Mina möss - bildtråd!
Ingen aning om deras typ anses bra eller inte? Funderade mest på huvudet och nosen. De är korsade eng/sve men är inte fullvuxna ännu utan är mellan 4-9 veckor.
Bilder på berkshire pannfläck fox + (falsk) silver agouti tjejerna kommer lite senare!
MvH Tsunamis
De är fantastiskt söta, gillar framförallt din blå lilla skönhet. Har en svaghet för de blå och i övrigt tickade mössen. ^_^
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Minoa, kan vara Beige Agouti? Blå Agouti? Uppfödaren sa falsk silver agouti men jag vet inte jag har precis börjat kika på genetiken och det låter inte så rimligt. Pappa Blå Dutch mamma Blå Agouti. Tycker man bör kunna se lite vitt på tår eller huden på Minoa med tanke på pappans vitteckning men näe hon är solid så vitt jag kan se. Är det möjligt?
MvH Tsunamis
Sorri jag vet att det är tjatigt med färghjälp men jag vill verkligen lära mig genetiken :)
MvH Tsunamis
Jag är inte bra på blekgenerna, avlar inte på dem och har alltså ingen "praktik".
På C-lokus finns 4 alleller - c(ch), c(h), c(e), och c - som kan kombineras på alla olika vis, till alla färger och teckningar. Till detta kan färgerna vara variabla. Så, nä, blekgener är inte min starka sida. Särskilt inte när de består av "gensoppor", som flertalet möss i sverige alltså är.
Satelits färg tycker jag dock är lilac. Då får du in både blå- och chocolate-färg, eftersom lilacfärgen är en kombination av dessa två.
Minoa skulle jag säga beige-agouti, men "falsk silver agouti" går att säga också. Skillnaden är att en silver agouti är en agouti blekt med den svagaste c-blekgenen c(ch), vilket ger den här läckra chinchillafärgen. Minoa är nedblekt med starkare -c-blekgener och blir alltså alldeles för blek för att ha en bra chinchillafärg.
Pointer? Jag är dålig på att se såna, för jag tycker att "vanliga möss" också kan ha "mörka pointer" (eller ljusa för den delen), t.ex. agouti (och argente). Jag klarar inte att se skilnad på pointer och "pointer-som-inte-är-pointer, typ". Men hon ÄR mörkare om nosen och har mörkare öron.
En vild gissning på genetiken kan bli c(h)/c(e) - men tro inte på detta!! Jag GISSAR, kan inte alls.
Solid? Jodå, det kan hon vara. Hon är ju det, eller hur
, hihi. Det är ingen lag på avslöjande vita partier. Men tvärtom så skvallrar de om, när de finns, att här finns tecknat i generna. Om minoa i sin tur får ungar, är det mycket möjligt att det dyker upp vita svanstippar osv igen.
Söta möss!! Hur de ser ut typmässigt? Bra korsade, tycker jag. De känns harmoniska i typen, vilket jag själv tycker är viktigt. Det ska finnas en harmoni i ögat (mitt öga
), när jag tittar på en mus. Ett sorts "välbehag".
Vore det standardutställning, skulle de nog få anmärkning på "snipiga, önskas större bredd" när det gäller huvudet. Och "önskas lite större öron".
Dessa är av korsad typ, och ska inte ha större öron - men det är min egen personliga åsikt. Likaså att de lite mer "långsmala" ansiktena ofta kan ge ett smäckert och fenimint intryck, som jag själv uppskattar på honor.
Men, som sagt, de är unga och ska växa till sig. Jag tycker du har fina möss som du kan vara stolt över!!
Är Minoa vit på magen? Är hon fox, eller bara ljusmagad?
Skillnaden mellan en chinchilla och en silver agouti, är endast att chinchilla har vit mage = fox.
Tack så mycket för din bedömning
Jag har läst och skrivit en del ang. gerbilernas genetik så det mesta är inget problem, förutom att mössen har fler gener då förstås. Det här med att ganska många möss har 'gensoppor' håller jag med om det verkar helt klart vara så!
De är unga flickor än så länge så om jag förstår det rätt så kan de fylla ut lite mer i typen & kroppen?
Jag har försökt kika på Minoas mage men jag tycker den fortfarande har färg och inte är vit så hon är nog bara lite ljusmagad.
MvH Tsunamis
Jag är dålig på mössens färger, då mössen har extremt många färgvarianter, hårlag osv, så jag har enbart satt mig in i de varianter jag själv är intresserad av.
Men gissar på att ariama kunnat bidra med hjälp i alla fall! 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#11 Min favorit. Härlig mjuk färg.
Jättesöta möss
Jag tycker det ser ut som Minoa är pointad, är hon skuggad runt svansen också?
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Hur går det med mössen annars? skulle vara skoj att få höra lite om dom? :) fina bilder du fick på dom :3
Syskonen hälsar :P
#23 de är så himla goa! Majskorn och Minoa är sjövilda på att få komma ut och klättra runt i tröjan. Har glömt hur lika mössen är råttorna också med deras små gulliga tår som nästan är som fingrar hehe :)
MvH Tsunamis
#24 Vad skoj att höra att det går bra med dom ^^
Hann knäppa bilder på tre av nykomlingarna innan kameran tokdog. Får ta de andra mössen någon annan dag! 
Först ut är Garmin, tjeckisk import. Han är en ganska speciell herre som letat sig in i mitt hjärta. Lägger sig tillrätta i handen och betraktar världen! Här får stackarn blixt i ansiktet så han blev ganska ljus.
MvH Tsunamis
#26 Na här är brorsan lika dan, man kan göra vad man vill med honom inprincip, hänger med på det mesta. :)
Jätte fina möss du fick med dig hem. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ja jag fick ju med mig några svenne bananmöss också men dem får jag fotta när kameran vaknat.
MvH Tsunamis