Könsbestämning
Hur tidigt kan ni könsbestämma era möss? Har hört att deras spenar utvecklas vid 10v och att annars lär hanar ha länge mellanrum mellan anus och könsorgan. Finns det bilder på kön någonstans?
Ursäkta, 10dagar…
Det är olika faktiskt. På en del ungar kan man se vad det är för kön direkt, dvs omedelbart efter de fötts. Antar att det är välutvecklade (stora) ungar. Vissa ungar, kanske sådana som kommer för tidigt eller inte fått tillräckligt näring pga konkurrens el dyl och som därmed är små, kan man inte se könet på förrän de är några dagar gamla.
Det är en träningssak. Främst tittar jag
- kisspluppens storlek
- avståndet mellan kisspluppen och analen
- antydan till pungkulor
Förresten vart har du hört eller läst det där med 10 dagar? Intressant.
Det var en tjej på zoonen som sa det där med 10dagar… kan det stämma?
Du får gärna precisera, antar att "kisspluppen" är större på hanar? (Roligt namn förresten, ha ha.)
haha… ja det heter ju snopp på hanen men vad heter det på honan? snoppa? möss ser ju inte ut i stjärten som vi andra liksom… 
ibland har jag kallat det för urinrör, men det låter konstigt, så kissplupp har det blivit…
jag läste någon gång ett vetenskapligt namn, och kan slå upp det fort, men då vet väl ingen vad jag menar…
Hanarnas kissplupp är större och det är längre avstånd från den och till analen än hos honorna. Honorna har en liten kissplupp och precis bakom den slidingången - vilken inte syns förrän de är några dagar gamla. Mellan slidingången och analen har de som en liten ränna, som ett streck i huden… Gah va svårt å förklara
jag ska kolla det där med 10 dagar nästa gång jag har ungar. pälsen kommer efter ett par dagar - en vecka och det är då man kan se honornas juver.
Nu har jag kollat mina ungar som är 9dagar gamla. Enligt din beskrivning så var det inte så svårt alls. Fördelningen blev 4hanar och 4honor. Hanarna är större i växten också, än vad honorna är. Och tyvär så verkar mina favoriter/aspiranter till att stanna, vara hanar allihopa…
Tack så mycket för hjälpen!
Ps: Lägger in nytagna bilder på ungarna (hanarna) idag
Ah, så det var en bra beskrivning… 
Jag tycker det är svårt att förklara, det är så självklart för mig.
Vi kan kanske hjälpas åt att skriva en artikel om saken?
Hmm… har en känsla av att det är du som är proffs på området
Men jag älskar att skriva, man kanske skulle bli författare?
mja…. det är lite otydligt foto… kan du inte bättre med din superfina kamera? 

får väl försöka …
(tids nog)
det är hemskt välkommet! vi behöver skriva en utförlig artikel i ämnet med superbra fotografier
Okej, jag ska göra en ansträngning! (efter helgen)
Kul! 
Ja, olika projekt är kul.
Mitt nästa projekt är: planera en klämma-mus-dag här…
Jag gör som Grodan. Inte speciellt svårt att se tycker jag. Annars blir det ju extra lätt när de är typ sju dagar gamla och spenarna börjar synas på honorna.
Japp, spenarna började synas för några dagar sedan och idag när de är på pricken 10 dagar gamla syns de helt tydligt!
I min kull är alla hanar större än honorna… Är det alltid så? (Jämn fördelning mellan könen 50/50 och alla är lika pigga och ser ut att vara friska och krya.)
Tack för alla svar!
Nej, det är inte alltid så. Här är det t ex aldrig så…
Mina växer inte ifrån varandra förrän vid 3 månaders ålder ungefär.