Planerar...
igår kikade jag igenom alla mina möss. ja, det gör jag ju alltid, men igår hade jag på mig mina "planeringsglasögon" och tittade extra noga på de yngre mössen som börjar växa till sig. Jag tittade igenom de blå mössen som föddes i somras och som snart måste tas i avel och upptäckte att jag har ont om honor…
Det är lite typiskt mig. jag samlar på mig alla hanar som ingen vill köpa och när burarna är fulla tror jag att jag har mycket avlesdjur. Jag glömmer bort att det måste finnas både honor och hanar för att kunna göra fler…:P
De honor jag har börjar bli gamla så jag satte ihop flera par igår och hoppas på bra ungar att bygga vidare på i dessa linjer.
De linjer jag vill få nya bebisar under våren är:
Svart ögd cream:
Vibylinjerna efter Int.Gr.ChSMS2-0 Vibys Imse. Han har en pewdotter, TAMs California tillsammans med Tindra, rena Vibylinjer bakåt, som jag satte med Åttan från Kent, stone/rev.sm som också är morbror till California och därför också rena Vibylinjer bakåt och jag hoppas på fina sö cr där.
Imse fyllde 2 år 3.e dec och har fantastiska meriter, både i livskraft, immunförsvar, storlek, typ, färg och päls. Han kommer finnas på tre ställen bak i de nya bebisarnas stamtavla, om man orkar backa bakom det som får plats på de skrivna stamtavlorna. Han kommer vara morfar, mormors far, farmors far. Gillar man linjeavel är detta en utmärkt kull. Välplanerad och genomtänkt.
Blå och blå satin:
Jag satte även ihop en Åskatjej, min nygamla TAMs Åskväder som flyttat tillbaka efter en tid hos Evelyn. Åska-kullen är en omtyckt parning mellan den engelska importhonan Carbone och mina perllinjer genom Little London, alltså är alla Åska-syskon silvreringsbärer. Hon fyller snart ett år och får nu träffa en blå satinhane, TAMs Glory George. Han är jättefin utan tanstrån i rumpan och bär på extremesvarta Vibylinjer bakåt via mamma TAMa Quality Murphy. Pappa till George är Eros, CP, även han med extremelinjer efter Vibys svarta möss. Långt bak finns Morkullans Kvadrat och därifrån kommer den blå färgen på pappans sida.
**Tricolor och splash:
**Två honor satten med nya hanen Hugo Boss, spl ax, från Holland. Dels satte jag in en hona som inte fått några ungar alls trots flera försök. TAMs Smashing Cosmetica, spl. Jag har egentligen inte så stora förhoppningar om att hon blir gravid faktiskt… Jag satte också in en svart broken hona för att se om Hugos utmärkta storlek och härliga typ kan förstärka dn korsade typ som TAMs X-act Xandra har. Hon är född i september och henne parar jag mer för att jag är lite nojjig när deet gäller hanen…Jag har haft lite otur med importer som dött strax efter de har kommit hem, så detta är en ren chansning.
Under samma rubrik hamnar en parning till där jag valt att para TAMs Unruly, spl (som gått med Cosmetica utan framgång), med en ung och glad broken. Får se om detta kan få fart på en svårflirtad hane…Det är TAMs Ulla-Maja, svart och undertecknad broken, som fått äran att pigga upp herr Unruly. Jag vill så gärna få kvar några bebisar från U-kullen. Det föddes 5 ungar där. jag sparade tre och har fått ungar efter en av den, Underground.
Deras syster Unique blev SMP1-11, alltså guld SM i PC i höstas. men inga bebisar komemr det…
Övrigt
Blandade förhoppningar alltså. Just nu växer en pearlkull till sig och en ny kull i en redan provad parning mellan TAMs Quality Murphy och Vibys Todd, Båda efter extreme black linjer och med ungar som idag fått fina omdömen, H-kullen födda juni. TAMs Handy Harmony ur den kullen är nu ansökt för titeln Svensk Premier (Sv.Pr).
Faller alla parningar väl ut så har jag säkrat många kära gener i min uppfödning :)
Något till salu?
Mja…honor har jag ju brist på så i bästa fall kanske det blir några hanar ;)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Låter spännande! Och väl genomtänkt. Är övertygad om att det blir exelenta möss. 
När det gäller linjeavel, är det enligt mig, det enda sättet att befästa en linje! (Ja, ren inavel också, men det är både för vanskligt och för svårt) Jag vet inget annat sätt. Särskilt när det gäller möss, där generationerna är så korta. Man kan få ungefär tre generationer bra djur med utavel, men sedan förlorar man kontrollen. Fast, det är bara vad jag fått för mig
, bara mina egna tankar. Utan nån form av linjeavel klarar i alla fall inte jag av någon långsiktig planerad avel.
När det gäller sterilitet, så är ju antalet ungar i kullarna ganska viktigt… En mus får normalt åtminstone 10 - 12 ungar. Börjar antalet minska i kullarna, så finns risken att man är på väg mot sterilitet. Särskilt vid linjeavel.
När en mus inte får "en full kull" kan man misstänka att det är något fel i reproduktionsförmågan. Anser jag
, återigen. Inte vet jag om just mina kunskaper/erfarenheter/ tankar är vetenskapligt kiorrekta, haha. Men, man måste ju "tänka" i alla fall. 
#1 bra reflektionr. tack för dem Amaira!
Men Imses honor har fått mycekt olika utfall i sina kullar. En honas kull låg på 14 ungar medan en annan honas på 5…så det är hur som helst inte Imses gener som spökar här.
Det kan däremot hänga ihop med de tyska splashhonorna jag tog hem. de gar fått små kullar som ger infertila djur.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare