Tussa ihop dem
När karantän tiden är över och mössen ska tussas ihop med sina nya, förhoppningsvis, vänner, är det någon som har ett tips på hur man ska gå till väga?
Det har ju gått bra förut, men det är alltid lite gnabb i början, kanske inte går att undvika?

Det som jag alltid har gjort vid ihopsättning, är att jag först låter dem få träffas på neutral "mark" där ingen av dem har något revir. Sedan när man ser att det går bra , ihop i den nystädade och rena bur de ska bo i tillsammans. Då brukar det funka.
Mmm, okej. Är väl nått sånt jag gjort tidigare. Hörde nått om att man skulle ta ut alfahonan ur buren när man satte in de nya och efter en stund sätta in henne med. Vet inte om det är nått bra.

Det jag har gjort vissa gånger är att sätta in de nya mössen en stund(ca 5-10 min9) i buren innan de gamla så de honner hitta lite i den innan. Dessutom har jag då inte haft exakt samma grejer vid ihopsättningen som jag har haft i den buren innan så de hemtama känner igen sig, inte heller på exakt samma plats heller om det är något som är "gammal" leksak/hus.
Ah, göra det nytt för både gamla och nya möss helt enkelt?
Ger mig en anledning att köpa nya leksaker :P

Frågan kan ju då också bli ang detta med alfahonan - vem är det *ler* Helt ärligt så vet jag inte i mina murar vem som är startkast o den som styr o ställer - om någon nu gör det… för jag märker inget sånt…
Det kommer säkert att gå jätte bra.
Jag har på sista tiden satt ihop dom i en mindre bur, en som ingen bott i (större Transportbur tex) så de har verkligen har fått komma nära varandra o få lukt av varandra. Sen beroende på hur bra det gått har jag efter en stund satt dom i en nyskurad bur. Om jag ändå ska byta hus eller leksaker så har jag gjort det då.
Det brukar funkar att sätta ihop honor tycker jag.
Men om det blir bråk? Ska man låta dem sköta det själva eller sära på dem? Möss kan vara rätt hårdhänta mot inkräktare :/

Honon blir sällan så hårda mot varandra.. visst kan det bli lite pip - men oftast då bara en kort tid… för att den nya visar sig lite undergiven för dom andra…
Kanske är lättare för de nya när de är två med?
Påtal om något helt annat, om man skulle skaffa ett jääättestort terrarie eller akvarie, hur många möss kan man ha i tro?

Det bästa är att inte ha fler än 10 möss ihop. Blir det fler delar de gärna upp sig i olika "gäng" som det kan bli bråk mellan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Okej, då vet jag det, tackar :)

Ta längen x bredden (i cm) / 180 så får du det antal möss du max kan ha i en bur…
Ang det här att sätta ihop nya… jag byter runt bland mina honor lite hur som …. o inte ens vid burstädning - och det fungerar jätte bra… aldrig gruff eller att det inte har fungerat.
#8 Jag är ändå lite orolig, en av de gamla mössen har varit rätt tuff tidigare och faktiskt lämnat mössen med stora sår så att jag har varit tvungen att sära på dem och låta stackarna läka ihop igen.

Usch vilket mindre kul temperament på den fröken….
Är glad att alla mina möss är så pass snälla mot varandra
Ja, hon kan vara hemskt kinkig, när alla väl är kompisar är hon så snäll så, men hon vill inte ha in vem som helst uppenbarligen, behöver jag säga att jag vet vem som är alfahonan i min bur? :P

Nej det behöver du inte … är glad att jag inte har alfahonor i mina burar på det sättet … här bor dom alla i olika åldrar tillsammans och flyttas runt lite allt efter om jag behöver burar till dräktiga honor o bebisar osv .. *Ler*
Räknade på hur många jag kunde ha i min nyinskaffade bur, o jag hade tippat på 8-10 max
.. men de blev 18 (enligt #12 mandymoo's beräkning) 

Inte min beräkning det är dom reglerna vi har i sverige… det finns minimmått på burar o sen då den här uträkningen för vad man max för ha i dom… sen inte sagt att det antalet är ett bra antal *ler* Utan kanske mera hur många dom kan ha i varje bur på zoo där djuren inte stannar så länge. Hemma så har man betydligt djur färre i burarna *Ler*

När Dior dog så hade jag ju bara Gucci kvar så jag åkte i väg och köpte 3 nya möss. Jag tog ut Gucci ur buren och satte henne i transportburen och städade buren. Sedan lät jag dom tre nya mössen få springa runt lite i den vanliga buren och efter typ 10 minuter så stoppade jag i Gucci också och det gick jättebra.