Aktivering
Här är tips om att ha kul med sina möss (de flesta av er vet nog redan om dessa men men:) :
1. Bygg en labyrint med hjälp av videofodral lr tjocka böcker uppställda på golvet, och om du kan kan du lägga ut en massa rör överallt. Sprid en massa små godsaker som de ska söka efter(detta blir garanterat uppskattat).
2. Om du har ett dockhus kan du… ja, du begriper nog resten;)
3. Träna på tricks, som t. ex inkallning.
4. Bygg en hel stad anpassat för musen/ mössen.
5. Gå på promenad med musen (brukar ha den i tröjärmen när jag går) och gå till roliga ställen, som t. ex sandlådor, skogsmark osv. Men då måste man ha en tillräckligt lugn och tam mus… Ha extra kontroll över musen om den får springa själv på ngn yta, det kan komma en rovfågel eller en katt farande, en sådan olycka på 1 sekund:/
Det här var bara några tips av många. Har du något roligt som du brukar göra med dina möss/ gnagare, svara gärna på inlägget och berätta:D
Min första mus jag hade när jag var liten blev otroligt tam. Brukade ha med honom ut till sandlådorna och där gräva långa (ganska djupa) labyrinter för honom att springa i. Med skrymslen och återvändsgränder för att förvilla. Han blev aldrig en tjockis pga inaktivering om man säger så. ;P
//Lina