STINKER!!
Usch, mina möss verkligen STINKER! Kan man bada möss? Det låter lite väl ¨våldsamt för ett sådant litet djur, men jag vet ju inte.. Vill
ha tips på hur jag ska få bort stanken!

Visst kan man bada dem men jag tror inte det uppskattas. Det finns en risk att de blir nedkylda också.. De tvättar sig själv, det räcker.. 

Jag har badat mina möss med ohyre-schampoo några gånger när dom hade ohyra och sedan efter det har jag badat dom lite då och då för jag vill ju inte att dom ska få ohyra igen.. Sen blir det ju lätt så att dom kan lukta kiss i pälsen och det är ju inte så trevligt. Mina möss tycker att det är sådär att bada. Men tänk på att torka dom ordentligt specielt i och bakom öronen..!

Men HUR badar man en sådan liten krabat då? :P

hmm.. En liten låda eller burk.. Eller så tappar du upp lite rumsvarmt vatten i handfatet.. Men akta så att det inte är FÖR lite vatten så dom kan hålla på att springa runt! Om du har små vildar förstås! =P
Frågan är om dina möss är speciellt smutsiga eller om du bara tycker att den naturliga muslukten är besvärande. Möss luktar en hel del naturligt, särskilt hanar, och det kan man inte tvätta bort.
Att bada dem kommer inte hjälpa mot lukten… vad har du för bottenmaterial?

Men asså, nu använder jag tyvär kutterspån, köpte en jätte påse och eftersom vi har ganska ont om pengar nu så köper vi ej nytt
innan påsen tar slut..

Jag rekomenderar Toa-Lätt(papperspellets), som inte avger den lukt som kutterspån ger. Jag har tidigare använt kutterspån, men tåler det inte och det dammar som bara den utöver lukten som kommer efter sågra dagar. Med Toa-Lätt räcker det att byta 1 ggr/vecka utan doftproblem.

Cederspån funkar jättebra mot dålig lukt!
Det kan lukta lite träigt men inte så det luktar ut ur buren. Funkar toppen mot hanarnas starkt luktande revirmärkningar och mössen verkar inte ha några problem med spånet.
/Erik
#9 Cederspån är cancer framkallande. Är vad jag hört de flesta sagt ang cederspån..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Blomjord har varit bäst hittills.