Inga bebbar =´(
Nu har det gått 16 dagar sedan jag såg Vanaheim och Gittmus få till det och hon har inte blivit ett dugg tjockare. Verkar inte bli några bebbar… ¤ledsen i ögat¤ Synd att Gittmus hunnit flytta hem till sin rättmätige ägare nu.
//Lina

Man kan ju hoppas att hon har ett par ungar i magen iaf, fast det kanske inte syns så tydligt;)
Kramar

vad synd :(…. tröstkramar :(
hur gammal är vanaheim? hur länge satt de ihop?
Hon är lite mer än sju månader och de fick sitta ihop runt två veckor. Och så såg jag när parningen ägde rum.
//Lina
Åh, men då kanske det inte tog första gången? kanske parade han om henne senare?
7 månader kan också vara för gammalt för en engelsktypad. Har du kontakt med uppfödaren? Vid vilken ålder parar hon honorna, vet du eller kan du ta reda på det?
I alla fall är det rätt lämpligt att låta honan och hanen sitta ihop tills man verkligen ser att hon är dräktig…
Det är lite svårt att få tag på Suvi, (finns även en ganska stor språkbarriär..) men det borde gå att få reda på och göra sig förstådd angående de frågorna..
Mmm, jag kände mig lite stressad, eftersom Therese ville ha sin hane. =P Så jag blev ivrig att tillmötesgå henne när jag såg dem para sig. Olyckligt. Någon som kommer ha korthårs siames eller himalaya-hanar till salu på utställningen i juni kanske? Händer det inget radikalt med magen den närmaste veckan så lär det bli nästa steg. Räknar inte med turen att kunna låna en hane av någon igen eller inhysa min. Jag har ju fortfarande Vilja, som är några månader yngre, om nu Vanaheim skulle visa sig vara för gammal. Men hon är ju också engelsktypad, så jag måste kanske skynda mig då.
//Lina
jag har en annan hane du kan låna
Åh, Grodan, du är min idol! Det ser man på min hårfärg! ;D
//Lina
har bror o pappa till Gittmus här… 
#9 Jag kommer på en gång! 
//Lina
Nä, fortfarande så smal, så smal. Riktig drömfigur om hon var människa. 
//Lina

Hos mig är det tvärtom… Min annars så modelltunna Lilli svällde upp något otroligt efter bara tre dagar hos hanen.
Har aldrig sett henne äta så mycket!
Haha, jag lyckades inte göra mig riktigt förstod med Suvi, som väntat. =P Hon svarade inte på vid vilken ålder hon parar sina honor, utan det hon sade var att i Finland tror vi att honorna måste bli dräktiga första gången innan 6 månaders ålder för att det inte ska bli problemfödslar senare. Okidei.
//Lina

Fast det är ju nästan ett svar oxå… Då kan det vara svårare att få dem dräktiga om de paras senare än före 6 mån, och kanske kan det ge problem, eller att det inte blir nåt alls…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
När det gäller engelsktypade är jag beredd att hålla med Suvi. De bör gå i avel tidigare än svensktypade.
reverse, det är helt ok att du kommer hit o hämtar en bror till Gittmus som du kan ta hem o låta din hona bo med tills du ser att hon är dräktig. Jag vill gärna låta Erasmus träffa en annan hona och då behöver jag sära på honom och hans son.
Jovisst är det en form av svar. =) Men här pratas det om att honor ska helst vara runt 6 månader, så man sett att de är förhållandevis friska individer etc, och där ska man göra det innan 6 månader… Känner att jag får lite dubbla budskap. Nå, får väl se hur det går vid nästa uppvaktning helt enkelt. Blir det inget så blir det inget. =/
//Lina
I SVEMUS finns inga strikta regler för hur du MÅSTE göra! Det finns rekommendationer! Rekommendationer säger runt 5 månader - detta för att mössen ju är olika beroende på linje och typ, alltså får du ta hänsyn till detta.
Kanske borde rekommendationerna förtydligas, eller framgår det inte att man ska använda sunt förnuft?
Hur mår Gittmus nu? Har Therese parat på honom? Blev den honan i så fall dräktig? (för i så fall kan vi ju anta att Vanaheim inte kan få ungar eller att hon är lite mer svårparad…)
#15 Vart bor du, Grodan? =D I'll swing by first thing tomorrow! ;) Skulle det vara för sent ute med Vanaheim så har jag ju Vilja som jag kan prova på istället som sagt.
#17 Jo, jag förstår att det inte finns några krav på att innan 6 månader är synnerligen olämpligt. Jag har dock förstått det som att runt 6 månader var bäst för alla sorter när jag läst. Hade jag fått fatt på hane tidigare hade jag nog gått emot det oavsett, men nu får vi se helt enkelt. =) Synd om det inte blir något och kul om det blir något. Ska se till att ha veterinären tillgänglig i så fall, om det nu skulle bli problem då. Är det för att engelsktypade generellt har lite sämre hälsa som det kan vara bättre att börja tidigare? Det sades aldrig särskilt mycket om möss/gnagare på djurvårdarutbildningen, mössen vi hade var främst i utfodringssyfte och de fick leva i flock och para sig bäst de ville. (Vi hade övervägande siameser när jag tänker efter.)
Fast hon var rätt svårflörtad, Vanaheim. Väldigt motsträvig till uppvaktningen. Sparkade bakut så fort han försökte innan hon till slut gav med sig. Hon kanske är lesbisk?! 
Jag har inte hört något från Therese, fast jag har å andra sidan inte frågat. Gittmus var tossigheten själv när jag lämnade över honom till henne, så då verkade han på topp i alla fall. 
//Lina
"Sparkade bakut", ja de gör så när de inte löper. Och löper gör de runt var femte dag. Så det är inget som säger att det är något fel för att honan inte är villig att para sig förrän efter flera dagar. Det beror ju på i vilken fas i cykeln som hon är i.
bor i Sköndal! ring mig 08-7763415, 070-4916294
Engelsktypade har generellt sett kortare liv (1-1,5 år) och är fruktsamma i ganska ung ålder - i England börjar man avla på dem redan vid 2-3 månaders ålder, vilket stressar på mössen att mogna och växa fortare samt förkortar deras liv en aning (dock inte alltid, men generellt sett).
Gittmus sitter med en hona hos Therese, så vi lär väl se där om någon vecka om det blir något!
Hehe, ska se om jag alls kan få fatt i någon telefon att ringa ifrån då.
(Mina är avstängda. Jag och telefoner säger jag bara…
)
//Lina
Jag är hursomhelst bara upptagen 12-17 imorrn, resten av tiden från exakt nu till söndag kväll har jag inget uppbokat, så rent tekniskt sett behöver du bara säga en tid och adress så kommer jag då. =P Inga vänner online nu att fråga om jag kan pinna över o ringa. Hahaha, jag känner mig så stenålder… På vårdcentralen tex stirrade de på mig när jag sade det och visste inte hur de skulle ge mig en tid, för numera måste man ringa för att få en tid och de hade aldrig funderat på att alla kanske inte har tele. Så de höll på och rotade fram massa "gammaldags" blanketter för mig att fylla i. =P
//Lina
Men Grodan, du svarar ju inte i telefonen!
¤gråtgråt¤
//Lina
nä, idag var en bajsdag… (migrän o annat skräp)
dessutom har Erasmus blivit SJUK….
så jag har bara sonen, men måste kolla att han inte blir sjuk han också eftersom han bor med sin far…
Aj då, det var illa. (alla grejjer) =(
Du kan väl säga till då kanske när/om sonen blir "upplockningsbar". Det verkar inte så problematiskt att hitta till dig utifrån kartan, så. =)
//Lina
Hur går det med honom/dem? Är de mycket sjuka? =(
//Lina