Mus iFokus

Mus

Etikett: möss-med-djur-och-människor
Läst 1037 ggr
gickan87
0

OT Fånga vild mus.

I våran trädgård finns minst en vildmus som boar och förvarar maten i våran häck. H*n lever på fröna som fåglarna kastar ner från fågelbordet. Min mamma vill ha väck den såfort som möjligt men frågan är hur? Jag vägrr klassiska råttfällor som tar död på den. Finns det något sätt så jag kan flytta den till skogen där den hör hemma? En fälla som fångar musen levande har jag tänkt inhandla imorgon. Frågan är vad man ska ha för bete?

MVH Erika :)

ajanki
0

Lägg i havregryn, det älskar dom!

[finamöss]
0

Vanliga havregryn måste väg läggas i blöt först? Annars sväller dom i musens mage har jag hört.

gickan87
0

Har funderat på leverpastej det fungerade väldigt bra på mina smitande tamråttor. Men ska testa blötlagda havregryn först!

MVH Erika :)

ajanki
0

#2 Det har jag aldrig hört, vanliga havregryn är vad jag blandar ner i min musmatblandning och det har jag gjort nu i tre år.

Muszimba
0

"3 Konstigt om havregryn skulle göra det, de äter inte hela havregrynet på en gån och vi är många som har havregryn, krossad havre, råg, vete och korn i foderblandningarna till våra möss.

Camillhe
1

All säd sväller lite när det kommer i kontakt med vätska, samtidigt löses de upp av vätskan också. Så nej gryn är inte alls farligt. Däremot tror jag inte att havregryn är så oemotståndligt att de går in. Jag tror ngt som luktar gott och mkt funkar bäst, leverpastej kan nog funka bra. Om du fångar ngn så har jag läst att man bör släppa de flera kilometer hemifrån. då de annars lätt kommer tillbaka. Fast jag vet inte om det stämmer.

ajanki
2

Här hemma så fångar jag vildmöss med havregryn och det fungerar jättebra!

Camillhe
1

#7 haha de säljer sig för billigt :P