Medicin / annat för rosslig mus?
Tänkte fråga om någon vet någon medicin som man kan köpa på apoteket eller någon annanstans som man kan ge möss som låter rossligt eller kanske någon bra mat etc.
Har redan varit hos veterinären 2 ggr och fått en flytande vätska som jag gett i 10 dagar, det var bra ett tag men nu har samma sak (tror jag iaf) kommit tillbaka.
Låter det när hen andas typ "rossligt"? Hade problem med detta med en av mina möss, visade sig att han hade fått en lungsjukdom, minns inte vad den hette nu. Hoppas det blir bättre.
#1 Ja det låter typ knackigt / rossligt när hon andas samt att hon nyser ganska ofta när det väl händer, ungefär som det sitter något fast i luftvägarna / nosen.
Hon låter inte hela tiden heller men ett par gånger om dagen iaf man hör detta.

Du ska helst ha en kombination av antibiotika när du inte vet vilken bakterie som orsakar rosslet. Kombinationen bör vara Baytril och ronaxan/vibranord (vibranord är samma medicin som ronaxan men flytande).
Ska du medicinera musen igen så gör det med de två ovanstående läkemedel för störst chans att den tillfrisknar.
#3 Ja det var baytril blandat med lite koksalt. Ska prova med maten, ger redan en del men ska testa flera saker.
#4 Okej, ska säga till veterinären isf om det blir att åka dit. Eller går detta att få tag på i apotek utan recept?

nej, antibiotika finns bara på recept.
Ge henne bra mat och antobiotika :)