Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1496 ggr
lisa14juni
2012-02-21 21:05
3

Föder upp möss & säljer!

Hejsan, mitt namn är Anna Helin. Jag & en kompis har vid intresse startat mössuppfödning i mindre mängd. Trots att 2 kan bli så många har vi koll på läget! Vi säljer de för 70 kr/ st & längre ner på denna sida kommer de finnas priser & erbjudanden.

Mitt tycke: Att ha uppfödning innebär inte alltid att bara föda upp - sälja & tjäna pengar. Uppfödning är så mycket mer! Framförallt ska man tycka om djuren, kunna ta hand om de på rätt sätt & även om allt kostar så är inte pengarna de vikigaste, även om de ändå måste finnas för att uppfödningen ska kunna hanteras på ett bra sätt!

Fakta: Jag föder upp tammöss, tyvärr vet ja inte exakt vartifrånRynkar på näsan. Djuräffärerna ja köpt de första mössen, de kom tydligen ursprungligen från Ukarina, några andra kom tydligen urspungligen från Ungern, men vem vet?? Kommer lägga upp lite bilder så får ni i alf får se hur de ser ut. Färger är ja inte så inne på men Artlink berättade att en del av mössen hade tan & var blåfläckiga, om det finns någon mer som vet, eftersom ja inte vet sj så berätta gärna!Glad

Prislistan & erbjudande

1 mus: 70 kr/ st. 2 möss: 140 kr. 3 möss: 180 kr. 4 möss + 5 dl mat: 300 kr. 5 möss + 2 tillbehör: 350 kr. 6 möss + 7 dl mat: 400 kr. 7 möss + 2 gnagarstänger + 3 dl mat: 470 kr. 8 möss + 2 gnagarstänger + 10 dl mat + 1 tillbehör: 600 kr. 10 möss + 3 tillbehör + 9 dl mat + spån: 680 kr. 1 gravid mus: 100 kr. "I vissa fall har vi burar till salu"

Intresserad? Fråga gärna, ge tips, det uppskattas, kram!Kyss

lisa14juni
2012-02-21 21:07
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några bilder på mössen, fler kommer! Skrattande

Thowas
2012-02-22 07:58
1

Säljer du verkligen gravida möss?  skulle jag aldrig göra.  vet inte ens om andra musuppfödare gör det……

Exoticas
2012-02-22 08:39
1

Reagerar på samma sak som föregående talare, Säljer du verkligen dräktiga möss?!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
2012-02-22 09:33
9

(skrev ett långt inlägg, som tyvärr försvann Rynkar på näsan  Nu får jag försöka skriva om det)

Fin annons Kyss.

Men vet du, Anna, eftersom ni är nybörjare - och, ja, det märks tyvärr tydligt - skulle du/ni behöva en mentor i er uppfödning.

Baserat på erfarenhet, gör du/ni många nybörjarmisstag här.

Du uppvisar så mycket vilja, så mycket glöd och kärlek, att det är synd om det går överstyr.

Om ni ska sälja dräktiga möss, så para dem först när ni fått beställning på detta. Dessutom, lyckas ni sälja dräktiga möss, går de troligtvis till ormmat - är det vad ni vill?

Att sälja möss är inte lätt, och marknaden blir fort mättad.

Hanmöss är dessutom svårsålda, mest beroende på lukten, men också för att de inte kan gå i flock, utan måste ha en egen bur (om de inte är temperamentsavlade i många led).

Möss får många ungar, och det går snabbt. Det vet ni väl redan Flört. Minst hälften är hanungar, och de behöver säras från honorna vid ca 4,5 vecka.

Det går ganska snabbt att få 100 hanar = 100 burar Förvånad!! Fixar ni det? Har ni planering för det? Räkna inte med att få dem sålda!

Ni har väl honor och hanar åtskilda? Annars kommer ni mycket snart att ligga mycket illa till! Risken är tyvärr att ni "kommer att ligga illa till" ändå, ganska snart (några månader bara, upp till ett halvår).

Vad gör ni om ni får ett sjukdomsutbrott? (inte ovanligt, när man har många djur av samma slag, och smittan sprider sig som som en löpeld genom besättningen)

Ska ni "massproducera" möss för att sälja behöver ni ta bättre reda på hur ni ska LYCKAS sälja tillräckligt många möss, och vart ni ska sälja. Hur ser marknaden ut, var finns marknaden (tyvärr är det som föda som den största marknanden finns).

Mitt råd är, att ta ett steg tillbaka, och "börja från början", i liten skala, skaffa erfarenhet och lära er under tiden, och ge ett seriöst och kunnigt intryck.

Möss är UNDERBARA små djur, ta det lugnt, ta ett steg i taget, så kan ni lyckas på ett mer långsiktigt vis!! Kyss KyssKyss

ariama
2012-02-22 09:41
1

Jag kanske misstar mig på, hur ni föder upp. Berätta gärna hur många möss ni har, hur ni har dem, hur ni planerar kullarna, och hur många kullar ni har just nu, och hur många kullar ni tänkt er att ta?

Köparna på den här sajten är "kräsna" Flört. Ibland kan det hända att det räcker med "söta möss", men medvetna musköpare kräver mera  Skrattande som den här artikeln visar:

http://mus.ifokus.se/articles/4e1b4181d4ebea5bb5006a03-vilka-krav-bor-du-stalla-pa-din-musuppfodare

Vi är många här, som gärna hjälper er !!Kyss (Fast alla kanske inte är så bra på att uttrycka det Flört)

Thowas
2012-02-22 10:57
1

det misstaget gjorde jag och min sambo med. parade upptill 5 honor som fick 8-12 ungar var. fick massor med fina söta möss, men trots att vi bara tog 50kr st för dom så var de otroligt svår sålda!  vi trodde att det skulle vara mycket lättare att sälja dom då det varken fanns möss på djuraffärer här omkring eller uppfödare.

Vi hade ingen mer tanke bakom än att få fram fina färger och teckningar. rasmöss har vi aldrig varit särskilt intresserade av.

de sista muskullarna blev vi av med pga vi sålde dom för 25kr st pga min sambos allergi och då vi hade satin och långhår.

Vi lärde oss en läxa där att inte massproducera möss utan att veta om man får dom såld eller möjlighet att behålla de som blir kvar.

Kul i alla fall att de som köpt möss från oss sagt att de är så nöjd med mössen, att de är så snälla och sociala.

Thowas
2012-02-22 10:59
1

och en sak till som vi aldrig tänkte på, vad gör vi om mössen blir sjuk?

Som min nakenfis Lilla Ru som kostade en hel del hos vetrinären pga hans sår.  eller mediciner till de andra mössen som fick mycoplasma.

inte billigt.

Minoth
2012-02-22 11:05
1

lisa14juni. 
Jag tycker inte att man ska avla på möss ifrån djuraffär som man inte vet något om och inte har några papper på. Vad du vet så kanske dom tom är släkt. Sjukdomar i linjen vet du ingenting om.

Vill inte låta elak men tror inte så många kommer vilja köpa såna möss…
De flesta på sidan här bryr sig inte om om mössen kostar 50 kr eller 150 kr tror jag. Dom vill veta vad dom köper. Och det är det som är viktigast. Inte priset.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

lisa14juni
2012-02-22 13:52
1

Thowas: Nej, men jag behöver väll inte vara som alla andra!

Exoticas: Ja, vad är det för feö på det?

ariama: Hej, tack så mycket! Alltså, de känns ju mycket väl att folk inte verkar tro att ja kan ta hand om mina djur, säger itne att du säger det, men ibland känns det som deRynkar på näsan. & ja läste allt av de su skrev, men vissa saker känns mer som råd för att ja kanske itne kan ta hand om min uppfödning på ett korekt sätt, men ja förstår att du vill hjälpa migGlad, för det vill du lr!?. Mentor? Det låter som någon posetivt! Men hur skaffar man sig en sån? Vi har 5 kullar, fast 3 av dom var faktiskgt rent av väldigt oplanerade!!! Fast vi har hanar på ett ställe å honor på ett annat, alltså olika burar, å flera dessutom, eftersom man kan ju itne ha hur många som helst i bara två burar! Vi håller koll på vilka som är släkt å inte, å inavel har vi inte gjort något med, vilket är ju bra!Skrattande. Å ja vet, även om de kanske låter tokigt, så är våra möss inte anavlade från början.. Å ja fattar faktsigt itne varför man inte kan köpa möss från djuräffärer å sen ha upp födning på dom, vad gör det för skilnad på om man köper dom ifrån någon annanstans?? Jag köpte 2 honor från en stad, å min kompis köpte 2 hanar på andra sidan sverige, så om de vore släktingar så vore de ju ganskar otroligt!Tungan ute.

Vet mycket väl hur mycket ungar de kan få, å att de kan föröka sig mycket snabbt om man inte ahr koll. Å visst vet ja att möss är mycket vanligt att ha som föda till ormar å adnra djur, så ska köparena vara mycket säkrta på att de blir ingen äffär om ja vet från början att de tänker användas som mat, men visst, världen är hård, å ibland vet man inget.. Men oftast så brukar ja säga att de är husdjur å inget annat, å om de inte säger vad de hade tänkt ha de till så får de inte köpa, enkelt!

Sen förstår ja itne vad som är problemet med att sälja gravida möss. Tänkte bara på att det skulle vara en kul grej. För om de är någon som vill köpa en, så betyder de ju oftast att den sj ahr uppfödning å då får den ju en överraskning på hur ungarna kommer se ut å hur många de blir!

En del här på musifokus kanske ha längre erfarenhet än jag, eftersom ja itne haft detta så länge, men jag älskar mina djur å ja vet hur man tar hand om dom. vet ja inte, så frågar ja någon kunnig!Kyss

lisa14juni
2012-02-22 14:01
0

Minoth: Nehe, å när började du lära känna mig jättebra… !?? Obestämd

DarkPin-up
2012-02-22 14:05
5

Har  läst hela tråden.. och tycker du borde läsa på mer. Att sälja dräktiga möss tycker inte jag är smart. Hämtade 2 möss från en reptil ägare i fredags.. för att rädda dom från att bli orm mat. Och han köper hem dräktiga möss för att snabbare få foder till sina ormar. Är tydligen många som gör så. Därför avråder jag dig att sälja dräktiga möss,tycker inte de låter som en kul grejj. Är inte heller expert på vissa områden.. men är väldigt påläst. Och att få 3 kullar oplanerat? Ni verkar inte ha helt koll,va de låter som.. inget påhopp.. tycker bara att de verkar lite luddigt.

/ Caroline

http://wonderland-lady.blogspot.com/

Jase
2012-02-22 15:17
4

Att sälja dräktiga möss för att det är en kul grej rimmar väldigt illa i mina öron. Kanske ska sälja Kinderägg istället? ;)

Jag ser inget problem med att avla på djur från djuraffär, jag menar man kanske hittar ett riktigt kanondjur där. Men kanske åtminstone en av mössen man parar bör ha en väldokumenterad stam. Tänker även att möss från djuraffär kan komma från samma grossist oavsett del av landet, så de kanske är släkt i alla fall.

Mice
2012-02-22 17:04
5

Tycker inte man ska hålla på att flytta på dräktiga möss.
Dom ska ju ta det lugnt under graviditeten.
Och att flytta under graviditeten är väldigt stressande för musen.

Menar inget illa. Men jag tycker att man borde fatta att flytt inte är
bra för gravida möss. :/

Och jag tror inte att uppfödare köper gravida möss bara för att se vilka färger som kommer ur kullen.

Rönisch
2012-02-22 17:16
4

Nu vill jag inte heller göra något påhopp, utan bara säga vad jag tycker om uppfödare i allmänhet..Skrattande

Jag tycker att seriös uppfödare avlar för att uppnå ett mål, inte för att mössen är söta och de vill ha en massa ungar. De avlar på möss för att få fram en bra färg och/eller temperament samt friska djur. Man ska planera sin avel och inte avla på första bästa, föra stam på mössen etc….Glad

Därav min förra fråga "vad har du för mål med aveln?"

Att avla på en mus som man har haft länge, som har ett toppentemperament och som man gärna vill ha en kull efter tycker jag är ok. I  så fall vill ska man helst ha stam på den tycker jag så att man vet vilka ev sjukdomar som har funnits i släkten osv . Att köpa en drös med möss från djuraffär och sedan bedriva avel på dessa får mig att undra.

Jag skulle inte vilja köpa möss från någon som avlar på det sättet.

Du kanske tar jättebra hand om dina möss och då får du en stor guldstjärna för det Kyss Som amaira säger kanske du kan be någon uppfödare om hjälp och gå med i Svemus? Börja regga dina möss/fixa stamtavla, kanske gå på någon utställning? Glad

Lycka till i alla fall! Glad

Rönisch
2012-02-22 17:20
8

"Sen förstår ja itne vad som är problemet med att sälja gravida möss. Tänkte bara på att det skulle vara en kul grej. För om de är någon som vill köpa en, så betyder de ju oftast att den sj ahr uppfödning å då får den ju en överraskning på hur ungarna kommer se ut å hur många de blir!"

Måste bara tillägga det här. Om du bryr dig om dina möss tycker jag du har formulerat dig helt fel. Det ska inte vara en överrasknig att få 10 ungar som man sedan inte kan bli av med. Hur vet du att ungarna kommer få det bra? Tänk om det är någon som inte har haft möss förut, tycker du då det är ok att den börjar med en gravid hona? Bryr du dig hur det går med ungarna sen?

Thowas
2012-02-22 18:36
5

jag håller med om att när jag parar en hona vill jag att hon ska ha det lugnt och bra. skulle aldrig nånsin sälja iväg dräktiga honor!

visst tycker jag att många här på mus ifocus kan vara hårda och ibland riktigt elaka, men här måste jag nog hålla med dom. tyvärr

ariama
2012-02-23 08:18
10

Hej igen Anna.

Ja, jag vill hjälpa dig.

Men det är knepigt det här. Jag tror visst att du kan ta väl hand om dina djur!! Men jag tror inte att du har full koll på hur din situation kan utvecklas i framtiden.

Nej, jag (eller någon annan här) känner dig inte. Men jag känner situationen. Du är varken först eller sist att vara i det "stadie" du är i nu, vad gäller er uppfödning. Jag har sett "samma sak" ett flertal gånger. Du är inte först med att göra de här misstagen …

Och kanske är du/ni undantaget som bekräftar regeln, det vet jag ju inte, men "regeln" är: Upp som en sol och ner som en pannkaka Rynkar på näsan. Och det är så himla tråkigt och synd.

En mentor ger råd. Mitt råd nu är: Ta inga fler kullar på ett par månader (eller förrän ni sålt alla de möss som ni tänkt er att sälja).

Under den tiden ser ni hur och var ni får mössen sålda, eller inte sålda.

Under den tiden umgås ni med, och NJUTER av de möss ni har, och lär känna deras olika personligheter, samt lär känna hur ungar växer och förändras, vilka behov de har, vilka som visar aggressiva tendenser, rädda tendenser, hur de kommer överens i flockarna, och kolla särskilt noga upp hanarna ni har!!

Hanar som går tillsammans, kommer förr eller senare att bråka, och slåss på liv och död (om de inte är temperamentsavlade i många led).

Jag förstår att du har koll på det här, men jag säger ändå, för det kan vara knepigt. hanar som är bästa kompisar vid en eller två månaders ålder, kan slåss på liv och död en natt, när du sover, om du inte har koll på läget.

Du är nybörjare, säger du, och då är det här något som man ofta inte har full koll på. Sedan kan mushanar döda varandra utan ett enda bett, de kan stressa ihjäl varandra!

Om ni säljer dräktiga honor, så har ni alltså det just nu? NJUT av det ni har, men stoppa upp här ett tag, och lär er mössen och situationen under tiden.

Det är så heelt ljuvligt att följa en kull upp till vuxen ålder (som ligger på ungefär 5 - 6 månader!! Trots att de kan bli könsmogna vid 5 - 6 veckor.

Som människor som kan bli könsmogna vid ca 12 års ålder, men är färdigvuxna först tio år senare Flört.  Och skaffar barn ännu senare.

Kramar, och lycka till - MEN ta det lungt!!  Kyss

StillaSinnet
2012-02-23 11:00
12

Lisa, kom till utställningen i Karlskoga så kan vi prata mer i lugn och ro där.

Allt som sägs i tråden är sant…men det är tufft att ta det när man precis har börjat och är överväldigad över hur fina musbebisar man får fram. Vi kan ta det privat istället om du vill :)

Avel
Vi som föder upp möss för deras underbara natur har ett syfte med avlen som är mer än att para roliga varianter för att "se vad det blir" eller se "hur många ungar man får" eftersom det är levande varelser där varje individ ska bemötas lika, men jag förstår absolut din entusiasm eftersom det finns så otroligt många färger, teckningar och hårlag.

Med risk för att göra dig besviken så är inte dina möss de första att föda blandade kullar med lite av varje. "Regnabågskullar" är ett bevis på att avelsn inte är inriktad mot standarden. Det behöver inte betyda att det är dåliga möss, men det säger just det att de som vill ha, enligt standarden, "vackra möss" kan inte köpa hos dig. Däremot kan du avla på temperament och hälsa istället och det är faktiskt bättre, säger jag som avlar enligt standarden, men hälsa och temperament kommer först. Därefter typ. Man kan inte måla ett hus innan det är byggt så att säga. Sist kan man frsöka få till rätt färger och teckningar med rätt stoppar, spridning på fläckar osv.
Då har man lyckats få till både trevliga, långlivade, välkötta och snygga djur. De bakas inte på en dag precis…speciellt inte om man börjar med oskrivna kort så som du nu har gjort. Det är vad vi menar med att zoomöss kan vara "sämre". de är inte utomatiskt dåliga, men de är svårare att börja med eftersom du kanske inte vet vilka sjukdomar sälktingar till dina avelsdjur har dött i? Du kanske inte vet hur långlivade de blev?

Ta utmaningen
Du har en stor utmaning framför dig, men ta den. Se till att bevisa att även dina djur når upp till folks förväntan med din avel och din djurhållning. Med en stor portion god vilja, en hel del pengar och framför allt kunskap kommer du säkert gå framåt. Ingen utvecklas så snabbt som en nybörjare, men jag vill inte se ytterligare en tapper musuppfödare starta med möss i hundratals för att avsluta och sälja av allt inom ett år. Go Girl :)

Gå med i Svemus
Ställ några av dina avelsdjur i Pet Class och visa hur trevliga och välskötta de är så får du snabbt meriter och därefter köpare. Det kan ta några år att slå sig in på marknaden och då måste man först ha visat några generationer att mössen håller. att cancertumörer uppträder tidigast efter 18 månader, att de inte är morrhårstuggare eller barberare och att det inte finns smittor i besättningen.

Min historia
jag kan berätta min historia lite kort. jag startade med tre möss och har nu 130 avelsdjur. jag har ca 60 burar där jag delar hanar och honor, har alla djur registrerade, blev godkänd uppfödare i Svemus 2010 och ska nu starta min domarutbildning. jag är HELT fast för möss, men visst har det sina baksidor… för drygt ett år sedan fick jag in en smitta som gjorde att jag fick avliga ca 20 möss och skickade två på obduktion. jag lade 2300.- på enbart den historen men det har gått åtskilliga tusenlappar på veterinärbesök, avmaskningar osv under mina ynka tre år som musuppfödare. Det ska man ta med i beräkningen…jag tycker dock att det är värt varenda krona, men då har jag turlingt nog också råd med detta, 42 år fast anställd. 

Precis som Amaria beskriver så blir alla hanar oftast kvar. Honor är lätt att sälja och det har jag alltid kö på här. jag föder inte upp för att sälja i första hand. jag föder upp för att ha mina linjer kvar och för att fortsätta sträva framåt i aveln och få ännu bättre möss på alla punkter. men ibland släpper jag några även om det värker i mitt bröst…
Jag säljer inga möss alls före 2-3 månader, med få undantag. Det beror på att jag vill se hur de utvecklas och därefter välja vilka som ska gå i avel. Om jag tidigt ser att detta är inget för min avel, DÅ kan jag släppa dem tidigare.
Jag parar inga möss före 5 månaders ålder. Hanarna ska vara över 6 månader men får gärna ha blivit över 1 år. Det beror på att jag vill ha stora och välmående honor som går i avel och hanarna kan bli pappa sent i livet utan problem. De kan vänta så man ser att de håller sig friska och lever länge. Äldsta avelsdjuret här är nu 2 år och 2 månader och följer med på sin sista utställning nu i helgen till Vårgårda. Han blev pappa för sista gången i november.

Startar men med ungar efter sådana linjer har men en större förutsättning att lyckas, men det är ingen garanti. Oskrivna blad är däremot en vild chansning. jag har använt mig av zoomöss i några parningar och det är få av dessa parningar som jag är stolt över tyvärr…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[jaxwire]
2012-02-23 11:31
1

#18 Bra skrivet! =)