Lärkträ giftigt?
Idag kom jag för mig att plocka in lite grenar och har kört dem i ugnen redan. Det är kottar på så jag tänkte automatiskt att det är al, och har man alspån i burar så måste det ju vara ok… Googlade för säkerhets skull nu på kvällen och det visar sig att det är inte alls al, det är lärk! Och jag kan inte hitta någon pålitlig källa som säger något om eventuell giftighet. Någon som vet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4rk
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4rktr%C3%A4dssl%C3%A4ktet
Vad jag kan se på dessa länkar så är den ej giftig men står ju ej så mycket där.
Lärk träd är det enda barr träd jag vet om som fäller sina barr på hösten..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har för mig att lärk är giftigt. Iaf för fåglar. Men är inte säkert…
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag vet fasiken knappt vad lärk är. Jag är urusel på namn på träd, blommor osv… Men jag vet att vi har några trådar sedan innan då vi pratat om vad som är giftigt resp ogiftigt för mössen. Bland annat har vi med lite i artikeln som skogstema i buren…
Har också för mig att lärkträd är giftigt. Någonting på det är gifitgt i alla fall. Kan kolla upp det lite senare.
Vill minnas att lärkträd är väldigt giftigt. Frågan är vart jag hört det, om det är en tillförlitlig källa.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Eftersom "senare" är ett ord om egentligen inte existerar för mig (det övergår till "aldrig" nånstans på vägen)
, kollade jag upp det nu.
Ingenstans i någon av min litteratur om giftiga växter osv kan jag finna att lärk skulle vara giftigt. Det enda jag funnit på internet är detta:
http://skogssverige.se/en/node/36570 som handlar att äta på, inte av.
Tror med andra ord inte att det är giftigt.
#3 Jo jag har letat runt som sjutton i de där trådarna och googlat länge, men ingenstans hittar jag infon jag söker.
#4 Det vore toppen! Tack! Det är lite roliga grenar så jag vill helst inte bara slänga ut och hämta annat.
Om du ej kommer åt grenar från äppelträd så kan du ta: Sälg, rönn, lönn *detta träd har ingen garvsyra*, vide, al, asp…
#6 Ja den där länken hittade jag också under någon sökning… men den säger ju tyvärr inte så mycket.
Skulle du säga att din litteratur känns heltäckande?
#8 Ja, jag trodde ju jag tog al, hehe… så mycket för mina naturkunskaper!
Vet du förresten om videknopp också är ok?
#10 Nu brister mina kunskaper så bollar över frågan till någon annan.
#6 LOL, många är nog så när det gäller "senare" (jag är dock inte så alltid…)
#7 Aha. Men i den här tråden får vi väl svar nu? Så att vi kan lägga in det i våran lilla lista…
Vi får kanske ta och smyga iväg till marsvin-ifokus och glo. Tror de har en stor artikel med vad som är giftigt och ogiftigt till grisar, borde gälla samma till mössen…
Skumt att man inte får ge lärk grenar till fåglar då… hmm
Har fortsatt googla, det enda stöd jag hittar för att det skulle vara dåligt att ge till mössen är att det innehåller terpentin som andra barrväxter, borde då inte vara farligare än t.ex. gran? Terpentin är ju dessutom ett flyktigt ämne och mina grenar var torra när jag plockade dem och dessutom extratorkade i ugn, känns som det borde vara helt lugnt då?
Vad hittar vi på nätet om lärk?
Förr sa man att hästar med mask åt på lärk.
Varför använda giftiga virkesvaror när det finns Sibirisk Lärk
är lärk giftigt för hästar knappast det är ju vanligt till stallinredningar
_Non-toxic list for birds… Larch…
_
#15 jag försökte också hitta något om att det faktiskt avråds att ge lärk till fåglar men jag hittar inget..
Meningarna om häst har jag hittat, men det är ju å andra sidan ett väldigt mycket större och rejälare djur än mus.
Det där med giftiga virkesvaror handlade väl om att andra träslag oftare tryckimpregneras med gifter än lärk, så det känns inte riktigt aktuellt.
Men undantar man sig att folk här i tråden tror att det kan vara giftigt så verkar det ju inte finnas något som talar för att det faktiskt är det.
#16 hehe, du har googlat…
tusan vad kan vi göra mer?
Hahaha jag tror jag tänkte på Ide gran :P hahah :D
Lärk ska vara helt ofarligt
Då förklarar jag härmed lärk för ofarligt!!
Jag får väl prova nu på mina egna möss så jag inte mördar någon annans…!
#18 Vad bra. Hittade du någon uppgift om det någonstans?
#19 Mörda var väl att ta i… 
#18. Tack! Idegran var det som jag också associerade till!
Vad gäller giftighet, kan det vara bra att veta, att vad som är giftigt för ett djurslag, inte behöver vara det för ett annat djurslag!
Det handlar om att olika djur har olika metabolism (ämnesomsättning), samt olika enzymer i t.ex. levern, som kan oskadliggöra olika ämnen.
#21 stämmer bra… fåglar är ev lite mer känsliga
jag har ju haft giftiga växter till mina djur (kaniner, möss, råttor, hästar) av okunskap på det glada åttiotalet, och kunde inte förknippa något till att jag "förgiftat" dem… å andra sidan har jag inte haft känsliga djur som fiskar o fåglar typ… utan gnagare främst… och de tål faktiskt en hel del…

Idegran innehåller taxol och det kan man behandla cancer med genom att förhindra celldelning. Det är med andra ord inget man vill ge till sina möss eller sig själv…
Nä, idegran låter vi bli
. Men lärk bör funka. Fast det innehåller tydligen eget anti-röt-medel, så det är därför det inte behöver impregneras. Hur det påverkar möss om de äter, vet jag inte.
Men äter de? Gnaga i småspillror, och äta, är två olika saker, och även om de får i sig lite, lär de ju inte kalasa ihjäl sig, "typ"
.
Fåglar kanske är känsligare, men ibland inte. Till exempel kan de (sidensvansarna) äta mängder av mistelbär som är giftiga. Och orsaken var, hörde jag i förra veckan, att fåglar har så snabb ämnesomsättning att de inte hinner ta upp giftet - det försvinner ut med avföringen igen.
Bästa är väl att kolla med giftinformationscentralen!
Det är just eftersom fåglar har så snabb ämnes omsättning som gör dom så känsliga också. dom tar upp giftämnen snabbt. men i naturen äter vissa papegojor lera för att neutralisera gifterna. men nu är de OT :P
Kanske OT, men intressant! 
#24 Jag hittade en bunt källor som sa att det påstås att lärk innehåller något slags anti-röt-medel, men att det egentligen handlar om att lärk är ett väldigt kompakt träslag och därmed svårare för rötan att bryta ner.
#25 Har kollat giftinformationscentralen på nätet, de har inte med lärk överhuvudtaget. 
Tack för hjälpen allihop förresten!