Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 730 ggr
Charlie2006
0

Intresse chocolate och splash?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ändå om jag måste minska på musantalet, så är detta en kull jag nog kommer ta. Dels för att jag planerat för dessa två sen jag fick dom och även för att dom har linjer som jag vill fortsätta ha här hemma. Kan inte tänka mig sälja dessa, det har jag för svårt för.

Honan kommer från Kent och har importerade föräldrar från Holland. Kommer bli stor (hon är rätt stor redan nu), just nu håller hon på att växa, men har stora öron och svans. Ok splash (ser ut att vara blue/black splash), korthår engelsktypad. Reggad, men tyvär så vet jag bara hennes föräldrar.

Hanen är import från Tjeckien. Har polska möss i stamtavlan, men även tjeckiska. Chocolate korthår, engelsktypad med stora öron och lång svans, han får nog också en bra storlek när han är färdigväxt. Bra färgad. Väldigt trevlig och lugn pojk. :) Går ihop med en obesläktat hane utan problem, och dom trivs väldigt bra ihop. Full stamtavla.

Undrar om det skulle finnas intresse efter ungar efter dessa två?. Båda är unga än, därav kommer parningen dröja åtminstånde till juli om det blir någon parning. ;) Kan komma chocolate och chocolate splash. Finns blue, black, extreme black, dove och silver i stamtavlan. Så antar att något av detta kommer dyka upp också.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
0

Jag vill gärna hjälpa till lite genom att fråga lite saker. Bli inte arg på mig. Jag vill bara väl. Kyss

Vad är syftet med den planerade kullen?

Är hanen anlagsbärare för någon c-gen?

Är honan svartögd?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
0

#1 Nejdå jag blir inte arg för att du frågar Grodan. FlörtKyss

Först och främst är det deras temprament som jag vill föra vidare, dom är riktigt trevliga båda två, både mott mig och mott burkompisarna. Även är hanen en myspojk, vilket gillas. Vill även spara på deras linjer. Kommer avla smått sen när jag flyttar, för då kan jag ha flera möss, och då vill jag ha kvar deras linjer. Då dom inte finns av så många i sverige än, så är det mera chans för mig att få en mera utsprid linje ( = störe chans att få tag på partner utan att det blir inavel). Jag gillar även deras färger och storlek. Sen är det inte fel med stora möss. Kyss

Om jag inte hade haft något syfte med kullen hade jag inte änns tänkt tanken att avla på dessa två. :) Jag gillar att ha ett mål annars känns det meningslöst, att ex få bättre typade, färgade och friskare djur vilket är mitt mål i guldhamsteraveln jag håller på med. Hos mössen är det främst att få trevliga sällskapsdjur, bra show djur är inte mitt mål först och främst, får bli senare. :) Att dom är friska är viktigt för mig. Man måste ju börja någon stans. :)

Jag vet faktiskt inte, i 4 led bakåt är det bara chocolate, chocolate tan, black, black tan, extreme black, dove, dove tan och silver som jag skrev ovan. Kanske måste båda bära på c-gen för att det ska bli splash? Fast för mig är inte splashen så viktig just i denna parning.

Honan är svartögd.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[TomasH]
0

Jag vill också använda den där smileyn! Kyss

Ratata
0

#3 Hahaha :D

Grodan
0

#2 Bra. Om hanen inte är anlagsbärare av någon c-gen kommer du inte att kunna se vilka möss som är Splash. Splash syns bara på möss som är av c-gensvariant.

#3 Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️