det verkar kunna smitta även genom bröd (kanske även säd?).
#7 intressant Camillhe, jag bollar vidare till ägaren