Om man ska ha bur utan tak?
Om man ska ha bur utan tak hur hög borde buren vara då?
Jag håller på med ett musburbygge, finns det tips och ideer om man ska bygga egna burar? länka isf!
Mvh Millan
Mvh Millan
Det måste väl nästan vara minst 60 cm då.
Varför ska du inte ha tak?
Har du tak kan du ju utnyttja höjden med med grenar och sånt… vill du inte ha tak måste du hålla dig på botten och massor av utrymme och berikning försvinner…
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Är det inte så att Amaira har utan tak? Eller är det med bara 3 väggar? Tycker mig minnas att hon har alla möjliga sorters burar som främjar social kontakt.
För om så är fallet kan kanske hon komma hit och ge lite tips?
Om du söker på "öppna burar" kan du hitta en hel del intressant.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ville nog mer ha sagt att om man vill att en öppen bur ska vara "rymnings fri" så kan man inte inreda på höjden om man inte har lock. Då kan dom smita :)
Tappa fotfästet om kanten och ramla/glida ner
Åter igen vill jag ge svaret: Det beror på vad du har för möss! Möss är så olika.
Som sagt, jag har skrivit ganska mycket om det här med öppna burar, orkar inte leta länkar bara.
Har du öppet tak, kan du bygga på med fler våningar, och få buren högre till och med. Det enda är att kanterna ska vara greppvänliga så de inte halkar. Och mössen får inte vara småungar.
Jag har öppna burar, just nu har jag till och med en som är öppen i botten, haha! För det är bara en kartong med låga kanter, och de har gnagt hål i botten.Kartongen står på en annan bur med plastlock, så de kommer inte längre.
Och plastburen har öppen front.
Öppen front tycker jag är bättre för möss än inget tak.
#7 håller med!
Taket ger ändå möljighet för hängmatta och lite trygghet. Det är dessutom lättare att möta mössen framifrån än ovanifrån. Terrarier fungerar så med skjutglas fram och det tycker jag är så bra! de är bara att plocka bort om man vill ha stor, öppen "bur".
-L
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag undrar över en sak…
Just nu har jag mina möss i antingen duna bur eller samla lådor från ikea. Jag har en ganska rymmningsbenägen hane som blev svårt utsatt för mobbning av sina bröder när de bodde ihop. I de två andra lådorna (från ikea) har mössen aldrig försökt rymma. Hur som helst, denna hane har rymt ett antal gånger. Nu har jag lagt ett lock för, lite på sniskan men skulle mycket hellre ha ett hål på sidan. Frågan är den, kommer det att funka. Eller kanske borde jag fixa locket vi har nät hemma som är typ 0,3 mm men jag är otroligt o-händig.
Ni som håller på att fixa med dessa lådor hur gör ni när ni "sågar" i plasten? Och hur skulle ni göra för att få fast nätet?
#9 Jag smälter med lödkolv, liksom "skär" med varm kniv genom plasten (BILD).
Jag har själv inga öppna burar. jag nätar mina öppningar och fäster nätet med smältlim (limpistol)
#10 och #11 är godisburkar för transport.
Här är typ samlor som jag har par eller ensamma hanar i
Tack så jättemycket, vi har säkert det i källaren eftersom mina föräldrar gärna, ja typ gör saker själv. Jag får väl fråga pappa om han kan hjälpa mig 
Jag ska lägga ut en bild på min burfundering! Antingen så blir det en öppen bur eller så blir det en "lekhage", jag har ju ett djurrum så det skulle ju fungera att prova för om dom skulle rymma så kan dom inte rymma längre än ut i rummet. Som sagt så kommer bilder på mina funderinga!
Mvh Millan
Smarta burtips av Artlink. Jag rekommenderar dock att man fäster nät på INSIDAN av buren.
Det går bra att "sy" med typ ståltråd i de flesta mjuka lådor. Tänk dock på att möss kan gnaga sig ur sådana mkt lätt.
De akvarium jag har haft öppna som möss inte hoppat ur har varit typ 40-50 cm höga - tyvärr ej mätt men kan ev göra det. Några få unga rymlingar har klättrat på vattenflaskorna som hänger ner från kanten… och trots att jag har en plastskiva upptill som skall skydda mot sånt så kan de rymma om de vill (endast 2 st unga honor har gjort det på 10 år, men nu har jag akvarierna och terrarierna stängda när jag inte är i närheten och har full koll på mössen)