mycoplasma?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såhär har hon låtit hela dagen. Kan det vara mycoplasma? :/
Hon lät såhär när hon var liten men det gick över.
Låter inte helt friskt tycker jag. Om det är just mycoplasma är väl jättesvårt att säga om jag förstått rätt, mycoplasma verkar ju kunna uttrycka sig på många sätt och det finns andra saker som orsakar samma symptom.
Mycoplasma är säkert inblandat. Det brukar ju vara det. Men vi kallar ljudet lite slarvigt för rossel. Och ja, det låter precis sådär. (Tack för filmen, Mice! Det är alltid bra med lite filmer med rosslande möss. Nu har vi två sådana här på sajten.)
Rossel kan möss faktiskt gå med hela livet utan att det påverkar dem så jättemycket - nu inte sagt att man ska göra det, utan att möss faktiskt kan låta lite då och då och att det inte är något superakut problem. Vad man bör tänka på är att inte göra livet svårare för dem. Ha ett totalt odammigt bottenmaterial som man byter ofta. Ha en god ventilerad bur och även rummet skall vara bra ventilerat. Det ska vara varmt och det ska vara ganska hög luftfuktighet. Musen måste kunna bygga ett bo där den kan sova i en luftfuktighet som fungerar bra för dem och därför bör man ge dem mkt bomaterial. Mata med nyttig mat regelbundet (alltså färska grönsaker och kött/fisk flera gånger i veckan). Man måste alltid vara uppmärksam på hur de mår och vid minsta problem uppsöka veterinär för att sätta in lämplig åtgärd. Vanligast är antibiotikakur 7-10 dagar.
Jag anser inte att man ska avla på möss som rosslar. Har musen blivit frisk från sitt Rossel enbart via god skötsel kan man däremot avla på den om den är i tiptop kondition, anser jag, men man får inte glömma att musen inte är tillräckligt stark för att klara för stora omställningar. Den har visat att den är lite klen i sitt immunförsvar och det måste man vara uppmärksam på. En rosslande mushona klarar inte att ta hand om en kull ungar. En mus som har rosslat klarar inte alltid att träffa nya möss då det innebär byte av bakterier och det klarar den ju då ev inte.
Det jag anser värst idag är de möss som har andningsproblem men inte låter något. Det är svårare att upptäcka att dessa är sjuka i tid. De visar bara att de har problem med andningen genom att flåsa, kippar efter luft, gå ner i vikt och ser allmänt krassliga ut. Det går fort och är svårt att åtgärda.
De har toa-lätt som bottenmaterial, det är väl odammigt? Och de bor i ett ventilerat terrarie. Hon fick paprika igår och idag har hon fått korv och ägg, ska ge henne mer paprika snart.
Jag har tidningspapper under bottenmaterialet som dom grävt upp och rivit sönder och boat med.
Tänker inte avla på henne, dels för att hon är en zoomus (från imazo tillochmed) och för att hon är för gammal. Så nej, det hade jag aldrig tänkt göra oavsett. c:
Har inte hört så mycket Rossel idag så hon verkar ha blivit bättre. Men det är typ som att hon får "attacker" då hon rosslar väldigt mycket, sen går det över ett tag osv.
Får kolla hur det är imorgon. :)
#3 Toa-Lätt duger. Det är inte ultimat, men det är ganska bra. Lite tråkigt för mössen dock.
Försök lägga ge dem lite matrester från middagen kanske? Du kan ställa en pyts i köket som din mor slänger matrester i och så kan du kolla om det hamnar något nyttigt och gott till mössen där. 
Så gör jag när jag kan. När jag hade 15-30 råttor så var jag väldigt beroende av att mina vänner gav mig lite matrester emellanåt. Jag brukade även be grannar ibland. Det är hutlöst så mkt mat folk slänger. Själv har jag inte slängt mat på många många år eftersom jag och djuren äter typ samma sak.
Apropå paprika så brukar jag ge mina möss det som blir kvar när jag ätit det jag tycker man som människa kan äta. De älskar de vita fröerna… och sällan hittar jag något paprika-skrutt i buren senare… mums mums
#4 Aha kan man ge paprikaskrutten till mössen? Det är ju jättebra! Sett någon generell regel någonstans (här på forumet kanske?) att man kan ge möss det mesta man själv äter bara det inte är för kryddstarkt, eftersom vi inte äter paprikafröna har jag inte velat ge dem det. Jag skulle gärna ta emot mer tips på mat som mössen brukar gilla. (jag stoppar in lite ditten och datten av mina rester med jämna mellanrum, men generellt tycker jag att mössen är förvånansvärt kinkiga…
#5 det har med vana att göra också. Möss som inte är vana att äta massa olika färskmat kan bli lite kinkiga.
Mina möss äter ALLT jag ger dom, det är himla bra för då kan man ge dom massa nyttigheter :)
När de blir mat över och sånt kan man flysa in små portioner i frysen om man inte har så många möss.
En sån som man gör is kuber i är perfekt. Bara att blanda massa färdiga saker, grönsaker, ris pasta potatis, ja you name it, och blanda och frysa in!
Så tar man upp en kub och låter den tina upp :) Resten behåller man i frysen.
Jag har fryst in små bitar rå oxfile tex, när vi åt oxfile så skär man ju ofta bort lite senor osv, där skar jag loss massa små "spill bitar" och fryste in. Det är mycket man slänger som man inte tänker på att man kan spara.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#6 Smart :) Har sådana där iskubsformar hemma som köptes när dottern skulle ha smakportioner, bara jag hittar saker att frysa in som mössen faktiskt vill äta ^^
Har förresten gett dem rostad lök ibland förrut (sådan man köper på burk till typ varmkorv och så), de har totalt ÄLSKAT det! Tror ni att det är bra mat? Om man inte ger några större mängder förstås, det känns ganska fett.

nej lök är inte speciellt bra för djur, att de smakar lite är nog ingen fara men det innehåller inte direkt ngn näring.