HJUL!
Asså, nu blir jag riktigt förvirrad!!!
Ska man ha ett hjul till mössen eller inte?
Många säger att det bara gör mössen knäppa
och vissa säger att det bara är bra för att syssel
sätta dom? Vill veta nu!
Jag tycker att man endast ska ha hjul till sina möss om de inte får komma ut och springa i rummet. Men annars tycker jag att det är helt onödigt, man behöver inte ett mushjul till sin mus för att låte den få motion. Men desto större hjul desto bättre. För att en mus inte ska ta fysik skada (ryggkotorna kommer i kläm och nacke böjs uppåt och det ger huvudvärk) så behöver hjulet vara ungefär lika stort som ett traktorhjul. Det är också väldigt stressande för musen att springa runt, runt och det är lätt att de blir beroende. När musen springer bildas endorfin i kroppen som fungerar som lyckopiller, musen blir hög på att springa och kan lätt bli beroende aftersom den behöver få sina lycko-chockar. På grund av det så kan vissa möss inte sluta springa även om det gör ont på dom.
Men möss mår bra av lagom motion, så om man inte har ett hjul till dom så måste de få komma ut ganska mkt i rummet. Jag har inte hjul till min mus eller till mina gerbiler.
Du kan läsa min artikel Hjul till mus och bilda din egen uppfattning tycker jag.
Lagom är bäst.
Det Maria-Gerbiler beskriver om beroende känner jag inte till på lyckliga och svårstressade tammöss. Möjligen är det lätt så för stressade djur och andra gnagararter som hamster, gerbiler, degus, taggmöss etc. Ett djur som mår dåligt i sin miljö utvecklar alltid stereotypa beteenden och beroende på vad den har tillgång till i sin miljö utnyttjar den detta. Ex bor ett djur i en för liten bur enligt dess behov (behov är olika från art till art SAMT från individ till individ) behöver den en ventil för att få utlopp för sin stress - finns då bara ett hjul så kommer den att springa i det, fort och mycket. Andra stereotypa beteenden är gallergnagning, tugga päls på sig själv, tugga päls/morrhår på sina kamrater, hoppa upp och ner i ett hörn av buren, gnaga sönder buren (plastdelar), klättra i taket i cirklar osv.
Jag har hjul till flera av mina möss och ingen av dem springer för mycket i dem. Några hanar har vält sitt hjul och använder det som toalett istället… Mina stora engelsktypade har INTE hjul dock, då jag inte har några hjul i lämplig storlek till dem. Min största hane har ett hjul som han får springa i ibland - fast han går mest sakta i det.