hon låter konstigt!
skulle behöva råd, en utav mina möss är nu 2 år gammal. idag har hon gått runt och gnytt/pipit hela tiden. hon brukar alltid vara tyst annars.. vad kan detta vara?
Ojdå… har hon ont? Med tanke på åldern, så låter det inte bra, oavsett. Piper hon som om det gör ont? Kan hon kanske ha en inre tumör som börjar trycka på inte organ? Barra en tanke, kanske fel.
Eller piper det när hon andas?
Oavsett vad det är, kanske det är dags för henne att få somna in?
men jag vet inte, jag har ju inte sett henne. Andra kommer säkert ge dig bättre råd.
Men berätta lite mer hur hon ser ut.
Hur ser hon ut i allmäntillstånd? Mager, tjock?
Hur ser pälsen ut, tjock, slät och fin eller utstående eller flottig eller ruggig?
Hur ser ögonen ut? Klara och fina, eller finns det lite "gegga" i/runt ögonen kanske?
Hur rör hon sig?
Hur ser hon ut i baken?
och så sist: en kram till dig
det låter mer som om det piper när hon andas.
hon är normalviktig, pälsen börjar se lite gles ut, den är ju inte så tjock och fin som när hon var yndre, ögonen är klara och fina. hon rör sig lite saktare och jag ser inget konstigt i baken på henne. hennes mamma dog i en tumör och då såg man en "kula" på henne. men det kan jag inte hitta på henne jag har nu, men det behöver väl inte alltid synas. ska ringa veterinären och fråga, vill inte att hon ska gå runt och må dåligt
Om hon "bara" piper när hon andas, så behöver du nog inte "panika".
"Rossel" kallas alla andningsljud, även pip som du beskriver, och det beror nog på att allmäntillståndet försvagats nu när hon blivit äldre. Hon verkar ju OK annars.
Antagligen börjar hennes tid vara ute, men låt andra svara här! Grodan är den som vet bäst i såna här sammanhang.
har pratat med veterinären, dom tyckte jag skulle avakta och hålla koll på hennes allmäntillstånd. som du skrev så börjar hennes tid rinna ut. tack för dina råd!
#3 Jag har lite erfarenhet av ålders-rossel på råttor, som jag brukar kalla det. Det brukar inte vara något jag gör något åt om allmänkonditionen är bra. Det kan låta hemskt men så länge de äter och mår bra, inte går ner i vikt och inte har några problem med tårar i ögon eller näsa eller svårt att få luft så gör jag inget åt det. Alltså ingen medicinering. Däremot kan de ju behöva bra mat, om de nu inte får det så sticker jag till dem extra nyttiga godsaker.