Hur många töser får plats?
Hur många mus honor skulle trivas tilsammans i en Duna fun bur av Ferplast med måtten 55*47*37,5.

Ta längden x bredden /180 så har du vad man får ha enligt svenska regler…
11 möss tycker jag låter otroligt mycket. Jag skulle vilja veta hur många som ni anser kunna trivas där harmoniskt och bra. De måste ju kunna gå undan osv. Hela min familj på 5 personer kan ju bo i mitt lilla rum men det skulle bli en himla massa bråk och otrevligheter…

Jag skulle nog ha som max 3-4 där i 
#3 Ja, ja ligger där runt 3 men vill höra hur andra tänker också =)
Jag skulle kuna tänka mig 3-4 styckan (:

I den storleken har jag haft 2 ttjejer, numera är det 1 kvar av de 2 pga sjukdomsavlivning för 10 månader sedan.
I min duna fun bor just nu 6 honor och de trivs jättebra ihop. De har flera olika hus o massa saker att leka med. Trots många hus sover de ändå alltid i samma allihop.
Jag har 5 st i sådan bur.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Detta låter ju jätte bra att buren är så pass stor att en flock kan trivas. =)

Jag skulle inte ha mer än 2 möss i en sådan bur, max 3 st.
#10 Lite nyfiken bara, hur många möss skulle du max ha i en vanlig mini duna?

#11 Jag är av den åsikten att mina djur ska ha mycket gott om plats. Så i en miniduna skulle jag inte heller ha mer än 2, max 3 st.
#1 är du säker på att det stämmer?. För om jag då räknar om en petbox med måtten 32*17,5 så skulle där alltså få plats 5 st ! stämmer det värkligen ? Tycker det låter hemskt med bara en mus där i.
#12 Ja självklart ska de ha gott om plats. Det tycker jag också att en 2-3 stycken får i en vanlig duna. Men de tre som jag har i en minaduna verkar ha det mer trångt än mina 6 i duna fun buren.. Den är så smart byggd att mössen liksom försvinner i den…
Max 2 st skulle jag ha. Jag har en liten petbox = Jenny och Julia får bo där… endast två. Och den petboxen är väl lika stor som du sa nu Tiggros… ca
#15 du har ingen bild?
#13 Det stämmer, det blir så många man får ha i buren, men kanske inte så många som man bör ha….
Den här tabellen med burmått har varit länkad till förut här… http://www.mus.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=5db10792-3310-4546-b1ee-3b9ce6a14630&Filename=Burmått%20till%20Kanin%20och%20gnagare.doc

#13 det finns minimimått för burar också… o det är ca 30x30….25x35 o minimihöjden är 20 cm…
och jag tror att kortaste sidan får minsta vara 20 cm …
#19 länken funkar inte :(

Den är en länk som gör att man öppnar ett worddokument - välj öppna så kommer du att se den

Annars kommer lite av den här: (det om möss)
Husmus
Burmått ex: längd 45 cm, bredd 20 cm, höjd 20 cm.
Max 5 djur
Minsta tillåtna yta: 0,09 m2
Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,018 m2
Hona med kull: minst 0,0275 m2 (ex 2 honor och 1 hane minst 0,09 m2 bottenyta vid avel)
#23 så vad är då minsta måttet för 2 st ? kan inte det där med m2 osv..
m2.. är kvadratmeter. En kvadrat meter = 100 gånger 100 cm.

Titta i mitt inlägg #20 där är exempel…
men 45x20x20 bli minsta måttet då en bur inte får ha kortare sida än 20 cm o inte höjd heller under 20cm

I en duna med dom måtten så tycker jag också att 5-7 st är ganska lagom… sen beror det lite på om det är möss av svensk eller engelsk typ. Har jag svensk typade i en bur har jag oftare 1-2 flera än i dom med dom engelska…

Jag tror inte att mössen är riktigt som vi när det gäller utrymme. De har inte alls något emot att ligga trångt - de tränger gärna ihop sig i en enda hög även om de har många hus. Det klart att de behöver plats för att röra sig, men det gör inget om de är många i samma bur.
I en vanlig Dunabur har vi som mest haft 5 möss. Det var killar som till slut inte kunde bo ihop, men det hade de inte kunnat göra i en större bur heller.
Den största flocken just nu är 7 killar i ett akvarium med ett bottenmått på cirka 60x35 cm. I ett annat ungefär lika stort akvarium bor 6 tjejer. Killarna behöver snart delas upp, men tjejerna verkar trivas jättebra i sitt akvarium - bara de har varandra och lite roliga grejer… Två av tjejerna flyttade nyss till akvariet från en Dunabur och jag tycker att de är både mer aktiva och mer nyfikna nu än tidigare.

Lite area och sånt som är bra att ha
Vårt terrarium har dessa mått och vi har 6 möss i det.
Terrariets mått är: Höjd: 0.4 m, bredd: 0.35 m, längd: 0.6 cm
För att få fram bottenytan (bottenarean):
ta bredden gånger längden = 0.6 m gånger 0.35 m = 0.21 m2
OK, mitt terrarium har en bottenyta på 0.21 m2.
**Hur många möss får jag ha på den ytan?
**Dela terrarie bottenytan med antal m2 man ska ha per mus:
terrarieytan= 0.21 m2
yta per mus: 0.018 m2
0.21 m2/0.018 m2 = 11.6666666666 st
OK, jag får ha 11 möss i buren.
---------------------------------------------------------
Jag tror…..obs tror….att man kan ha fler möss än vad man tror….. det beror ju lite på hur man inreder buren. Med rätt inredning kan man skapa små rum och avdelningar, så att mössen inte träffar på varandra för ofta. Med grenar etc skapas det fler våningar också…ju..
Men jag skulle nog inte ha 11 möss i vårt terrarium. Men jag har inte testat, så jag ska inte säga något.

10 eller fler är inte bra, då blir det lätt så att de delar upp sig i 2 "gäng" och tjafsar sinsemellan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min tjejbur är L: 72 B: 45 H: 33cm (beräknat till 18 möss)
tycker de låter lite vääl mkt möss i samma .. än så länge har jag 3stycken i den, men tänkte skafdfa några till .. kanske 4 till ..

5 st tror jag skulle kunna bo där ^^,