Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 339 ggr
Kidinlove
0

En fråga

Har en kompis som har parat två möss för två dagar sen. idag upptäckte han att hanen nyser!

Om han gjorde det innan vet jag inte. men är det stor risk att hanen har smittat honan? och smittar honan då ungarna? är det farligt för graviditeten?

dom satt i samma bur i ca 2-4 timmar.

hanen mår bra förövrigt och jag har aldrig sätt några tecken på sjukdom (då jag är där ganska ofta)

Är inte så bra på avels delen så frågar er!

Kram

ariama
0

Ja, det finns en smittorisk. Hanen, och framför allt honan nu, bör matas med genomtänkt och extra nyttig foderstat, för att stärka immunförsvaret. Detta stärker även immunförsvaret hos de blivnade ungarna.

Kidinlove
0

hanen har han börjat utfodra med extra nyttigheter! ska ringa han och säga att han ska ge honan samma!

Kidinlove
0

han har nu flyttat honan och hanen till olicka rum från dom andra mössen. men kan dom smitta varandra även om dom är i olicka rum? tex om han har hållt i hanen och sen en av dom andra hanarna?

hur stor chans är det att honan är smittad?

Camillhe
0

Det kan ju också vara så att honan smittat hanen med en bakterie eller ett virus som hennes kropp kan hantera men inte hans.

Smittor sprids på olika sätt, helt beroende på vad det är för smitta. Har man ett sjukt djur hemma och inte vill att det ska smitta ner dom andra är det bra om man hanterar det sist när man matar, gosar städar etc.

Luftburen smitta är ganska ovanlig, oftast följer bakterier virus med via händer, kläder etc.

Kidinlove
0

okej tack!

Grodan
0

#4 Underbart svar. Kunde inte svarat bättre själv! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️