Mer och mer defekt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jaha, tog ut mössen för fotning idag. Märkte att Oden haltade med ena bakbenet, som övergick i att inte stödja alls på det. Kände igenom honom och han lät mig, verkade inte heller ha ont (visade iallafall inte att han hade ont kanske man ska säga?). Tänkte att det kanske är en stukning?
Men sedan tänkte jag ta lite snabba kort på han i vilket fall, och då började han istället gå konstigare och konstigare… Han började stödja lite smått på det bakbenet, men nu har han plötsligt också problem med framtassen på samma sida!?
Jag vet inte vad som är felet. Han har hängt med i utveckligen när han var lite, var inte missbildad eller något. Vid ca 3 veckor fick han svansknyck och nu detta.
Frågan är vad jag ska göra för lilla muslingen? 
Bifogar en film på han. (Ursäkta kvaliten på den, men är inte vad vid pojkvännens kamera)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Han har inte klämt sig ur gallret och skadat ryggen? Stackaren. E
Han bor ju inte i gallerburen, det gör bara flickorna, och dom särades ju för typ en vecka sen.
Pojkarna bor i den tillfälliga lådan, där jag tog Tyr ur.
// Lise
Då vet jag inte alls vad det kan vara. Trist hur som.
Ja det är ju det, lille skrutten 
Han är ju pigg annars, busar med brorsan, äter, dricker.. Går - eller försöker gå - omkring, utforskar, låter mig känna genom han utan problem.. Bara det att hans ben inte hänger med. 
// Lise
Jag märkte även att lilla Tyr haltar på högra bakbenet.
#5 Du skojar!? Hoppas det inte blir värre. Undrar vad felet är igår var ingen av dom såhär! :s
// Lise
#6: Nej tyvärr gör jag inte det…blev orolig och ev så får jag åka upp till veterinär med honom på Måndag.
#7 Okej, skickar ett PM till dig.
// Lise
Det där ser inte bra ut. Något virus?
Ett vetrinärbesök hos kunnig smådjursvetrinär behövs nog. Berätta sedan vad vetrinären sa, är du snäll.
Tröstekramar.
Det verkar som bara två pojkar har drabbats? Irpa är pigg, framåt och går som hon ska. Kan vara defekt från mamman eller pappan kanske? För du visste väl inte vem pappan var och mamman var dräktig?
Stackars liten, det ser inte bra ut:(
Om det är två ur kullen som fått det så är det troligtvis ett virus som ariama skriver.
Tror inte att det kan vara nån defekt från föräldrarna, då borde dom varit halta från början.
Tröstkram!!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Oj, de ser inte bra ut, ser ut att kunna vara något neurologiskt. Kan vara något virus eller annat de drabbats av.
Du har inte sett nå problem med öronen eller dyligt på dem? tänkte på om det är någon öronåkomma som satt sig på balansnerven eller liknande.
Bästa är nog att ta dem till veterinär för att kolla upp.
Tycker det är lustigt att två hanar drabbats av detta men ingen annan i kullen. Och så sent efter dom fötts. Ni får uppdatera hur det går. Hur mår Oden idag?

Vad är det för virus ni tänker på? Virus är ju svårt att bota medicinskt.
Jag kanske är helt ute och cyklar men hade inte du svansknyck i kullen? (eller blandar jag ihop det med ngn annan?).
Har precis vaknat och inte kollat till dom så noga, dom låg och sov.
Dom mådde ju som sagt bra senast i fredags, då hade jag en kompis här och vi myste med dom samtidigt som jag kollade genom alla inför Irpa och Tyr's flytt kommande dag.
Ska kolla genom alla extremt noga idag hade jag tänkt.
#10 Precis, kan vara så enkelt att det är syskon parning. Jag har kollat in mer noga på dom andra djur där hon kommer ifrån, vilket är min praktik på djuraffär, och ja.. Det börjar gå överstyr.
#12 Nej, allmäntillståndet hos alla är bra. Pigga, friska, äter, dricker..
#14 Helt sant, det är Oden som har svansknyck.
// Lise
Ser inte bra ut.
Finns virus som ger neurologiska problem, samt förlamning, de är dock relativt ovanliga.
Kan de fått ont i tassarna av någon anledning? Sår i trampdynor?
#16 Nej inte vad jag sett. Ingen av dom andra hemma är så heller. Bara Oden, och Tyr då.
// Lise
Jag gissar (obs. verkligen gissar!) på virus eller inavelsdepression.
Vilket virus det skulle röra sig om, har jag ingen blekaste aning om. Har sett "något liknande" på höns - och det är ju verkligen svårt att jämföra fågel och mus! Men någonting i själva "rörelsen" får mig att associera. Kanske tok-fel.
Jag funderar också över invelsdepression (i flera led i så fall), så svaga gener kommer till uttryck. Inavel behöver inte visa sig som fysisk avsaknad av ett ben, eller nåt sånt som folk gärna vill tro ibland. Utan helt enkelt olika funktionsnedsättning, och det behöver inte heller visa sig förrän djuret blir större. Annat än att bebisen ser lite mindre och lite "räligare" ut.
Nu är jag van vid engelsktypade, stora och stabila möss, inte de små svensktypade, men när jag sett bilderna på dina så otroligt söta små möss, så kan jag nog se en sorts "rälighet" i dem. Men återigen, jag kan ha absolut tokfel!! Jag ber om ursäkt i så fall. Jag bara förmedlar mina tankar - men det kanske inte gör någon nytta i det här fallet … 
Kan det finnas svensk och engelsk typade i en och samma kull?
Sen till litenheten i denna kull. Ja, Irpa är lite mindre än Dolly kom men så är ju Irpa 2 veckor yngre än Dolly var med. Så jag jämför "räligheten" när Irpa är 2 veckor äldre.
Min tanke är som Ratlings skrev att det är en syskon parning och där igenom har ungarna fått svaga ben.
Om det kan finnas svensk och engelsktypade i samma kull? Om det är korsade möss, så kan vissa se mer svensktypade ut och andra mer engelsktypade ut, rent generellt.
Två veckor gör stor skillnad i storlek. När jag säger "rälig" så menar jag inte bara storleksmässigt, utan en mer allmän känsla av "inte riktigt okej" - gäller både utseende och uppförande. Något som kan vara svårt att ta på konkret. Lite "rangligare" i typen, inte så bra musklad kanske, lite flottigare eller spretigare päls, kan också till exempel vara lugnare och verka tamare, om man missförstår det.
Men jag har inte sett de här mössen irl, jag vet inte.
Tack Lamina. Tycker Irpa är go och snäll. Ser ut som en svensk typad om jag ska gå efter vad ni på sajten skriver. Tror Lolly är engelsk typad men hennes syster Kajsa är svensktypad eftersom Lolly är bra mycket större än Kajsa.
Pälsen på Irpa är mycket längre än mina andra flickors. Så hon är en bra långhår i alla fall.
#18/20 Ja, det kan vara inavel, även bakåt - jag vet inte och det skulle ärlig talat inte förvåna mig.
Mössen är framåt, men vill gärna inte bli fångade i buren. Pälsen är lite fetare och jag vet inte vad det beror på heller. Dom får mat som är bra, rent bomaterial, har inte ohyra (vilket jag kollat flera gånger).
Det är inte något engelsktypad i den här kullen eller ens i deras "linje". Om inte det ligger sjukt många generationer bakåt.
Men tillbaka till virus - jag tycker det borde visa sig på dom andra också då. Om två fått det, borde väl dom andra också? Speciellt då Loke som bor/bott med dom drabbade.
Borde dom inte också vara slöa, mer sjuka, om det vore virus?
Har också märkt att Odens baktass är kall jämfört med dom andra tassarna. Kollade om något satt fast på benet och trixade med blodtillförseln men det var det inte.
// Lise
#22 Jag skulle vilja säga att det kanske kan vara ett svansknyck mera i svansroten för det kan väl kanske påverka bakbenen om det är en nerv i kläm? Min tanke.
#23 Ska genast känna genom hans svans ordentligt!
// Lise
Nej det är bara svansknycket längst ut på svansen som existerar. Tycker dock han verkar lite "snabbare" idag, stödjer mer på frambenet.
// Lise
#25 Åh, hoppas det blir bättre med honom! Skönt att höra.
Irpa mår förresten bra i alla fall. Nu är hon kompis med dom andra i flocken.
Borde inte nåt svansknycksliknande kunna sätta sig i ryggraden också? Eftersom svansen också hör till ryggraden.
Bara en kort tanke 

Mvh Stephanie 

#27 Precis så menade jag. Diskbråck på en människa exempelvis kan ge domningar och känselbortfall i benen.
Tyvärr fick jag ta bort lilla Tyr hos veterinären idag=( Enligt dom så var detta mycket troligt en deformation som skulle ha orsakat honom mycket lidande i framtiden troligtvis en medfödd missbildning. Jag har gråtit massor för trots allt var han min lille kille trots den korta tid han var här. Jag är just nu så ledsen att han inte fick mer tid på jorden. Han var så otroligt snäll lillkillen. Bara ren otur alltihopa. Veterinären sa även att det inte behöver vara så att kullsyskonen får/har samma fel. Brukar vara så att någon/några ur samma kull kan ha denna deformation. Så inget virus enligt dom.

Hade du mer än en bebis med svansknyck i kullen?
Fast det kan väl fortfarande vara ett virus? Eller hur uetslöt veterinären det? Det hade varit intressant att få reda på vad det faktiskt är.

Mvh Stephanie 

Jag har aldrig hört talas om att möss med svansknyck även skulle kunna ha andra fel i ryggraden, men å andra sidan har jag verkligen inte undersökt saken mer noga.
Min hund är en Dobermann. Dobermann har klenare nackkotor än andra hundar (detta delar den även med andra raser men Dobbis är mest känd). Nackkotorna kan av yttre påverkan röra sig/flyttas och orsakar då inflammation. Nerver kläms och då påverkas balans, reflexer och att hålla kroppen rak. Bakbenen är svåra att styra, de halkar, de är kraftlösa. Framtassarna rör sig ryckigt. Bakkroppen svänger.
Ni kan googla mer om saken om ni vill, det kallas Wobblers syndrom.
#31: Det tas inga prover hos veterinär på dessa små djur förutom att man möjligtvis skickar kroppen till ett labb och kikar där. De kan endast titta på påtaliga saker. Såsom balansen, hur djuren ser ut och ter sig. Men med tankte på att vi inte vet deras ursprung och med tanke på balansen som ej påverkades av detta så drog dom den slutsatsen.
#29. "Veterinären sa även att det inte behöver vara så att kullsyskonen får/har samma fel. Brukar vara så att någon/några ur samma kull kan ha denna deformation"
Det tolkar jag som inavelsdepression, i alla fall ett ärftligt fel, en skadlig mutation som kommit till uttryck.
Om man vill ha bort skadliga gener ur en population, kan man inavla, för då dubbleras de skadliga generna, och kommer till uttryck = ger sjuka/defekta djur = "blir synligt". Tar man bort dessa djur, kan den kvarvarande stammen vara genetiskt frisk.
Fast oftast när man inavlar i för många led, dyker det upp så många fel att inga helt friska djur blir kvar. Kanske blir djuren bara sterila, men oftast tar linjen "slut" på något vis.
Hur som helst, tack för att du rapporterar för oss. Och viktigast av allt: Tusen tröstekramar!!! Det är så sorgligt att förlora en liten god vän.
#30 Bara Oden som har svansknyck.
#29 Beklagar återigen så hemskt mycket 
#34 Jopp, inavel är det säkert. Ska nog snacka mer med "uppfödaren" och säga att det inte funkar såhär.
Resten är ju friska. Kommer ta bort Oden också, han kommer inte kunna leva något drägligt liv i vilket fall. Kände på ena bakbenet att det visst är lite missbildat. Förstår bara inte hur jag kan ha missat detta tidigare?
// Lise