Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 1406 ggr
Elyria
0

Dricka-kullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vår nya kull fått namn. Det är en dricka-kull.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d1e668cc-b047-48ea-afd5-73cae0d2a38d&Filename=Dricka10 dgrB.jpg)

Loka, Zingo, Sprite, Powerpoint, Trocadero och Pommac. 10 dagar i dag.

Elyria
0

Zingo och Powerpoint…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5eead115-52b2-4db9-8367-29489a2c94b7&Filename=Pommac o Trocadero under_10 dgr.jpg)

Elyria
0

Loka och Sprite.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=dfae82ab-654f-4e31-b093-95710c302cb2&Filename=Loka o Sprite_10 dgr.jpg)

Elyria
0

Trocadero och Pommac.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f57444f6-b530-4867-8efd-de42355104fa&Filename=Trocadero o Pommac10dgrB.jpg)

Odette
0

nä men härre gud.. man blir ju rörd. så söta Generad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Grodan
0

Jättefina!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Highlandertess
0

Åh så söta! De där små bakarna som tittar ut alltså :-) Powerpoint ser intressant ut. Är det på bilden eller har han/hon en färg på framdel och en annan på bakdel? Ser ljusare ut bak.

mocchino
0

Vilka sötpluttar!! Den prickiga som ser ljusbrun ut på framdelen och vit ut på bakdelen var ju bara för vacker.. Har en ledig bur här hemma om den känner för att flytta hit.. ;) *thihi*

Jätte vacker!!

// Nathalie

Elyria
0

Det är nog bilden som luras. Det hamnade mer ljus på baken. Misstänker förresten att Powerpoint (kille) och Pommac (tjej) kan vara satin. De har mycket mer glans än de andra.

amaira
0

Vilka söta små pussgurkor!!! Kyss

Tina-A
0

Gud vad söta :)))

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Laika
0

Ja sådana söta bilder… Särskilt parfotona då. ^^

Elyria
0

14 dagar i dag!

Nu kan vi se att alla blir krulliga.

Elyria
0

"Kom här nu!"

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e13d9454-6141-4099-8c51-605f61123003&Filename=Wilma drar unge_14dgr.jpg)

Elyria
0

"Vad vill du nu då?"

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=54c30bec-7d62-4c4d-81fa-82d704c7988b&Filename=Dricka diar hjul_14dgr.jpg)

Elyria
0

Loka o Sprite är de rödögda i familjen.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=705051c6-8113-45ad-bbbe-9eb9ac24083e&Filename=Loka o Sprite_14dgr.jpg)

Elyria
0

Loka eller Sprite?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5f85d87e-07d1-468d-8bae-512904d64e9e&Filename=Loka el Sprite_14dgr.jpg)

Elyria
0

Powerpoint och Zingo. Jag tror att jag kan kalla dem even. Rätta mig om jag har fel… Färg: Kan det vara silver, dove eller blå?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f9afc3f5-dfa7-4857-8876-d81a0875fb2f&Filename=Powerpoint o Zingo_14dgr.jpg)

Elyria
0

Powerpoint är dotterns favorit. Kille och satin.

mandymoo
0

Sååå söta *Ler*… får man äta upp dom????

#13 o 14 älskade dom bilderna *ler*

Varför blir alltid killarna favvon ???

Elyria
0

#19 - Nä, du får inte äta upp dem! Skrattande

Ja, tänk att killarna är så goa. Det är alltid en kille som blir favorit här. Men i den här kullen har jag faktiskt en favoritflicka - Pommac. Här är hon tillsammans med brorsan Trocadero.

Först trodde vi att de var choklad. Men nu börjar jag undra om de kan vara cinnamon…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1c77436d-6555-4afb-92a0-7a36e88201f0&Filename=Trocadero o PommacB_14dgr.jpg)

Elyria
0

Pommac. Satin och störst i kullen.

Elyria
0

Trocadero. Minst och tröttast.

Elyria
0

Zingo! En stor tjej!

Elyria
0

Wilma är en jätteduktig mamma. Hon diar och putsar lite överallt och verkar inte bry sig om att de är utanför buren och att det blixtrar ikring dem.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0f92b0f0-6232-4422-9903-c6def2b607d6&Filename=Dricka diar_14dgr.jpg)

[mjuue]
0

härliga små figurer :)

mandymoo
0

Zingo - vill ha Kyss

ciss
0

Ursöta!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tuss87
0

Skulle bara säga grattis till kullen! Skrattande Vilka söta småttingar… Tror som du säger att det är cinnamon Trocadero och Pommac är om man kollar bild #22 så verkar Trocadero ha tickade strån. Med mörkare under och ljusare utåt. Hur som helst väldigt söta!

Highlandertess
0

Vad underbart söta bebisar! Älskar bilden på #24! :-)

mocchino
0

#18 Jag förstår att han är hennes favorit.. Han e min oxå.. ;)

En riktigt sötgris!! *thihi*

// Nathalie

amaira
0

Sanslöst söta!!!!! Och vilka underbara bilder!!! Kyss

Powerpoint och Zingo kan vara blå, men varken dove eller silver! De är svartögda, eller hur?

Dove-färgen är en svart mus vars svarta pälsfärg är nerblekt till en blå/silveraktig nyans av pinkeye-genen pp. Med andra ord är dove rödögd svart. Vore en dove svartögd är den helt enkelt svart.

På samma vis är en silver en blå mus vars blå päls är ännu mera nerblekt blå (till silver) av pinkeye-genen, dvs silver är en rödögd blå.

Sedan kan alla dessa tre pälsfärger ha väldigt olika nyanser, från mörkare till ljusare, så de kan lätt förväxlas med varandra. Man kan behöva både stamtavla och "ögonfärg" för att bestämma vilken färg det är.

(Svart har inte dd i stamtavlan, vilket blå har)

mandymoo
0

Nu säger jag nog något helt fel… Generad men silver visst kan dom vara både röd o svartögda??? Något ialla fall jag fått för mig att dom kan.

mandymoo
0

Har säkert missat … för det står säkert någonstans .. men hur många killar resp tjejer är det i kullen *ler*

Muszimba
0

Mandymoo; silver kan vara både rödögda och svartögda. Det är beroende på vad de har för färger i bakgrunde hos föräldrar, mor/farföräldrar osv. Jag har en silver skh som har Agouti, Himalaya och Argente i den enda halva som jag känner till på faderns sida, modern är zoomus och okänd färg då Elin inte var säker på vem som var moder.

mandymoo
0

Ja det var så jag trodde - men ställde mest frågan utifrån det som amaira skrivit.

amaira
0

Och då säger jag en gång till, nej, silver kan inte vara svartögd.

Beroende på bakgrund, kan man visst få fram möss som ser ut som silver och som är svartögda, och man kan kalla dem silver också.

Jag såg din mus Muszimba, den 22 april då du fick den av Elin. Söt som få! Reggad som svartögd silver har jag för mig? Vilket förvirrade mig. Vi diskuterade detta då, och jag högg tag i Tomas och frågade. Och han sa, nej, gentiskt kan en silver inte vara svartögd.

Jag instämmer med Tomas! Vet man hur de olika färggenerna arbetar, så kan en silver helt enklet inte vara svartögd, för då är det en blå mus!!

Det är ju det här igen, som jag har tagit upp flera gånger! När är en färg en godkänd färgvariant, och när ser den enbart ut som en? Är det något att "bry sig om"??

Jag tittar i standarden, jo, där finsn både svartögd och rödögd silver med.

Jag skriver av ur Eva Johanssons häfte "Färgavel på den svarta gruppen":

" Enligt standarden är både svartögda och rödögda silver tillåtna, men det finns ej idag någon mutation som tillåter framställning av svartögd silver rent genetiskt. Däremot är det inte omöjligt att bleka ned (t.ex. med hjälp av de chinchillablekningar som omnämns i inledningen till den svartya gruppen) både blå och lilac till att gå att ställa ut som svartögd silver. De svartögda silver som hittills ställts ut torde vara någon av dessa varinanter."

Muszimba
0

Ska regga den lilla silverhonan som sö silver skh då jag hade oxå dubbelkollat med Elin vilken färg det var och vad som fanns bakom henne och systern som är svart skh.

Terato
0

Vilka sansläst fina ungar!

Vad roligt med olika färger. Och du är jäkligt duktig på att fota möss!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Tina-A
0

Vilka krullisar dom blivit! Söta

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pimu
0

Jätte sööta små krull tottar .. ser ut precis som dom är gjorda av sammet .. (krulligt sådant .. he he)

Elyria
0

#31-37 - Intressant. Jag kallar dem nog blå.

Men om man har en enfärgad svartögd som ser ut som silver - då bör man väl regga den som sö silver, eftersom det finns en sån standard? Eller ska man tänka genetisk och regga som blå i alla fall? Hur funkar det då på utställningar? Hur är standarden i andra länder när det gäller silver?

Elyria
0

# 33 - Det är två hannar och fyra honor.

Hannar:
Powerpoint, blå even, satin
Trocadero, cinnamon

**Honor:
**Zingo, blå even
Pommac, cinnamon, satin
Loka och Sprite, rödögda - antar att de blir vita, men någon i Wilmas släkt har fått ungar med pointer (enligt uppfödaren Gnagern)

Och om nån eventuellt undrar så kommer de flesta att bli till salu - men vi har inte bestämt vilka ännu.

En bild på mamma och pappa kommer här också - för dem som missade min första tråd om den här kullen (där finns fler bilder på paret).

Pappa är Tyson (Morakullans Papirmus), blå agouti bandad, astrex. Han har polsk mamma och svensk pappa.

Mamma är Wilma, sö vit, långhår. Henne köpte vi av Gnagern i Norge slutet av förra sommaren.

mandymoo
0

Black Eyed Silver

Text: Anniina Tuura (transl. Satu Karhumaa)

The mere possibility of there being a Black Eyed Silver has brought on many a debate. Those who have dismissed the variety as an "impossibility", have been stuck in the thought that the only way to dilute a Blue into Silver is with the pink eye dilution p/p.

After noting the effect of cch/c on Black, I deducted that combining this genotype with a Blue mouse the resulting phenotype could be a Black Eyed Silver. The theory was tested with a Blue Burmese x C/c Blue cross. As a result, I got a Black Eyed Silver with the overall colouration resembling that of an "ordinary" Silver. As the effect of cch/c is slighter on the colour of the mouse's skin pigment than that of p/p, the Black Eyed Silver can look like it has slight points (translator's note: the chinchilla gene is slightly acromelanic, which is why some cch/* genotypes tend to develop weak points.) Whereas the extremities of a Silver are pink, those of a Black Eyed Silver are coloured.

It is impossible to get a Black Eyed Silver Tan with cch/c, as the tan belly is diluted into white. However, unlike with p/p Silver, a Silver Fox is possible. at/* B/* cch/cch d/d p/p is PEW in phenotype. In order to get Silver Fox, one only needs to add the black-and-tan gene to the Black Eyed Silver.

It may be possible to get Black Eyed Silvers by selectively breeding chinchillated Lilacs into having ever lighter colouration. However, these would probably suffer from brownish tinge.

mandymoo
0

#42 Åhhh så söta… *Ler*

amaira
0

Intressant Mandymoo!

Så bedömmer de alltså i Finland, det som Eva Johansson skrev:

"Däremot är det inte omöjligt att bleka ned (t.ex. med hjälp av de chinchillablekningar som omnämns i inledningen till den svartya gruppen) både blå och lilac till att gå att ställa ut som svartögd silver."

#41. Precis! Det är just den frågeställningen jag är ute efter. Har försökt "fråga" tidigare flera gånger, men ingen verkar intresserad av att reda ut det hela för mig.

Visst, man kan ju gå på utseende, det är ju onekligen enklast.

Men håller man på med avel, så finns det ju inte en chans att planera sin kommande avel utifrån vad djuret är reggat som.

Låt säga att jag köper in ett rent färgavlat djur (föräldrar/stamtavla alltså reggade i samma färg) som jag planerar i min egen avel.

Går reggningarna endast efter utseende och inte på genetik, så kan jag ju få helt andra ungar än jag tänkt mig.

Vill det sig illa kan både musen och dess avkomma vara tolalt "värdelösa" för mig, ur avelssynpunkt, ja de kan till och med förstöra det jag byggt upp!

Jag skulle uppskatta att SVEMUS var mer tydliga i hur de önskar ha det, både vad gäller reggning och utställning.

maddemusen
0

Ohhh så fina musbarn ni fått!!!

Odette
0

men gud alltså.. vilka.. nä, ja finner inga ord. dom är hur vackra som helst ju. skulle vilja ha hela hopen,, å föräldrana- hur fina är inte dom?! Tyson är inte bara vacker, han ser ut att va typ världens goaste mus- iaf på den där bilden.. vilken blick!
ja brukar inte falla för de lockiga mössen, har alltid tyckt korthåriga är finast.. men dom här ungarna är helt bedårande ! Generad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

mandymoo
0

Tycker nog att det är dags för lite fler foton *ler*

Elyria
0

Dom är jättesöta nu. Varenda gång vi har ungar i den här åldern säger dottern: "Det här är de popppigaste ungar vi har haft." Den här gången är jag på väg att hålla med henne. Vilka skutt de tar… Men nästa stund sitter de helt stilla i handen och bara myser.

Fler bilder kommer. Idag ska sonen och jag till stan på hopptävling för att se hans tjej tävla. Om vi nte blir där så länge så kanske det kommer bilder i dag. Annars blir det kanske på lördag.

Förresten så kan jag ju visa några bilder som jag tog i går när dottern satt och myste med ungarna. Det blev lite snabbt några knäpp på Loka eller Sprite. Fast det är väl en annan mus du hellre vill se, Mandymoo?Glad Kan berätta att hon är såå fin nu…

Elyria
0

Elyria
0