Möss och dagsljus?
Försökt hitta något på nätet om utifall möss mår sämre av att inte få dagsljus, men det var svårt. Någon här som har koll?
Mina möss står numera långt ifrån något fönster och buren får minimalt med dagsljus. Däremot har vi lampan tänd åtminstone några timmar per dygn. Är det ok tror ni?
Egentligen kan jag inte svara, men jag tror inte att det är något problem, med tanke på hur vilda möss lever.
De är mest aktiva på nattten, och gräver och gnager och håller till i gångar och skrymslen och vrår, inne väggar osv. Det är nog snarare så att de kan känna sig obekväma på alltför upplysta ytor, särskilt stora ytor.
De vill inte så gärna synas, för om man syns när man är mus brukar man bli uppäten.
Så har mössens liv varit i många tusentals år, och det sitter kvar i generna.
#1 Ja precis de är ju oftare aktiva på natten, men jag tänkte att eftersom de inte är rena nattdjur så kanske de har något behov ändå. Jag tror säkert de psykiskt mår bättre i mörker, men tänker att kroppen kanske ändå behöver lite ljus för att producera nyttiga ämnen.
Jag tror att dagljus är viktigt.
Tror också att det finns vetenskapliga studier på just detta. Kan inte ta fram något nu på rak arm, men kan kolla runt lite.
Mina möss får 2 timmar sol på morgonen i halva terrariumet. Då lägger dom sig där i solen och gottar sig. Så jag tror nog dom mår bra av de.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#3 & 4 Ok, jag borde kanske försöka rasta dem på något ljust ställe lite regelbundet då. När vi så småningom flyttar till större hoppas jag hitta ett bättre ställe till terrariet, ett 50*100-centimeters var inte så lätt att placera när det redan är rätt fullt längs väggarna
.
En följdfråga förresten, är lampljus jämförbart med solljus? Kan jag kompensera dagsljus-bristen med mera tänd lampa? Eller är det för olika typer av ljus?
Detta är för mig intressant & vill gärna se hur diskutionen utvecklas.
Jag har dem för tillfellet inne på min lilla toalett & då brukar jag tända hos dem runt lunch & släcka när jag går & lägger mig. Känns som att dem liksom vi behöver någon sorts dygnsrytm men vad vet jag, inbillar mig att det skall vara bra för dem^^
När jag kan låter jag dem få dagsljus men buren är så stor & otymplig att det blir jobbigt för dem att flyttas varje dag, skulle jag då iaf tro.
För att bilda D-vitamin behövs hudkontakt med sol/sollampa. Dock har ljuset i sig viktiga faktorer gällande hur djuren mår. Det finns lite studier på att kossor och höns producerar bättre när de får dagsljus, så jag skulle lätt översätta det till möss också.
Jag har alltid haft mina möss i rum med ljus, utom då jag bodde i Sköndal. Då hade jag mössen i klädkammaren som bara var ett litet litet rum utan fönster. Det jag gjorde då var att jag öppnade dörren varje dag på dagen så att ljuset kom in. Jag hade väldigt stora fönster så det kom in mkt ljus.
Hade jag bott kvar hade jag nog satt in ett fönster i dörren. Det var något jag tänkte göra men lixom aldrig kom mig för…
Det jag funderar över, är i vilken mån möss verkligen behöver solljus för bildandet av D-vitamin. Nånstans har jag för mig att jag har läst att de kan bilda D-vitamin ändå (utan solens hjälp), till skillnad från oss människor och många daglevande djur.
Vilda möss, med sitt levnadssmönster, borde få grav D-vitaminbrist, om de behövde soljuset. Det här skulle jag väldigt gärna veta mera om, och få klarhet i.
Sedan kanske dagsljuset behövs för någon form av dygnsrytm? En vildmus som lever exempelvis i vår källare och i väggarna i vårt hus, är inte ute och solar sig, men kilar över vårt köksgolv på natten. Dagtid är det ljust i köket.
Jag menar, även om de inte får solljus, lever de så att de kan uppfatta skillnaden mellan dag och natt.
Jag vet inte, jag "bara tänker".
#9 tror det stämmer som du säger. Möss behöver inte solljus för att bilda eget D vitamin. Till skillnad från fåglar. När man håller fåglar är det JÄTTE viktigt att ha UV lampa över voljären. Annars kan dom inte heller ta upp kalken i maten, det behövs D vitamin för att kunna göra det.
Mina möss bor ju i ett rum där det är väldigt ljust iom att jag har UV lysrör till fåglarna. Mössen har inget UV såklart men det blir ändå ljusare i terrariumet för dom, fast utan uv.
Jag tror dom mår bra av det. Då blir det naturligt "dagsljus" på dagen och sen solnedgång (jag släcker gradvis mer och mer) och så har jag månbelysning på natten. Detta också pga mina fåglar då.
Kan väl inte bli mer naturligt än så ;)
Tack Minoth! Och ja, jag tror också dina möss mår bra av ditt arrangemang.
#9 Ja. Hoppas Ricardo kan komma med lite svar på det.
Annars så är tyskarna oerhört duktiga på just det här med vitaminer och möss. Har försökt få någon att översätta en bamse-artikel om vitaminer från tyska till svenska, men ännu inte hittat någon. Alltså någon som är medlem på mus-ifokus.
Märkte på två av mina gammelgubbar som gick med fru, att det inte blev någon dräktighet. Det skulle ev bli deras sista kullar och det skulle vara så välkommet eftersom de är ena härliga killar och brudarna de sitter med matchar dem så väl. Veckorna gick. Det var mörkt och kallt.
Sen kom solen. Fönstret blottades ytterligare då bubbelplasten, som alltså isolerat lite, åkte av. Solen kom in ordentligt i "musrummet". Och nu är brudarna runda om magen.
Jag märker att mössen blir mer aktiva när de fått dagsljus! =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Mina var ute på ett bord i solen idag :) Det gillade dom väldigt mycket.