Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 545 ggr
Lurvas
2012-04-19 17:33
0

Typ

Har förstått att musen uppträder i två typer, en engelsk och en svensk typ och sen den mixade mellan engelsk och svensk.

Är det så att standarden (som jag hittade hos svemus)  gäller för den engelska typen?

Finns det ingen standard för den svenska typen? Om inte varför? Det vore väl roligt att bevara och främja det svenska?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Lamina
2012-04-19 19:08
0

Svensk typ är, såvitt jag förstått, bara den benämningen vi här i Sverige för "labbmöss". I andra länder heter det "pet mouse" och "show mouse". Det är alltså inget specifikt svenskt, eller något specifikt nånting, utan i dom flesta fall bara en mus som inte avlats för att få fram en så bra typ som möjligt. Alltså den typ som anges i standarden.

Men det finns faktiskt dom som avlar på såkallad svensk typ, men tror inte det är många. Och visst vore det väl trevligt om det fanns en standard för dom också.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lurvas
2012-04-19 19:15
0

Ok, men jag skulle önska att man kunde ta fram en standard för svensktypade möss och så börja att avla efter den. Små men inte för små, dvs med en minimi vikt typ, korta möss med ett kort ock kraftigt huvud och inte allt förstora öron:p

Önska får man väl :)

Råttliv på Runnavägen

Grodan
2012-04-19 22:01
0

SVEMUS Standard är skriven för Engelsk typ samt en korsningstyp. Vi försökte ändra Standarden att även få in Svensk typ men det är svårt att tolka texten så och ännu svårare att döma upp svensktypade då de sällan kan få ihop så mkt poäng. Svensk typ idag renavlas varken på färg, typ eller hårlag. För några år sedan var det många fler som avlade seriöst på svensk och korsad typ idag har i stort sett de linjerna arbetats till Engelsk och korsad typ eller dött ut.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lurvas
2012-04-19 22:14
0

Vad synd=/

Råttliv på Runnavägen

Grodan
2012-04-19 23:43
2

Jag vet inte vad jag tycker riktigt… Om det är synd eller ej. Vad jag gillar bäst är olika. Jag gillar Henry van Raiijs Silver Agouti bäst. Och sedan korsningstyp.

I många länder kallar man de två olika typerna för utställningstyp och zoomustyp/ormmatstyp/labmustyp. Det berättar ganska väl hur det står till med typerna och vad de används till.

Nu blandas gärna svensk typ ihop med korsad typ. En svensktypad har små öron och är ganska kort i kroppen och svansens längd är inte längre än kroppen (böjer man den upp mot öronen går den alltså ej förbi öronen).

Husmusen är väl idealet eg för hur en svensk typ bör se ut, men även de varierar en hel del i typ. De har dock sällan pyttesmå veckiga öron.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-04-20 01:59
0

jag har två bra svenska linjer, en där det bara kommit bew satin de senaste 6 generationerna och en black.

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon