Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 9177 ggr
Lamina
0

Gummis kull eller nått sånt

(Förra rubriken: Jag har gjort ett stort misstag… /admin anmärkn.)

…det vet jag att jag har. Jag visste det redan när jag gjorde det, men jag kunde inte låt bli. Det finns vissa saker som man helt enkelt inte kan blunda för…

Det hela började för en 2-3 veckor sen. Jag var in på djuraffären för att köpa lite saker till akvariet, och som vanligt var jag tvungen att ta mig en titt i djurrummet. Mössen tittar jag alltid extra noga på, vill så gärna ha möss! Men är rädd för att dom skulle bära på något som smittar råttorna, så jag får nöja mig med att titta på djuraffärsmössen istället… Döm om min förvåning när jag såg att det kilade runt 2 hannar inne hos honorna! Jag vart arg och gick och sa till personalen, som genst plockade ut pojkarna. Jag frågade om det fanns risk för att honorna var dräktiga nu. Men fick till svar att dom var så unga, max 3-4 veckor, och precis hade kommit in, så det var ingen fara. Jag nöjde mig med det, men bad dom ändå kolla till en gång extra att det inte fanns fler hanar där.

Idag när jag var nere på stan för att fixa med lite papper inför min flytt så gick jag till djuraffären igen. Jag behövde inte gå dit och försöker undvika det så mycket jag kan om jag verkligen inte behöver. Men jag kände att jag var tvungen och intalade migsjälv att jag bara skulle kolla om dom hade några fina fiskar inne. Självklart ännu en titt i djurrummet, och oj vad arg jag blev! Där satt den högdräktigaste lilla mus jag sett, hon såg ut att kunna spricka vilken sekund som helst! Jag vart så arg och ledsen när jag tänkte på hur ung hon är och att hon skulle få föda sina ungar där, mitt i affären. Det spelade ingen roll att jag visste hur otroligt dumt det var, hon skulle komma med mig hem! Och det gjorde hon…

Nu sitter lilltjejen i en stor fin duna med massor av hus, bra mat (müsliblandning och harlan teklad) och massa papper att bädda med. Har ställt in henne i förrådet (så långt från råttorna som möjligt) där det är lugn och ro och hon får vara ifred. Tänkte göra i ordning lite fullkornsgröt till henne och ge henne lite matrester ikväll. Något mer jag borde tänka på?

Mamma mus är en otroligt lugn liten dam. Hon är nyfiken och inte så rädd för mig som jag trodde att hon skulle vara. Men jag kommer ändå låta bli att hantera henne tills ungarna har fötts och blivit stora nog att börja tämja. Både hon och pappan (vem det nu var) är PEW, så alla ungar kommer ju bli det också.

Kan tilläga att jag kommer nog inte behålla varken henne eller någon av ungarna, bara se till att dom får en bra start i livet. Men jag är medveten om att dom kan bli svåra att sälja och att jag kan bli sittandes med en massa pojkar kvar (t.ex.). Och då får jag väl köpa en massa extraburar och skapa plats för det då. Finns det hjärterum så finns det stjärterum, som man brukar säga. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

Näe, Lamina!  Nu blir jag ju faktiskt fruktansvärt besviken.

Varför stödja oseriös musavel i zoobutik?

Jag avskyr verkligen zoobutiker som säljer levande djur.

Jag vet att du är vuxen nog att klara mina inte så snälla ord. Jag säger dem med kärlek, det hoppas jag du vet.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MajaL
0

Oj, jag beundrar ditt sivilkurage. För det skulle detta nog kunna räknas som.

Bra gjort! Stackars tös!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

*Dubbelpost*

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Lamina
0

Fast jag sa inget om att jag skulle ha betalat för henne…

Jag förstår precis hur du menar, vart precis lika besviken på min syster när hon köpte en råtta på djuraffären.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

Man ska alltid betala för djur, om så bara en symbolisk peng. Jag har en god vän som gärna får köpa möss av mig för monopolpengar, för att jag vet att hon erbjuder så bra hem. Skrattande

Jag förstår ändå varför du gjorde det, jag har själv räddat djur från zoobutiker, om än det var länge sedan.

Nu vill vi se bilder… LOL

Lamina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder ska det bli! Tyvärr är ljuset inte det bästa. Och jag vill inte stressa henne för mycket genom att hålla på med henne, så bilderna vart inte dom bästa heller. Fast hon är ganska enkel att hantera, lilltjejen, verkar inte alls stressad i handen eller så. Passade på att väga henne också, 40 gram väger hon. Är det bra eller dåligt..?

Första bilden är buren. Musen gömmer sig i huset till vänster, det verkar redan ha blivit hennes favorit. Jag hittade ingen passande matskål, så maten ligger utspridd i buren. Men hon har mat iaf.

//Lamina

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade lätt gjort samma sak! Dessutom hade jag nog kollat upp vad reglerna säger och anmält om det inte var ok av affären att aggera som dom gjort.

Hm, stal du lilltjejen? Skrattande 

Jag går inte ens in i dom där rummen där smådjuren bor om jag åker till en djuraffär med levande djur. Fixar inte tanken på att dom kan hamna hos precis vem som helst osv… Tycker så synd om dom!

Lamina
0

tjock, men suddig, mus. <3

//Lamina

Lamina
0

En till.

//Lamina

Lamina
0

Hon ser så stor ut på bilderna, tycker hon är jätteliten jue…

#7 Nej, jag sa att jag ville ta henne eftersom jag inte tyckte att hon skulle behöva föda sina ungar där.

Mig veterligen får inte djuraffärer föda upp djur i utrymmen som allmänheten har tillgång till. Inte får dom sälja sjuka och/eller dräktiga djur heller. Men den delen är jag inte så säker på… I vilket fall är hon det enda dräktiga djuret jag har sett på den djuraffären (förutom en till mus som också såg dräktig ut och en hel drös med dräktiga ungfödande fiskar) någonsin. Hon bor ju här nu så hon är ju inte så värst mycket bevis…

//Lamina

Ketang
0

Tror du att du verkligen kommer att klara av att lämna bort henne sen? SÅ söt! Kyss

Littlem
0

Fint hem hon fått!  Men det såg ut som stort mellanrum mellan gallret?  Fast det kasnke bara det är so mdet ser ut på bilden.

Tråkigt när djuraffärer håller på sådär. Som sagt, det borde inte få säljas djur i djuraffär. Iaf inte så folk kan gå in och impulshandla. Om de förmedlade friska djur från privatuppfödare vore det mer ok. Men det kommer väl aldrig hända. Pengar styr för mkt tyvärr…

Ketang
0

Jag har ju två möss som blivit impuls köpta. Killen som köpte dom har knappt tagit i dom under dom tre månaderna han orkade med dom. Hade inte jag tagit hand om dom hade dom högst troligt blivit skänkta som orm mat. Trisst att folk inte har någon kännsla när det kommer till djur!

Lamina
0

Jo, gallravståndet är på tok för brett. Men jag har haft den som sjukbur till råttor utan att "låsa" luckan. Kan inte dom hoppa upp och ta sig ut tvivlar jag på att en mus klarar det. Men jag ska se om jag kan hitta en bättre bur. Fast då blir ju problemet att jag måste flytta henne med kull och allt. Ska sätta på ett rutnästgaller ovanpå, men det kommer nog inte hjälpa mycket det heller tror jag, rutorna är stora nog för att jag ska få igenom min tumme utan problem.

//Lamina

Camillhe
0

Jadu Lamina din galenpanna, det var ju smart gjort (fast jag förstår ditt handlande). men du snälla anmäl affären till Djurskyddet. De får INTE ha dräktiga djur offentligt, står tydligt i L80. Anmäler du har du iallafall motverkat ditt stödjande av djuraffären lite. Lycka till, mata mamma mus så som vi diskuterat råttmaten så blir det nog bra:)

[aammE]
0

#14 Mina möss hoppar utan problem upp i taket på sådana burar.

Lamina
0

Mmm… Men även om hon tar sig upp så tar hon sig knappast ner. Lilltjejen tar sig knappt ner från husen när hon lyckats kravla sig upp på dom. Fast jag kanske kunde ställa buren på ett litet bor eller liknande, möss hoppar väl inte om dom är högt upp?

Camihlle: Tyvärr är jag väl lite galnare än vad som är bra för mig. Men djuren kommer alltid i första hand, så även om jag svälter så kommer hon få den bästa mat som kan erbjudas en mus! Är dethär L80: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf ?

//Lamina

Muszimba
0

Jag har möss i en större duna(för marsvin) och de hoppar inte upp, men klättrar upp/ner på saker som jag hängt i gallret som är brett mellan dem.

Lycka till med musmamma och bebisar.

Camillhe
0

Det vet jag Lamina, fast dina djur behöver en ägare så det är inte så smart att svälta själv. min dator vill inte visa pdfen men googla l80 eller fråga annelie så får du rätt på det.

Lamina
0

Får göra så. Håller på att skriva ihop en anmälan nu (hardcore som jag är så anmäler jag inte annonymt, fast dom mycket väl vet vem jag är Förvånad )

Någon som har förslag på namn till lilltjejen?

//Lamina

Lamina
0

Nu har jag skickat in en anmälan. Påpekade att dom hade stora brister och bröt mot bland annat L80 3 kap. 2 §,  5 kap. 3 § och  5 kap. 4 § och att dom troligen även bryter mot 2 kap. 1 §, 2 kap. 2 §, 4 kap. 20  § och 5 kap. 11  §. och att jag dessutom tror att dom har för många djur i sina små burar. Ska bli kul att se vart det leder. ^.^

//Lamina

Lamina
0

Har räknat lite nu, och om jag har räknat rätt borde ungarna ploppa ut senast på Tisdag. Såvida det inte fanns hannar kvar i buren efter att jag sa till…

Kan inte komma på något namn till mammamus! Jag har funderat på namn som Threz, Sarabi, Safari, Yuki, Angel och Reflection, men inget tycks passa…

Däremot har jag kommit på ett namntema på småttingarna, dom ska alla heta nånting med black:

Black Betty
Black Jack
Black Death
Black Prince
Black and/or White (vet inte riktigt vilket än)
Black Metal
Black Hole
Black Box
Black Cat
Black Sun
Black Magic
Black Monday
Black Friday
Black Market
Black Sheep
Black Sabbath
Black Widow

//Lamina

Camillhe
0
mieeow
0

Yuki tycker jag passar mamman!

Det första du MÅSTE fixa iaf innan ungarna börjar krypa ut ur boet, är att täcka gallret med något finmaskigt nät. Jag gjorde som du, "räddade" möss från djuraffär och det tog några månader och där satt jag med trettio möss som jag absolut inte var kapabel till att ta hand om. eller ah, jag TOG hand om dem, så gott jag kunde, vilket inte blev ett optimalt liv för dem.

Nu är du äldre och förhoppningsvis mer van när det gäller ungar, i alla fall på råttor, så det går väl bättre för dig hoppas jag.

Jag köpte myggnät i aluminium på…. har glömt vad det heter, men ett stort varuhus som har allt från badrum och virke till trädgårdsgrejer och lampor. ^^

Lycka till!

Lamina
0

Syster lackade ur på att hon aldrig får döpa några djur. Så jag sa ok då, döp henne. Nu heter hon Gummiboll.. Obestämd

#24 Been there, done that. Började med 8 stycken muslingar, 4 honor och 4 hanar. 1 år senare var jag uppe i säkert 100… Skäms Det misstaget gör jag iaf inte om.

Men jag ska titta runt lite nästa vecka och se om jag kan hitta sånt nät du pratar om. Låter otroligt behändigt!

//Lamina

Lamina
0

Oh, btw! Har fått svar från Länsstyrelsen nu med ett diarienummer. Kul, men vet inte riktigt vad jag ska använda det till..? Obestämd

//Lamina

ivanhoe81
0

är inte det nr som du ska nämna för att kolla hur det går med ärendet

ajanki
0

Lamina
0

#27 Jo, men jag vet ju inte riktigt hur jag ska använda det. Alltså, jag måste väl ge nummret till någon eller skriva in det nånstans för att få ut informationen? :)

//Lamina

Camillhe
0

Om du sen vill se rapporten från deras besök i affären begär du ut den från Länsstyrelsen och för att de ska veta vilket ärende det gällde ger du då dom diarie nummret.

Jag gillade namnet Gummiboll haha

Lamina
0

Men hur vet jag när dom varit där..? Haha, nu ställer jag för många frågor igen. Skrattande

Jag gillar också namnet, kallar henne Gummi, men tycker ändå inte det passar henne sådär perfekt som ett namn ska göra… Kanske skulle kalla henne Ost istället. :p (påminner mig om när jag spelade transformice; Ost! XD)

//Lamina

Lamina
0

Men oj vad hon stulit mitt hjärta, lilla Gummi! Tittade till henne nu på eftermiddagen och såg att hon hade lyckats ha ner en bit toapapper i vattenskålen som drog upp vatten och blötte ner hela buren. Tog en liten plastpåse och en sked och öste upp allt det blöta spånet. Direkt när jag började pyssla i buren kom hon ut och skulle kolla vad jag gjorde. Hon är som en katt när man försöker bädda sängen; överallt och ska titta och vara i vägen! Sen när jag var klar så klev hon nästan självmant upp i min hand! Kyss Ok, jag lurade henne lite och satte ner handen precis där hon skulle gå, men hon vart inte rädd eller försökte hoppa ner när jag lyfte upp henne.

Men herregud vad tjock hon blivit på dessa 2 dagar! Jag tyckte hon såg sprickfärdig ut när hon kom, nu ser hon nästan dubbelt så stor ut! Hon är bredare än vad hon är lång och jag kan inte förstå hur hon får plats med hjärta, lungor, mage och allt detdär… Hon är som en pingisboll med fötter, huvud och svans. :p

//Lamina

Magda
0

ååå vad gulligt, pingisboll KyssSkrattande

mieeow
0

Då passar namnet perfekt ju! om hon är så stor Kyss

Lamina
0

Kl 3 inatt hördes det små små pip ifrån musburen! Kyss Och nu är hon betydligt smalare minsann. Men jag tänker vänta några dagar, kanske en vecka, innan jag räknar ungarna. Vill inte att hon ska bli stressad av att jag är där och petar.

//Lamina

mieeow
0

Åh vad mysigt! Men du ska nog ta bort döda ungar så snabbt som möjligt? se om du kan locka ut henne, sätt henne i en annan bur där det finns t.ex god mat och leksaker, så kan du nog snabbt kolla om det finns döda. :)

Och så kan du ta bilder samtidigt ;D haha

Lamina
0

Ta bort döda ungar? Det gör man väl bara med kaniner? Har för mig att möss och råttor brukar vara ganska duktiga på att "rensa upp" själva?

//Lamina

UlrikaD
0

#37 Det är inte alltid de gör det, eller så städar de till hälften och det ligger någon halv bebis kvar. De behövs plockas bort isåfall.

Lamina
0

Allright! *går och chekar boeat efter döda ungar*

Tur att man har ett stort lager med vinylhandskar liggandes. ^.^

//Lamina

UlrikaD
0

Lite hushållspapper brukar funka bra annars. Men förhoppningsvis lever hela din hög:)

Lamina
0

9 små korvar (med mjölkmage) låg det i boet och ingen död vad jag kunde se. Dom låter som poppande rice krispies när man lyfter på boet. Kyss

//Lamina

MajaL
0

#41 Naw! Sött! Skrattande

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Lamina
0

3 saker Gummi har lärt sig sen hon kom hit:

1. 7 knackningar på buren betyder att det serveras färskmat, då kommer hon farande som ett skott!

2. Mattes hand är helt ofarlig. Faktum är att det är ganska kul att klättra upp i den, för då får man komma ut och klättra lite på mattes armar någon minut. Och det är ju kul som omväxling till att bara vara i buren.

3. Vattenskålen byts minst en gång/dag. Det är väldigt behändigt, för då kan man kasta allt man inte vill ha (i.e. grönsaker) i den så försvinner det! Kyss

//Lamina

Grodan
0

#43 Vilken tur du har haft med din zoomusa! Det är inte alltid de är snälla, blir så tama och dessutom är smarta Skrattande

Lamina
0

Ja, jag har alltid haft en väldans tur med mina zoodjur, som tur är. Det är bara när någon av mina systrar köpt djur som dom fått någon form av problemdjur. Obestämd

Jag har verkligen förälskat mig i den lilla sötnosen, och det kommer bli riktigt svårt att sälja henne sen. Å andra sidan så lär det inta vara så lätt att hitta hem åt henne i vilket fall. Hon må vara underbar, men albinos är ju sällan särskilt eftertraktade. (Vilket jag tycker är lite konstigt. För det första så är dom ju jättefina. För det andra så är dom ju inte så värst olika dom jättepopulära himisarna och mesarna, bara lite färgfläckar fram och bak som skiljer typ Oskyldig)

//Lamina

StillaSinnet
0

Men nu är det väl dags för lite bilder tycker jag Skrikandes

nej, jag förstår att du inte vill störa i boet, men jag blir ju så nyfiken Kyss.

5 dagar gamla och lite fjuniga. Du borde kunna se färgnyanser och teckningar nu ju Glad

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Dominik]
0

du har gjort ett stort misstag, du! Nä. Men man borde inte köpa husdjur i affärer.

Lamina
0

#46 Det kommer bilder så småningom. Men jag vet redan vad det blir för färger och teckningar: PEW, PEW och PEW. Det är nämligen det enda dom säljer på den affären.

#47 Nej, det har du helt rätt i, och jag skulle vara den första som säger det. Har propagerat mot att köpa djur på djuraffär sen jag köpte min sista dvärghamster där för över ett år sen. Oskyldig

//Lamina

Hyeonmu
0

Jag tycker inte du har gjort nåt misstag. Jag tucker du ska vara stolt. Du tog hand om ett djur, utan att gagna zooaffären, som annars skulle fått det jobbigt. Du sa till i affären om vad som var fel - och du anmälde. Du skulle inte ha kunnat göra nåt bättre.

Lamina
0

Vågar jag titta lite i boet då? Hon är ju inte direkt rädd för mig och borde inte se mig så mycket som ett hot… Jag håller på att göra lite gröt åt henne nu och tänkte plocka ner henne i en mindre bur där hon kan mumsa i sig den medan jag tar en snabb titt, om jag vågar…

//Lamina

Hyeonmu
0

Jag har bara haft en mus som flippat ur av att jag grävt i boet och hon var nervös för jämnan, och ogillade mig, så det borde inte vara nån fara. Sen har jag haft flera zoomusdräktigheter med möss som varit lite skygga och nya, och jag har fräckt nog grävt redan första dagen bebisarna fötts. Lägg in lite mat som distraktion bara - eller ta ut henne med mat som du säger - och ha dem inte ute för länge om du tar ut dem.

Lamina
0

#49 Tack! :)

En bild blev det, inte mer. Lite suddig och så, men ville inte störa mer än nödvändigt. Dom låter fortfarande som rice krispies. (Kyss) Men det syns tydligt att dom kommer bli vita hela bunten, precis som jag trodde. Tyckte mig kunna sen en 2-3 stycken som var lite magrare också, men får kolla närmare på det om några dagar.

//Lamina

Magda
0

pew som är så sött Kyss ser fram emot bilder när de får päls..

StillaSinnet
0

Åh, BILD!

Jag gillar ockås pews men det har jag minsann inte alltid gjort. För ca 1.5 år sedan kunde jag inte tänka mig rödögda möss alls, men nu uppskattar jag dem Skrattande

Lamina
0

Nu har bebisarna (har fortfarande inte kommit på något namn på själva kulltemat, "The Blacks" passar liksom inte…) blivit en vecka och det firade vi med lite extra gott till mamma Gummi och lite bilder på bebbarna. Tyvärr vart alla bilder skit (vart så missnöjd så jag t.o.m. vart lite ledsen, vadf*n ska man med en svindyr digitalkamera till om man inte ens kan fota lite musbebbar?!?) och jag tänker inte lägga upp dom här. Men vi gör ett nytt försök i morgon… Cool

//Lamina

Tassar
0

Namnförslag: Suddgummi, Ventilgummi, Tuggummi, Gummistövel, Gummibåt, Gummilist, Gummimatta, Gummibjörn, Gummiduk osv Skrattande

Grodan
0

#56 Haha… eller kondomer… hehe

Näcken, Thin/Chosan, Profil, Nam Nam, Mamba mfl

Lamina
0

#56 och #57 Haha, det skulle ju passa rätt så bra. Men kulltemat är redan bestämt, det blir det i #22. Problemet är att jag inte riktigt kan komma på vad själva temat/kullen ska kallas :p

//Lamina

Grodan
0

svarta kullen alltså…Skrattande

StillaSinnet
0

#59 hihihi! kul namn på en pewkull!

Lamina
0

Haha, jo, det får väl bli så :p

//Lamina

Grodan
0

Du måste ju ha Black Adder, Rowan Atkins bästa roll någonsin Skrattande

Tassar
0

#57 För dig och mig kommer dom alltid att vara gummikullenSkrattande

Grodan
0

Gummikullen hade Ale för några år sedan. Det var råttor och en av dem såldes till Danmark och var mkt berömd som ett varnande exempel…

Lamina
0

Nu blir jag ju nyfiken, varnande exempel för vad?

//Lamina

Grodan
0

#65 Jadu… Det var mycket snack om en "Gummianka" i a f… du kan nog googla

Lamina
0

Men herrejisses vad mycket det fanns skrivet om den damen och hennes avkommor! Man kan undra vad hon har gjort för att förtjäna det. Aja, jag har mycket läsning inatt iaf. :p

//Lamina

Lamina
0

Verkar mest handla om skitsnack och rykten baserat på ett udda beslut om avelsförbud och halvseriös avel… Oskyldig

//Lamina

Grodan
0

#68 Haha, hur som helst, så kanske man inte vill döpa en mus eller råtta till just Gummianka - fast det är världens gulligaste namn. Jag var själv väldigt delaktig i namngivelsen av Ales Gummikull… Älskade dem, dumboörade gosklumpar…

Lamina
0

Haha, borde döpa om Gummiboll till Gummianka bara för det!

Visade upp små bebisar för ena syrran idag. Fråga; ska dom inte komma upp i popcornåldern först när dom är runt 2 veckor? Lillkillen jag plockade upp bara flög ur handen på mig! Lyckades fånga honom som tur var, men han studsade runt som ett litet popcorn hela tiden…

Hittade en liten hona någon cm utanför högen med dom andra ungarna. Hon låg ju fortfarande i huset, men hon var jättekall. Jag la tillbaka henne i boet, vet inte om jag borde ha gjort det? Hon är lite mindre än dom andra, helt klart kullens minsting. Mitt hjärta bara smälte för henne! Kyss Hon ska heta Black Mamba (om hon överlever vill det säga).

Har försökt könsbestämma dom. Det går bra när jag bara tar upp en och tittar lite snabbt "bara för att". Men försöker jag könsbestämma allihop blir jag typ osäker efter 3-4 ungar och så får jag börja om igen…

Glömde ju såklart ta kort, men det kommer fler dagar. Dessutom är dom ju som sötast när dom öppnar ögonen framåt Söndag. Kyss

//Lamina

Grodan
0

#70 LOL, näääääää… stackars musa låt henne heta gummiboll nu

Tycker musungar kan bli väldigt trevliga på bild när de är typ 1½ vecka och pälsen glänser…

Lamina
0

Klart hon ska få fortsätta heta Gummiboll.

Tyvärr kommer det troligen inte bli mycket tid över för att fota musbebbar dom närmaste dagarna. Snarare sagt ingen tid alls… Men på Måndag kanske det kommer lite bilder om vi har tur. Till dess är dom bara mina att njuta av. MU HA HA HA HA! Fast just det, jag har ju inte tid för det… Blä… Obestämd

Någon borde kanske döpa om tråden btw, till typ Gummis kull eller något sånt Tungan ute

//Lamina

Grodan
0

Ok, döpt om tråden nu… hehehe Tungan uteTungan ute

mieeow
0

haha, "..eller nåt sånt" :D

Lamina
0

#73 Evil! FörvånadSkrattande

//Lamina

Magda
0

haha tycker att du ska döpa en bebis till "Black -eller nåt sånt" SkrattandeCool

Grodan
0

hehe… allt enligt önskemål ju Tungan ute

[Dominik]
0

Kan du söpa en mus till Hope eller Life så att barn i Afrika blir lite gladare o veta att någon faktiskt tänker på dem.

Lamina
0

Tror barnen i Afrika blir rätt så glada över dom pengar jag samlar in till Rädda Barnen på jobbet. Skrattande

Black, or something like that, ska tänka på't. :P

//Lamina

kimky
0

(förlåt orka inte läsa precis allt o vet inte om något har sagt dett innan)

allså när det kommer till zoobutiker och så…och när personalen är så där så är det ju något fel på dom. och dmom borde inte jobba där, som när micke och jag fråga vad dom hade för gerbiler i en i norrköping dom visste inte vad gerbiler var och kunnde inte köns bestämma dom. så blev lite….'ehmm…vrf jobbar du här''  men det finns ju även butiker som är bra. som gör så dom får det bra osv.  jag går på himmelstalund i norrköping för att lära mig mer om zoohandel och allt runt om. o jag tycker så länge man får djuren att trivas och ha det bra så e det ok i mina ögon.och att det inte är 20st i en lablåda eller så.  förlåt om jag kanske kommer på någons dåliga lista nu men det e min point of view.

[Dominik]
0

Om zoobutiker e nu så jävl*igt dåliga så varför handlar ni olika saker där? Om det inte fanns zoobutiker så skulle det vara extremt svårt att köpa burar, leksaker o olika vitaminer. Ingen är perfekt. Det finns inte folk som kan ALLTING om gerbiler, möss, hamstrar, kaniner, marsvin, degus, chincillor, fvärghamstrar, pygméymöss osv. Jag praoade på en zoobutik o skulle hjälpa en tjej med kaninerna fast jag vet ingenting om dem så hon nu snacka skit om mig för att jag hade ingen aning om kaniner?

Jo, jag tycker inte att det e bra med djur i zoobutikerna men varför ska man vara elak mot dom som jobbar där? Det är inte som som beställer djuren, det ät chefen/ägaren som gör det.

kimky
0

dom är inte dåliga. jag vill starta upp en iaf jag o micke. men att praoa o jobba är ju olika saker? man lär sig ju om alla djur man får ha i zoobutik när man går i skolan om det.  o prao lär man sig ju också mycket. men någon som  som jobbar där borde veta tycker jag. snackar inte skit om henne för det vart förvånad över det. men vi måste lära oss allt det där från start verkligen. det e bland det första typ.   zoobutiker hjälper ju oss mycket. som mig när jag hade ödlor som jag inte visste vad jag skulle göra med ungar o så… så hjälpte han mig.

Lamina
0

Kan säga att det finns inget djur i djurrummet på våran zooaffär som jag inte vet iaf grundläggande skötsel för. Dvs, vad dom ska ha för mat, hur dom ska bo, vad man bör och inte bör ge till dom och hur man ser skillnad på kön. Ok, jag kan inte se skillnad på kön på fåglar, förutom nymfparakiter och undulater, men jag skulle ta reda på hur eftersom det ligger i mitt och djurens intresse. Jag vet även en del om dom vanligaste sjukdommarna på i princip alla gnagare. Det jag inte vet tar jag reda på. Varför? Därför att jag har jobbat med alla dessa djur och det har legat i mitt intresse att veta vad det är jag pysslar med.

Det är ju en sån självklarhet när man jobbar med andra saker. T.ex. så måste ju en lokförare veta hur man kör tåg, en pilot måste kunna flyga ett plan och en maskinist ska veta hur maskinen han jobbar med funger. Något annat vore inte acceptabelt! Så hur kan det vara ok att pyssla med djur och inte ens veta något så grundläggande som vad dom ska äta, hur dom ska bo och hur man ser skillnad på kön? Förvånad Det är ju liksom ett liv vi snackar om här. Ett liv som är helt bereonde av att den som har hand om det vet vad dom gör. Det är som att en dagisfröken inte skulle ha en aning om hur man tar hand om barn! Det är helt sjukt…

//Lamina

Lamina
0

I övrig så börjar ungarna titta ur boet lite smått. Inte så att dom kommer ut, men jag har sett en och annan liten nos dyka upp i öppningen allt. Kyss

//Lamina

Grodan
0

gah, kan du inte ta lite foton då?

Lamina
0

Hinner inte med et. Gick upp, raka vägen till jobbet, hem för att hämta lite saker, sen har jag varit överallt och handlat för att tillslut hamna hos päronen för chipskväll. Kommer inte hem fören 3 inatt. I morgon kommer jag vara hundvakt hela dagen. Men resan till Uppsala på Söndag är inställd, så då blir det fota av.

//Lamina

Lamina
0

Nu har bebbarna öppnat ögonen och börjat gå runt i buren lite smått. Filmade dom idag och åkte hem till päronen glad som få att jag äntligen skulle få visa upp min bebbs för alla. Och så är datorskrället sönder istället! Skrikandes

Har inte kollat könen på dom än. Jag är faktiskt lite orolig, jag har inte haft ens i närheten så mycket tid att lägga ner på bebisarna som jag skulle vilja. Men en är jag iaf rätt så säker på könet med. Minstingen Black Mamba. Hon (99% säker på att det är en hon) är så lätt att skilja från dom andra. Hon är ju iofs inte så mycket mindre längre, men hon skadade svansspetsen för några dagar sen och den trillade av. Så hon har lite trubbigare svansspets. Dessutom är det något med hennes päls, den ser inte helt ut som dom andras. Lite ruggigare, men ändå lika vit och slät som dom andras. Svårt att beskriva… men hon är iaf min lilla favorit, antagligen för att hon är den enda jag kan känna igen. Kyss

Men ska se om jag kan få upp filmen i morgon. Kommer troligen inte jobba heller, så har hela dagen på mig att mysa med bebbsen och kolla kön och sånt. Mysigt. Kyss

//Lamina

Lamina
0

Lite dramatik idag när det var dags att kolla kön. En flicka ville inte alls vara med och rymde ut i vardagsrummet och upp i mina ouppackade flyttlådor. Som tur var hade jag haft vett nog att stänga in katten först… Det tog ett tag att få fatt på henne, men hon kom fram tillslut. Nu är jag bara 75% säker på könsbestämmningen, men hoppas att jag har fått det rätt. För i så fall har jag hela 7 honor och bara 2 hannar! Ska lägga upp filmen snart, så seg som denhär skitdatorn är kan det ta sin tid (om det ens går). :)

//Lamina

Lamina
0

Vart lite mörk (kass kamera), men ändå rätt bra. Don't mind min bebisröst i bakgrunden. Eller den smutsiga vattenskålen, skulle precis byta vatten. Oskyldig

//Lamina

Grodan
0

Naw, sicka busfrön. Vilken spännande bur för dem…Skrattande

[Dominik]
0

Black mamba gillar möss :P men jaja fint namn. jag älskar ormar <3

Men hur märker du vilken är vilken? Alla är jo typ vita.

Magda
0

ååå så söta Kyss

Lamina
0

#91 Det gör jag inte. Jag kan skilja Black Mamba från dom andra för att hon är minst och har en aning glesare päls och trubbigare svanstipp (hon skadade den för ungefär en vecka sen). Dom andra ser likadana ut tycker jag.

Men har funderingar på om jag kanske kunde klippa lite i pälsen för att märka dom och skilja på dom. Men är rädd att skada dom, så jag får nog räkna ut något annat…

//Lamina

Lamina
0

Bebbarna blir bara sötare och sötare för varje dag, i morgon blir dom 3 veckor! Kyss Funderar på om det är möjligt att se hannarnas kulor redan nu? För jag tycker mig se något sticka ut under svansen på åtminstonde en av dom små.

Vaknade i morse av ett jäkla pipande. En av ungarna hade på nått vis lyckats rymma och gömde sig från Metallicamonstret (katten) under dammsugaren. Lyckades få tag på lillskiten och återbörda den till buren. Hon (tror att det var en hon) såg ut att må bra, men har fått ett litet sår på ryggen. Hon har fått namnet Black Death. Jag har även gjort om i buren så dom inte kan komma upp lika högt och klättra upp genom gallret.

Jag har lite ångest gällande bebbarna. Jag har inte ens i närheten så mycket tid att ge dom som jag vill ha. När jag tog hem Gummi för 3 veckor sen hade jag all tid i världen, det var bara en liten flytt som stod i vägen. Nu har jag plötsligt jobb och studerar 10-4 varje dag. Flytten drar ut på tiden för att det alltid är något i vägen och jag är ofta inte hemma fören framåt 9-10 på kvällen. Och jag märker ju att ungarna inte alls är så hanterbara som dom borde vara. Rynkar på näsan Som tur var har jag ju en massa tid nu på helgen, och förhoppningsvis blir det bättre nästa vecka. Fast jag tror att jag kommer få ge dom en vecka extra innan dom är redo att finna egna hem.

Jag märkte en sak när jag lyfte upp Black Mamba och en av pojkarna idag. Dom satt lugnt och stilla i handen, nosade bara runt lite och verkade inte alls särskilt rädda (det är lyftandet som är problemet). Men en sak jag märke var att hela handen vibrerade! Jag vet inte alls vad det vra, om dom var rädda och darrade därför eller om jag har råkat ut för det som kallas för tassdarr? Men det är väl ändå tama möss som sysslar med tassdarr?

//Lamina

Lamina
0

Idag har småttingarna blivit hela 3 veckor! Har spenderat runt en timme sittandes med handen i buren och låtit dom som vågat komma fram och nosa. Några vågade t.o.m. kliva upp i handen! Kommer ha lite mer tid för småttingarna och hoppas dom kommer bli precis så mysiga och underbara som möss ska vara. Kyss

Har kollat könen igen idag och känner mig 95% säker denhär gången. Det är faktiskt hela 7 flickor och 2 pojkar. 2 av flickorna har ju redan fått namn, men nu har jag gett namn till hela bunten (dock utan att kunna skilja på vem som är vem, men jag jobbar på det):

Pojkar
Black Jack
Black Prince

Flickor
Black Mamba
Black Death
Black & White
Black Metal
Black Cat
Black Sun
Black Magic

Har en liten fundering nu när det börjar bli dags att sälja dom: Vad är ett normalt pris för en musbebis? När jag sålde mina dvärghamsterbebbar (en olyckskull) tog jag 100kr hamstern. Men jag får en känsla av att 50kr är mer normalt för en mus? Eller kanske mindre? Förvånad

//Lamina

[Dominik]
0

Det blev många tjejer det!!

Grodan
0

#95 Grattis! Vad skönt att det blev så många tjejer, om du nu sett rätt på alla!

Grodan
0

#95 Pris på möss är vanligtvis 100 kr. De flesta stamtavlemöss kostar 100 kr. Så du bör ju kunna ta 50-100 kr för dina bebbs tycker jag.

Lamina
0

Har satt ett pris på 50 kr, tycker det är rätt så rimligt. :)

Hade massa tid över i morse innan jag skulle gå till jobbet, så jag fick för mig att dela upp ungarna eftersom jag ändå tyckte dom började bli lite stora för sin lilla bur. Så nu har alla honorna fått flytta tillbaka i dunan och pojkarna sitter kvar i akvariet. Det ser tomt ut och dom ser fruktansvärt ensamma ut när dom ligger och kurar ihop sig bara dom 2.

Ungarna är hanterbara nu iaf, alla utom en liten tjej som får panik bara man tittar på henne. Får försöka lägga ner lite extra tid på henne helt enkelt. :)

//Lamina

[Dominik]
0

Onödig inlägg nr 100 :D

Lamina
0

#100 *Petar i ögat*

//Lamina

eemmaf
0

vilken intressant sida! mer bilderr!

Djuraffärer måste ha massa intyg för att få ha egen avel, annars kan dom bli stämda.

Med vänliga hälsningar

Emma

Lamina
0

BILDBOMB!

Börjar med den sötaste bilden, en av pojkarna försöker lista ut hur man tar sig ur kartongen jag satt dom i för att fota.

//Lamina

Lamina
0

Pojkarna

//Lamina

Lamina
0

Pojkarna igen

//Lamina

Lamina
0

Försökte fota dom lite i händerna också, men dom springer ju runt som små galningar och ska undersöka hela mig. Och när dom väl sitter still så vägrar kameran fota, eller så kom jag för nära fönstret så att ljuset blev helt fel. Vart så frustrerad tillslut att jag nästan började gråta! Skrikandes Men fick till en, ehm, någorlunda bra bild på en av pojkarna iaf. Utan nos… Obestämd

//Lamina

Grodan
0

Jättefina är de ju. Väldigt klassisk svensk typ, kanske en aning för stora…

Lamina
0

Och så flickorna såklart. Här kan man snacka om springiga små jäklar. Men fick till några inte allt för suddiga bilder iaf. :)

//Lamina

Lamina
0

Det är så synd att denhär bilden vart lite suddig, den hade varit så fruktansvärt söt annars! Kyss

//Lamina

[Dominik]
0

Hahaha lol alla e vita med röda ögon, men ändå gulliga <3

Grodan
0

#109 Ja, verkligen

Är tjejerna springiga eller bara livliga, undersökande och levnadsglada?

Går de upp i din hand om du håller fram den?

Lamina
0

Fast denhär är rätt söt den med! Kyss

//Lamina

Grodan
0

#112 Ja, jag är förvånad över att de är så fina. Blir väldigt nyfiken på dem nu, hur de är…

Lamina
0

Såhär ser det ut när man lyfter på huset i flickornas bur, gud vet hur dom alla får plats där! XD

//Lamina

Grodan
0

#114 Är mamman en av dem? De är nästan lika stora som henne nu… jäklar vad de vuxit fort…

Kan du släktforska lite ang linjen? Varifrån tar butiken sina möss? Fadern, vad är han? Bror till Gummi? Gummis far? Obesläktad?

[Dominik]
0

"114 Dom ser ut som små snöbollar. dom e så söta att man vill bara äta upp dem

Magda
0

åh så vackra de är Kyss

Lamina
0

Lite bättre bild, lite färre möss

//Lamina

ajanki
0

Oj, så fina dom ärKyssjag älskar pew!

Hur gamla är dom nu? Dom ser så stora ut, tiden har gåt väääldigt fort!

Grodan
0

Alla älskar pew idag… skumt, för några år sedan gillade typ ingen pew…

PEW är bra att pyssla med när man vill hålla på med temperament, typ, hälsa el så. Man behöver inte tänka på färgen. Det är en av anledningarna till att jag gillar PEW. När jag väljer ut djur att köpa in eller avla på kan jag titta på pälskvalitet, temperament, typ och beteende/karaktär samt hälsa.

Lamina
0

Hade en jättesöt "hejdå" bild på Black Mambas bak när hon klättrar ner för min arm. Men råkade radera den redan i kameran. -.-

#115 Gummi är högst upp i mitten. Visst har dom blivit stora, skrämmande stora. Men dom är fortfarande mina bebisar. Sen är nog Gummi lite liten eftersom hon fick lägga så mycket energi på sina bebisar istället för att växa.

Jag kan fråga vart dom tar sina möss ifrån, om jag vågar gå ner dit igen. Har inte varit ner dit sen jag anmälde dom. Skäms Vem som är pappan är omöjligt att säga. Det var minst 2 hannar i honornas bur och så många möss som dom hade fått in måste det ha handlat om minst 3-4 kullar. Obestämd

//Lamina

ajanki
0

Kan ju inte prata för andra men jag har älskat vita rödögda djur sen jag var liten. Hade ett vitt marsvin med röda ögon som alla mina kompisar tyckte var så äcklig…likaså en vit undulat med röda ögon o.s.v

När vi köpta våra första möss från dig så var ju Gabriels första kommentar åh, vad vackert det är med röda ögon!!

Så det är nog olika..

Lamina
0

#119 Tja… Hur gamla är dom? *funderar* 5 veckor måste dom ju vara nu. Konstigt nog känns det som att det var mycket längre sen dom föddes. :p

//Lamina

Lamina
0

#109 Sorry, missade din fråga.

Alltså, dom är nyfikna, men inte i närheten så tama som jag vill ha dom. Kliver upp i handen efter lite funderande, men vill inte bli lyfta. Det har blivit bättre denhär veckan när jag faktiskt haft lite tid att pyssla med dom. Pojkarna är tamare än flickorna, kanske för att dom bara är 2 och får lite mer hantering per mus, så att säga. Kommer hålla dom en vecka till, minst, innan jag vågar tänka på att sälja dom. Vill inte sälja otama möss. Oskyldig

Du får gärna PMa mig om du har några frågor. :)

//Lamina

Grodan
0

#124 Ja, det har du ju beskrivit. Att hanarna är trevligare kan också helt enkelt bero på att de just är hanar. I vissa linjer märks tydliga skillnader temperaments och beteendemässigt mellan könen. I vissa inte alls. Jag jobbar på att eliminera sådant, lyckades ju bra med råttor så jag vet att det faktiskt går.

Tror du kanske att du har för stor honflock? Att de skulle må bättre och intressera sig mer för dig om du delar upp tjejerna eller säljer av ett par?

Jag tycker de ser välmående, välmatade och välskötta ut och tycker det var synd att du inte lyckades komma till Eskilstuna.

Lamina
0

Håller med om att rödögda djur är otroligt vackra. När (om) jag börjar föda upp råttor kommer jag troligen satsa på just PEW, Himalaya och siameser, tycker dom är så otroligt vackra. Synd bara att det är så svårt att skilja dom åt. :(

//Lamina

Lamina
0

#125 Det ska jag prova! Tyvärr är alla småburar tagna just nu, men ska se om jag kan få med mig ett gammalt akvarium hem från päronen.

Jag är också ledsen att jag inte kunde komma ner dit. Hade bara behövt 300, men fanns ingen som ville låna mig det. Vad är det för värt att gå på musutställning liksom? >.<

//Lamina

Grodan
0

#127 Vad är det för värt att gå på musutställning liksom?

Intressant mening, vad betyder det? Tungan ute

Varför behövde du 300 kr? Tågresa? Den kan du ju betala i efterhand väl?

Lamina
0

#128 Det var typ vad folk tyckte när jag fråga om jag kunde få låna pengar. -.- Visste inte att man kan betala efteråt, men å andra sidan så hade jag inte vågat mig på nått sånt iom att jag inte visst när jag skulle få pengar nästa gång.

Iaf, för att svara på dina frågor om nyfikenhet och så: Jag satte dom 2 tamaste och dom 2 mest otama i samma bur (tänker monkey see, monkey do) Avgör själv vad du tycker. :)

//Lamina

[Dominik]
0

Dom har blivit stora. Möss växer snabbt :)

Lamina
0

Och nej, hon bet mig egentligen inte, smakade bara. Jag vara bara inte beredd. Tungan ute Dom har inte för vana att bitas, men ibland måste ju små muslingar smaka på saker. Flört

Honorna i andra buren är lite mer nyfikna av sig, kommer fram och nosar på handen och sätter upp en tass eller 2 om dom vågar. Ibland hoppar dom helt zonika upp i handen. Det börjar ge resultat nu när jag hanterar dom dagligen. ^.^

//Lamina

Grodan
0

Aw, vad kul med en musfilm!

Är den stora tjocka inte mamma Gummi? Hon är i a f väldigt sällskaplig!

Lamina
0

Det är Pain - Just Hate Me som spelar i bakgrunden, BTW. :) (Måste säga det eftersom jag tycker att det är en så otroligt bra låt ^.^)

//Lamina

Grodan
0

Haha, jag har sällan ljudet på. Skrattande

Lamina
0

Jo, det är mamma Gummi. Hon har varit likadan sen dag 1 typ, ska upp till matte och hänga med ut och se världen. Kyss

//Lamina

Grodan
0

Det är trevligt med möss som söker mänsklig kontakt.

Lamina
0

Sådär, så har man varit ner på djuraffären igen. Fick lite dåligt samvete att jag anmält faktiskt, alla var ovanligt snälla och trevliga och svarade på mina frågor (behövde en klösbräda och lite malar) och hälsade när jag kom in och… Blä! Obestämd Passade även på att tjuvlyssna lite på en av dom när en kund frågade en massa om hamstrar och dvärghamstrar och vart förvånad över att hon inte sa nånting fel! :o Men ja ja, hur bra en djuraffär än är så är det ändå alltid en djuraffär… Glömde nästan bort att fråga vart dom tog sina djur ifrån, men det var som jag trodde: Imazoo!

//Lamina

Lamina
0

Sorg när jag kom hem igår. Hittade Black Prince liggandes alldeles själv under en hötuss mitt i buren. Trodde först att han hade fått stryk av Jack, men så var inte fallet. Inga synliga skador och pojkarna har aldrig bråkat. Men vad han hade råkat ut för vet jag inte, han kunde inte gå! Han kunde knappt släpa sig fram… Avlivade honom på fläcken, kunde inte stå ut med att se honom lida så. Gråter

Förstår inte riktigt vad han hade råkat ut för. Bruten ryggrad kan man ju tänka sig, men då borde han väl inte kunna röra på benen alls? Han försökte gå, men benen lydde inte… Oroad, en av råttorna råkade ut för nått liknande för bara lite mer än någon vecka sen. Hon var iofs inte i närheten lika illa däran som Prince, och verkar ha återhämtat sig bra. Men tänk om det är nått virus eller skit som orsakat dethär?

//Lamina

Grodan
0

Låter tyvärr som virus. Har du inte tvättat händerna mellan djuren? Håller du inte nya djur avskilt från övriga?

Vilken är ditt nyaste djur?

Om ditt nyaste djur är Gummi och hennes kull så är de att betrakta som djur som skall sitta avskilt minst 5 veckor efter förlossning (eftersom hon var dräktig).

Lamina
0

Nyaste är en omplaceringråtta som jag fick hem för ungefär en månad sen, det var hon som fick problem först. Men det har inte hänt något med råttorna i förra hemmet eller hennes uppfödare som jag besökte påväg hem med henne… Svårt att hålla karantän i en etta, men Aura (som råttan heter) har stått i köket, någorlunda avskilt från dom andra råttorna och mössen. Kan hända att jag glömt att tvätta händerna, men har alltid pysslat med Aura sist för säkerhets skull.

Har hållit stenkoll på gnagarna sen i förrgår, och ingen av dom visar minsta tecken på problem. Inte ens gammelråttorna som är dagar från avlivning och borde ha rätt kasst immunsystem, en av dom sitter dessutom med Aura just nu… Men jag håller koll och åker direkt till vet. om någon mer verkar få problem. Obestämd

Vad gäller Gummi och hennes bebbar så satt dom avskilt i ungefär 5 veckor, såvitt jag kan minnas iaf…

//Lamina

Lamina
0

Inga fler problem hos dom små såvitt jag har märkt. Kommer hålla karantän några veckor för säkerhets skull.

Men frågan är, efter karantän, borde jag köpa en kompis till Jack? Är det helt otroligt att 2 obesläktade hanar skulle kunna gå ihop?

//Lamina

Grodan
0

#141 Nej, det är inte otänkbart och har fungerat väl i flera fall då den nya hanen bott med andra hanar… Det kan fungera även om den nya hanen inte bott med andra hanar, men kan vara svårare att välja ut rätt individ. Det skall ju vara en lugn o harmonisk hane som trivs i hanflock…

Lamina
0

Inte en unge då? Jack börjar ju bli rätt stor, kan tänka mig att en unge skulle vara lättare att sätta ihop med honom?

//Lamina

Grodan
0

Vet inte om det spelar någon roll… De är inte riktigt som rått- och marsvinshanar… inte än, men vi kommer säkert dit en dag, trots att det är mot musens natur…

En unge vet du inte vad den utvecklas till, så det är eg nog bäst att ta en hane i samma ålder som din och som bott fredligt med andra hanar… haha och VEM vill sälja en sån till dig? Tungan ute

Lamina
0

Vet inte, vet inte riktigt hur jag ska tolka den meningen… Obestämd

//Lamina

Grodan
0

Vilken mening? Skrev flera…

Lamina
0

"haha och VEM vill sälja en sån till dig?"

//Lamina

Grodan
0

hehe… jo, det är ju så att hanar som fungerar väl i grupp.. ja, de vill man väl inte sälja?

Lamina
0

Tja, jag får väl hålla koll om jag skulle råka ha tur. Kanske en dålig ide att försöka få händerna på 2-3 hanar som går ihop och försöka få ihop dom med Jack…

Ne, jag tycker bara så synd om honom som ska behöva bo själv utan att ens få en chans att visa om han funkar med andra eller inte. Alternativet är ju att ta ungar på honom, och just det vill jag absolut inte göra. :(

//Lamina

Grodan
0

Idag har vi så mkt smittor på våra möss så eg kanske det är bäst om du låter bli, eller tar en mus från zoobutiken Gummi kommer från som är i ung samma ålder…

Lamina
0

Dom har inga inne, dessutom vill jag inte köpa djur från imazoo.

//Lamina

Grodan
0

Nä, jag vet, men tänkte mer på smittorisken. Alltid bra att ta möss från samma ställe…

Lamina
0

Tänkte uppdatera lite här om hur det gått för kullen. Inte så bra… Prince dog ju som skrivits tidigare av någon märklig anledning. Jack trivdes inte alls som ensammus och även när han fick sällskap så visade han ganska tydligt att han inte mådde bra, så fick ta bort honom med. Även många av honorna i kullen visade tydligt att dom inte trivdes som husdjur, bets, var livrädda för allt och rymde ut genom precis allting, så även dom fick tas bort. Gråter 2 honor gav jag bort till vänner, så kvar finns Gummi och Mamba. Dom lever å andra sidan lyxliv och blir enormt bortskämda. Dom är mina små älsklingar! Kyss

//Lamina

[aammE]
0

Neej, åh, så tråkigt. :C

Exoticas
0

Jag började tänka på denna tråd igår så tittade in, gud vad läskigt att du uppdaterade just idag! Tråkigt att inte alla var lika treviga men det är alltid kul att någon klarar sig och blir trevlig! Bättre med en trevlig mus än tio otrevliga =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
0

#153 Åh… *tröstkram*

Visst var det här dina första möss?

Lamina
0

Nej, jag hade ett helt gäng möss 06-07. Fast jag minns bara en 3-4 stycken av dom, dom blev så många efter ett tag. Foten i munnen

//Lamina

Grodan
0

ah, bra… *pustar ut*

Lamina
0

#158 Mina erfarenheter av möss: Skaffade 8 stycken, 4 honor och 4 hanar, 05 (minns nu att det ju måste ha vart 05). Inom några månader hade jag redan haft en 3-4 kullar eftersom dom envisades med att rymma hela tiden. Rymmningarna gjorde också att dom titt som tätt blev tagna av katterna. När jag äntligen lyckades få tag på burar dom inte kunde rymma ur bröt sig en av kattj*vlarna in istället. Hon hade ihjäl alla mina pojkar på en enda natt… Fick 2 kullar till efter det, hur vet jag inte. Ena kullen dog eftersom mamman vägrade ta hand om dom och envisades med att försöka rymma hela tiden. I andra kullen fick jag 2-3 hannar som inte alls funkade lika bra ihop som deras bortgågna fädrar. När favorithonan dog pang bom vid 1 års ålder bestämde mig för att sluta med möss (tillfälligt, det visste jag redan då) och gav bort dom flesta av mina honor, dom som inte var sällskapliga, till någon, minns inte vem. Syster fick 2 pojkar och jag behöll 6 favorithonor. Men senare gav bort dom 2 yngsta (och enligt mig vackraste) till min systerson som var runt 5-6 år då. 3 månader senare var dom döda, hans mamma hade varit bortrest och pappan hade inte brytt sig om att ge dom mat och vatten på en vecka. Gråter Systers pojkar dog dom med, minns inte av vad. Dom sista 4 dog efter att någon (morsan tror jag) hade ställt ut dom på balkongen en hel natt eftersom dom "luktade för mycket". Skrikandes

Trots detta skaffade jag möss igen. Och trots att det gick som det gick kommer det helt klart bli fler möss. Utav dom möss jag haft har säkert 5% varit trevliga individer, resten har varit bitiga, rädda, allmänt ointresserade av mig och/eller dött på tok för tidigt av massa möjliga olika anledningar. Men det är dom 5% som håller mig kvar i musvärlden, för jag är fullständigt övertygad om att jag bara haft en massa otur och att det måste finnas en hel drös femprocentare där ute som bara väntar på att få flytta hem till mig. Kyss

//Lamina

Grodan
1

Oj. Vilken mardrömshistoria.

Hur kan man strunta i att mata djur som är instängda i burar? Det är något jag har så jäkla svårt att förstå. Skrikandes Eller ställa ut djur på balkongen när det är KALLT  ute???!!! Min första iller hade blivit "utstängd" på balkongen för att ägaren inte klarade av att säga fy åt honom. Han var superolycklig… Min Elvis…Kyss (eller iiillviss som han kallades… hehe)

Du behöver verkligen TREVLIGA möss i framtiden, det måste vi se till. Regel 1 för dig är då faktiskt tyvärr att INTE falla för foton utan att bli kär. Kolla på Wand här på sajten. Hon har lyckats välja individer som hon älskar högt. Du måste banne mig göra likadant.Kyss

Lamina
0

Ja men då får jag väl komma ner och hälsa på då, Grodan? ;)

//Lamina

Lamina
0

Och för att svara på dina frågor så är killen lika ignorant när det kommer till hans barn, nästan. Det är den slags människor som gör sånt.

Och min mor, well, hon och jag har väl inte samma uppfattning om hur tåliga djur är och hur dom ska skötas. Hon bryr sig om djuren, det gör hon, men hon har alltid haft sin egen uppfattning om hur dom ska skötas. Katter ska gå ute (kastrerade iofs, så långt kan hon sträcka sig), kaniner är matdjur och råttor, marsvin och möss är inte roliga husdjur utan något som mest bara existerar. Hästar och hundar är hennes djur och det är dom hon är intresserad av att ha kunskap om. Det var helt enkelt okunskap kombinerat med en oväntad köldknäpp som gjorde att det gick som det gick. Rynkar på näsan

Sen var det säkert en del sjukdommar och annat skit. Det måste det ha varit, för jag minns att det var många kullar men aldrig några enorma musflockar… Obestämd

//Lamina

Grodan
0

#161 som om jag har trevliga möss… haha

Lamina
0

Ja! Vad är det liksom för mening med att föda upp om man inte får fram trevliga möss?

Sen att folk har olika uppfattning om vad som är trevligt är ju en helt annan sak. Jag tycker alla djur som är tama, alltså går att plocka upp och pyssla med och som inte vill bort från mig är trevliga, inga direkt höga krav där. Tungan ute

För övrig är jag ändå intresserad av domdär flickorna, oavsett vad du tycker. Oskyldig

//Lamina

Grodan
0

Jag har väldigt höga krav och i dagens läge tycker jag inte att det blir riktigt som jag vill. De bästa släpper jag givetvis inte, för jag har för få helt enkelt.

Mitt uppfödarsyfte har i stort sett alltid varit superbra temperament, men sedan jag slutade helt med svensk typ har det varit lite si och så med det. Jag har väldigt många nya djur som inte fungerar som jag vill i avel och därför blir det några generationer då jag får släppa mina höga krav lite. Det känns frustrerande.

Lamina
0

Så jäkla upprörd. Var ner på djuraffären idag för att köpa lite saker till akvariet och få lite gratisprover av kattmat. Tänkte inte gå in i djurrummet, men kunde inte låta bli. Och där fanns det, återigen, en dräktig mus! Jag fattar inte, efter att ha både anmält och pratat med dom och faktiskt sett förbättring, så blir det såhär igen! Skrikandes Tur nog var jag förnuftig nog att inte ta med henne hem, även fast jag bra gärna hade velat. Orkade inte bråka med dom heller, inte när grabben (en anställds lillebror) var där.

Undrar om det tjänar nått till att anmäla igen. Hon lär nog ha ploppat ut domdär ungarna och fått dom avlivade innan någon inspektion görs iaf… *suck* Obestämd

//Lamina

gulzebra
1

Klart det ska anmälas! Om inte annat får ju butiken definitivt bekräftat att de har ögonen på sig och att det INTE är okej att göra som de gör.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
0

Ok, nu är jag arg. Nej, förbannad! Riktigt j***a förbannad! Skrikandes

Jag begärde ut handlingarna från förra anmälan för att kontrollera vad som egentligen gjordes vid den anmälan. Döm om min förvåning när jag fick dom! Någon hade redan tidigare gjort en anmälan mot dom, och det fallet slogs ihop med mitt. Anmälan gällde ett marsvin som satt själv och så hade gjort i minst 3 veckor. Och här kommer det som gör mig så arg: Inspektionen gjorde samma dag som jag fick hem Gummi! Inspektören måste alltså ha sett både Gummi och den andra dräktiga honan i buren. Trots detta står det klart och tydligt i handlingarna att kraven kring avel är uppfyllda enligt L80 5 Kap 4 § (Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde.) AHHG! Man kan ju bli rosenrasande för mindre… Skrikandes

//Lamina

Grodan
0

mmm… vad krävs för att få dem att kolla extra noga på mössen?

Kan man anmäla inspektörer för brist i sitt arbete? LOL

Sara B
0

#168 Men va!!!?
Känns ju som att de som kontrollerar borde ha bättre koll än vi som köper? Men det måste ju gå att överklaga på något sätt… Du har ju "bevis" på att du köpte gummi den dagen nästan då datumet du skrev här står och du har ju massor av bilder på både henne och kullen…
Överklaga! =o

Lamina
0

Kolla extra noga på… Musburen står mitt i själva djurrummet, den går inte att missa. Och jag behövde inte mer än kasta ett öga mot den för att se Gummi. Behövdes ingen extra titt på, det var hur tydligt som helst. Skrikandes

//Lamina

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.