Bur fundering
Spånade lite efter att snygga upp lite här hemma. Nu är detta inget jag kommer springa och göra med en gång. Men tänkte kolla med alla vad som tycks på storlek osv. Om jag ska ta och cykla vidare med att hitta något bättre idee. Eller om denna är funktionell.
Har en svartbrun sådan här som ligger ned http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103086/#/10103088
Hur skulle det fungera att ha dessa som en musbur om man satte för med nät på både tak och fram till. Färgen transparent. Max 2-3 möss i 2-3 av dessa? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30150192/#/90059618
Första jag tänkte på att det kanske blev lite mörkt och tänkte liknande denna eller något med låg watt lampa och timer http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Skulle nog rekommendera 2 möss per "lekman låda".
Är dock inget proffs när det gäller burar.
Bara inte plasten är giftig, men dom biter ju på den mesta plasten så det ska väl kunna gå? För annars är det en väldigt smart idé.
Jag är totalt kass på att räkna ut bur yta. Men för mig att de iaf var bra yta på 2?. Har 5 möss, men det ger ju en bra anledning att skaffa en till
Nej, dom lådorna rekommenderar jag inte!
Dom är inte trevliga för fem öre, jag har dom till mina sladdar och tom dom vill ut.
1.Dom är hårda och spricker lätt
2. Det är inte stabilkonstruktion.

Har lampa uppe på mina terrarier för att det blir så mörkt annars. Men jag upptäckte att mössen visade sig väldigt lite när jag hade den på, så lampan är alltid släckt numera för att de verkar känna sig tryggare då.
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#5 något smidigt för den som inte orkar räkna :-).
Men seriöst. Enligt lag får en sådan isf plats med 6 möss. Blir inte det väldigt trångt.
Varför vill man ens ha möss i så galet små utrymmen?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#6 OJ, Räkna med de rekomenderade i stället? =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#7 för att planen sträcker sig lite längre än frågan ;-).
Har för mig att man får dom där lådorna i delar och får bygga ihop dom själv. En såg på hylla sedan bygga ihop flera. Men första steget är att ta reda på om de ens är bra att ha till möss. Om det blir för mörkt, med lampan för varmt. Är 33cm djup för litet. Giftig. Lätt tuggad.
Men känns redan som jag fått mitt svar.
#8 jo 6 stycken på den ytan känns lite galet.
Jag har 3 frågor som jag ställer mig, när jag ska "göra bur".
- Är den lätt att göra ren? Finns det svåra hörnor eller material som suger upp, t.ex.
- Syns mössen i den?
- Är det lätt att ta upp mössen? (eller lätt för mössen att komma till dig, om det är såna möss.
Frågor som storlek och lämplighet för mössen är så självklara, så de tar jag inte ens upp.
Givetvis måste det vara anordningar som man kan göra trivsamma för dem, och som de mår bra i.
Jag använder akvarium (som barnkamare) och plastlådor från Bauhaus till mina möss. Plastlådorna är släta i botten, och så skär jag ut en STOR öppning på framsidan med lödpenna. Inte för långt ner så bottenmaterialet skätter ut.
Det är lätt att med lödpenna göra små hål för ståltråd till vattenflaska t.ex. eller att fästa hängmattor eller vad man vill.
Dessa kan jag sedan stapla på varandra, och ändå ha lättåtkomliga möss som själva kan hälsa på mig. Samt att jag enkelt kan fylla på mat och byta vatten. De tycker också väldigt mycket om att ha nosen utanför, och kolla av omgivningen och varandra med lukten! Det är en berikning i sig!
Men, jag har "öppna burar", och det funkar ju inte om man har t.ex. katter också.
Så här kan det se ut. Högre "staplar" fungerar också utmärkt!! Burarna till höger hör till de första jag gjorde, och är lite för låga i framkant - skvätter lätt ut skräp och bottenmaterial.
Om du vill ha bra 'hyllsystem' Varför inte Ikeas Antonius? Metallställning och utdragbara lådor. Minns inte vad den lilla/låga lådan har för mått tyvärr men det skulle väl fungera för möss. Den stora lådan är 50 liter men det kanske fungerar det med.
MvH Tsunamis
#12 säljes de ännu? har inte hittat på deras hemsida. Men jag har inte varit på ikea att kolla heller. Måste web shoppa med ögonen lite innan jag åker iväg. Kan inte lämna hunden speciellt länge alls för att gå och strosa i affären.
Alltid haft akvarium och terrarium innan. Men de är så tunga att flytta på och för enkla att krascha när de ska spolas rena. Nu är det duna som gäller efter jag sumpade ett rätt stort terrarium i backen. Men dunan är sliten. Sprucken, saknar galler och inte min.
Roligast vore att hitta nått som passar in på den ikea hyllan. Då står de snyggt, stabilt och i säkerhet för iller. Öppet vore annars väldigt kul att ha.
Spånar mest runt på hur jag kan göra. Hittar jag inget jag kan bygga in i min hylla utan att behöva snickra allt för mycket. Så blir det glas tank igen. Har två jag kan få köpa billig och få hit körda. Men det är så svårt att rengöra. Jag gillar att släpa allt till badrummet och skura ordentligt.
#13 Jodå de säljs fortfarande. Jag fick tipset om dem ganska nyligen, precis efter att jag bytt till Samla lådor till alla mina djur
nåja.
Här kan du se hela systemet, två olika ställningar + de två olika lådorna lite längre ner. Den låga var bara 25 liter men den kanske funkar?
MvH Tsunamis
Testade det jag först planerade. Var sjukt snyggt men totalt kasst.
Blivit 2 små duna burar till 3 hanar och en mellan duna till 6 tjejer. Se om man kan hitta någon bättre lösning som är både snygg och vettig för mössen.
Jag har en ikeahylla, såhär gjorde jag.
* Ställde hyllan på högkant och tog bort stagen i mitten
* Installerade lysdioder på varje hyllplan
* Hade 3 likadana akvarium som stod tomma så jag använde dessa, dom passar precis att skjuta in i hyllplanen.
* Snickrade nätlock till alla akvarierna
* Längst ner fick staget i mitten sitta kvar och där förvarar jag bla mat till muslingarna.
#16 grymt snyggt!
Förlåt men har den legat ute på blocket för kanske ett halvår - år sedan? Känner igen det så grymt mycket(då jag ville köpa det) så måste bara fråga x3
#16 lyfter du ur akvariumena varje dag? är de inte väldigt tungt???
Medarbetare på Burfåglar och Undulater