Hur man utfodrar röda möss!
Röda och gula möss av genen Dominant Yellow, A(Y), har anlag för fetma. Det är nästan lag utan undantag att de blir tjocka.
En del blir riktigt feta och kan knappt röra sig, medans vissa behåller en trivselvikt på lite "övermullig" så att säga.
Det är inte bra att möss är feta, det kan ge mängder av hälsoproblem. A(Y) möss är inte så långlivade och det kan till stor del bero på övervikten.
Hur ska man då utfodra dem på bästa sätt för att de inte ska bli överviktiga, få i sig alla näringsämnen de behöver, vara pigga och friska?
Det råder nog olika meningar om det, samt att vi kanske inte provat så många olika metoder.
Jag själv har endast haft ett fåtal A(Y)möss. Tomas Halld´n födde upp Fawn (rödögd röd) vilka inte alls blev lika lätt överviktiga som de svartögda av någon underlig anledning.
Man behöver gå igenom sitt torrfoder noga när man har A(Y) möss. Inte ha övervägande kolhydrater i kosten. Ej ge sockrad mat eller halv- och helfabrikat. Ej heller för söt frukt eller för kolhydratrika grönsaker. Animaliskt fett framför vegetabiliskt fett. Dessutom bör man ha en matskål som inte är alltför stor och inte fylla på den förrän allt är uppätet.
Fler tips?

När jag hade många röda testade jag ett tag med pellets. Köpte labpellets och gav en varje dag, fick efter ett tag ge en halv på morgoinen och en halv på kvällen. Kände mig snål, så jag började blanda egen blandning till dem.
De fick gryn, säd, torkade frukter och väldigt små mängder frön och nötter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kolla noggrant så att man inte blandar i för mkt fröer i torrfodret.
Till möss med fetgen skippar jag torkad frukt och russin, feta fröer och nötter i basfodret. Det kan de få på sidan om istället! Man kan ha en skål nära till hands och ge dem ur istället så att man har koll.
Skippa onödiga kolhydrater utanför torrfodret.
Massvis och massvis med grönsaker. Äter de inte grönsaker så gärna kan man prova att mixa dem med t.ex. lax eller nåt annat som inte går att motstå. Lax är ju också fett men det är också nödvändigt fett som de behöver ha. De tycks tycka det är mindre jobbigt att äta småbitar.
De går snabbast upp av snabba kolhydrater och felaktigt torrfoder är min erfarenhet(typ för stor andel fröer och fett).
Sen gäller det faktiskt även att försöka få dem att röra på sig så att de gör av med energi också.
Sen helt enkelt hålla koll på vikten. Till slut lär man sig vad de går upp och ner av.
Älskar mina stora små vänner..

Den här blandingen utgår jag ifrån:
2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Torrfoder för hund
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö
Men då kan man plocka ur de 7 nedersta ingredienserna plus lite nötter och kanske lite pumpafrön och ha i en skål utanför buren som man ger dem ur själv. Då har man lite koll. Och smalisarna kan få några pumpafrön extra. Bra sätt att flirta med mössen också.
Låter kanske krångligt men umgås man med mössen varje dag så är det inga problem. Tvärt om är det väldigt trevligt! Jämt när jag kom hem från jobbet när jag hade möss satt alla i luckan och väntade på att få nåt gott av mig och då stack jag åt dem min hand med lite blandad kompott från skålen. Uppskattat och skapade en fin kontakt mellan mig och mössen. Min röda hona var inte alls så jäkla tjock. Rund om magen, visst, men inte sådär skräcktjock som jag sett vissa honor vara.
Är mössen lite för fega för detta kan man ju ta lite ur skålen och strö dagsransonen i bottenmaterialet istället. Dagsransonen lär man sig till slut av sig själv hur mycket det är. För mig som hade tre honor räckte det med en halv tesked kanske eller nåt. Sen behöver de ju inte ha det varje dag heller. Smalisarna stack jag åt lite extra nötter och gott.
Hirs och Quinoa tycker jag man bör skippa helt till röda möss.

Ja, det är kanske onödigt att ge dem det men de andra kanske behöver.
Därför kan det vara bra att ha i sin skål utanför buren.
Fast Hirs är ju så nyttigt! Jag brukar vilja ge dem det ändå. Pyttepyttelite.
Det problemet har jag med min fawn mus, hon börjar bli enorm tar ut henne ensam och "motionerar" skapar hinderbanor m.m. som hon får springa runt och undersöka.. Hennes burkompisar är nästan för smala tycker jag. Tycker ni jag ska sära på dem och låta dom smala mössen ta dom godaste bitarna först så att hon får de dom lämnar (förhoppningsvis de kalorisnåla bitarna) och bara ge dom extra mat och godis när hon itne är i buren?

Ja, gör så! Det var inte dumt tänkt alls! :)
Jag ska få hem röda/sable möss i slutet av månaden och undrar om denna blandningen går bra som jag ger mina möss nu. Ska jag ta bort något? funderar på om man kanske skulle ta bort frömixen för dom röda mössen?. Tycker själv mitt foder är rätt fett snållt (efter man blandat allt blir det fett snållt i den mängden jag blandar), så det kanske funkar ändå.
2 kg axa grynblandning
2,3 kg dogmans fullkornsblandning för smådjur
Sen blandar jag i vetegroddar, linfrön, Quinoa, dinkelflingor & dinkelpuffar, melonkärnor & pumpafrön, frömix för paraktiter och sesamfrön.
Ska man undvika något i färskmatväg? (förutom ex pasta, potatis, ost) kan man ge ägg? tycker det är väldigt bra, så någon gång ibland borde det inte skada.
I köttväg är det väl mycket kyckling och nöttfärs som gäller?
Tänkte det är lika bra att mata dom snållt med än gång. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Nu är det troligen recessive yellow och inte sable som Charlie får hem, så problemet är ur världen för din del Charlie
.
Själv plockar jag inte bort olika saker ur min "vanliga foderstat" utan gör en personlig diet från scratch. Ja, jag blandar/mixar ju över huvud taget inte ihop de olika ingedienserna, utan ger individuellt (i burarna).
Först och främst kan jag INTE ha dominant yellow tillsammans med andra möss - deras foderstat ser för annorlunda ut.
Helhavre, vete (gärna hel så de får jobba lite mer för maten), krossat korn. Finns alltid i buren men i mindre mängd. Sedan får de isbergssallad varje dag. Vi äter själva, så de får rotstocken med lite sallad kvar. Det är "den tråkiga grunden" FÖR DE VUXNA OCH FÄRDIGVÄXTA röda A(y)-mössen. Det är vad de har i buren konstant. Inte mer (förutom äggskal).
De blir ransonerat utfodrade två ggr per dag med lite olika varierande saker i mindre mängd.
De får lite undulatfrö någon gång i veckan (små pilliga frön som tar tid att äta
), lite sesamfrön med skal likaså, små bitar av torrhundfoder. Lite kött, lite avocado, ibland lite välling eller gröt.
Det är aldrig meningen att de ska äta för mycket av denna utfodring, utan enbart så de får i sig lite varierad näring.
Och här handlar det mindre om vad de får, och mera om vad de INTE får. De får t.ex. ALDRIG solrosfrön. Aldrig potatis eller makaroner eller bröd. Inte ens mandel. Torkad frukt får de aldrig (fullt med fruktsocker). osv
En stor varierad innehållsrik bur, med klättermöjligheter, balansträning, springhjul (viktigt!!), grenar, osv känns extra viktigt.
Jag håller på att prova mig fram, och kan inte idag ge en detaljerad beskrivning av hur jag matar, och med vad. Viktigast är ju att de mår bra, och har ett LIV, med LIVSKVALITET!!
Ja, jag har några DY-möss (omplaceringsmöss sedan i somras) och har tagit ungar efter dem. Både för att få generna av en mycket sund och trevlig DY-mushona (flertalet ungar blir ju normalfärgade och då också normala eftersom DY-genen har utgått).
Men också för att kunna göra bra jämförelser mellan RY (som jag har påbörjad avel på) och DY. Samt för att kolla upp om det med avel är möjligt att få mindre sårbara DY-möss. Vissa säger att det är det. Här t.ex. :
http://www.stjarnvinden.dinstudio.se/text1_104.html
Däremot säljer jag inga DY-möss!!! De stannar här, så länge jag nu kommer att ha kvar genen.
Tillägg till fri-foder-listan är torkade/valsade ärtor och likadan majs. De äter av det, men inte mycket (så ger jag för mycket blir det bara kvar i buren och blir förstört). Även bovete (helkorn) får de.
Även fri tillgång till äpplen - med de struntar mest i äpplena också, tyvärr, för äpple lär minska cancerrisken.
Min matlista är inte komplett. Ska med tiden, och tålamod, skriva en riktig matsedel som funkar för röda möss med A(y)-genen. Sedan kvarstår den genetiska bakgrunden, även bland A(y) blir en del möss feta redan vid 3 veckors ålder, och andra först vid ca 3 - 4 månader. Ju längre man kan avla fram fet-debuten, desto bättre.
Mina röda var pinkeyed (alltså fawn) och bodde och sköttes av Grodan. Jag hade läst att i genen för rödögdhet "p" bromsade fetman hos A(y) och jag tycker ine att mina blev så väldigt tjocka. Jag har dömt fetare svensktypade agoutis vid flera tillfällen… Eftersom Grodan skötte mina röda och att vi båda två hela tiden diskuterade genens negativa egenskaper, kanske Grodans matning bidrog till att de inte svällde upp (nån blev ju t.o.m. BIS-placerad av Marianne "Bornhult" Brett från England) eller så var det p-genen eller nåt annat. Jag hade turen att se Mimmis (Marie Hedqvist) fawnmöss från mig som blev ganska gamla och inte alltför feta så nåt kanske var genetiskt?
#12 Jag minns inte hur jag matade dem. Tror inte att jag matade dem så mycket annorlunda än mina egna möss. Och jag blandade ju själv även då, med grund lätt valsad säd (vete, havre och korn) från bonde.