Ta kort på mössen, tips
Jag har en Canon Eos 1000D som trogen följeslagare, men hur hur farligt är det med blixt på deras små ögon? Kameran envisas just nu med att ha blixt. Vill ju inte skada ögonen på dom.
Hur gör ni med ljus och blixt?
Jag har en Canon 450D
Jag tycker man får bäst bilder utan bixt men då krävs bra dagsljus.
jag ställer kameran på P och ställer upp ISO-talet till 800 för att få tillräckligt snabb slutartid utan att få mörka bilder. Jag fotar sällan med autoinställning för då floppar blixten på i alla lägen.
Nu när det är varmt kan man fota utomhus, men håll dig i skuggan. Solsljuset är svårt att hantera. Bilderna får inte alls samma färger.
Samma sak om du fotar inomhus. Undvik tända lampor i samma rum där du fotar. Alla lampor ger gulstick och fula färger
Jag visar några exempelbilder.
Inomhus utan lampor men med blixt
utomhus i skuggan
Inomhus med taklampan tänd plus blixt
utomhus i skuggan
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Åh tack. Här ska fotas under dagen 
Nu är fler bilder uppe i första inlägget. Uppdatera så ser du dem.
Satin är den hårlag som passar bäst med blixt för att få fram glansen, men alltid alla lampor släkta. På den här bilden är taklampan tänd. man ser gulsticket i alla reflektionen. Bilden togs en eftermiddag i höstas och kameran kunde inte fokusera utan lampljuset på.
Ett annata tips är, om du fotar med blixt, att fota på avstånd, men klippa bilden så du enbart får med musen på slutbilden. Så gör jag oftast.
Orginalbilden är ju oftast väldigt stor. Istället för att förminska hela bilden så den får lagom storlek, klipper jag ut det jag vill ha kvar, och får rätt storlek. Förstår du?
*dålig förklaring*
#4 jag vill gärna ta nära för att sedan kunna beskära ett öga (eller ett kvalster ;) ) om det behövs. jag spar alltid mina bilder i originalstorlek och kopierar dem om jag vill ha en beskuren bild.
Min canon är sådan att om man använde rblixten när det är ljust så är den inte lika stark. Den anpassar sig efter ljuset runtom, därför går det bra att fota med blixt utomhus för att slippa skuggor eller motljus
Min kamera kan man faktiskt ställa in styrkan på blixtljuset! Det använder jag mig mycket av. 
Har inte glömt tråden men har fotat annat idag, får se när det blir mössens tur 
Vilka avancerade svar.
Tycker inte att det behöver vara så avancerat alls.
Du kan läsa min simpla artikel: Att fotografera möss
Tänkte även länka till andra trådar där vi diskuterar, men hittar inga.
Åh, underbar länk. Ska fota idag tänkte jag, Ska hitta lite bra rekvisita bara 
#9 Vad jag sett hittills behöver du inte mkt tips
#9 Tack 

#13 Jag provfotar alltid omgivningen innan jag lägger till mössen för att se hur bilderna blir, så slipper jag i bästa fall slippa ändra något när jag väl fotar. Då vill jag kunna koncentrera mig på att fota möss eftersom dom är så snabba iväg