Skaparlusten satte in...

Jisses, vad du var kreativ!! Jättehäftigt ju.
Men oj! Hur har du gjort detdär?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nu blir jag sugen på att göra något liknande. skruvade du eller limmande du?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#2 Tack :)
#3,4 Jag förborrade hål i alla de större kvistarna som är stommen. Sedan satte jag lim i hålen, körde in en spik genom de båda mötande kvistarna och hade även lim mellan dem. Det övre planets kvistar är bara fastlimmade rakt upp och ner. Det undre planet är lindat sisalsnöre (hittade en 10-metersrulle för 10 kr i en fyndlåda på coop).
Jätte snygg jue! :D
#5 okej tack för tipset! de va ett smart sätt att göra de på. Trälimmade du spikarna? går det? Eller använde du smältlim?
Jag brukar använda smältlim :)
#7 Jag körde trälim. Det blev stabilt så det räcker och blir över :)
Supermys inredning!
#0 Wow, vilken härlig!
Vad duktig du är.
hm… vad är sisalsnöre? uppfattade att man kan hitta den på coop (någonstans… vilken avdelning? coop här är jättestort o jag går vilse), men inte riktigt vad det är… utom ett slags snöre då
#12 rep i naturmaterial :) finns i olika tjocklekar
#12 Som Minoth säger, det är ett naturmaterial. Sisal har såvitt jag vet alltid den där blekgula färgen som du ser på bilden längst upp. Det är lite styvt med en stickig känsla när man tar på det. Man kan ofta hitta det på kattklösmöbler.
Sisal finns att köpa på lite olika ställen, fast kanske inte riktigt jämt där man väntar sig. Jag hittade som sagt snöre på Coop, det var i några 10-kronorslådor med massa diversegrejer. Annars har jag för många år sedan köpt sisalrep på ÖoB och jag tror man brukar kunna hitta det på båttillbehörsbutiker, men de tar nog ganska bra betalt där.
#13 ok
#14 AHA… kattklösmöbler… då vet jag exakt. Tack för nyttig info om vart man hittar det. Det måste vara jätteskoj och lätt att snöra ihop skojsiga saker till mössen med det. De sticker sig inte på det?
Oj vilka fina grejer, du är ju jätte duktig!
#15 Jag har jättesvårt att tänka mig att de skulle sticka sig på det, de undviker i alla fall inte sisalen. Det har ju en stickig känsla som sagt, men jag upplever inte själv heller att det faktiskt sticks, det är ju inga problem att arbeta med det.
#16 tack :)
Ett alternativ till sisalsnöre kan ju vara natursnöre eller vanligt hushållssnöre (vilket jag fick hålla tillgodo med när jag inte hittade sisal häromdagen). Hushållsnöre är nog lättare att hitta med :)

Riktigt fina byggen! Älskar sånna här trådar där man kan hämta inspiration till egna projekt!
Funderar lite över limningen dock. Hur vet man att det inte blir skadligt om de små får för sig att gnaga på ett ställe där det är limmat? Någon som vet?
#19 Ja, jag funderade på det själv också… men kom fram till att de borde undvika den ganska rejäla massa som blir av trälimmet jag använde. Det borde verkligen inte vara gott. Dessutom försökte jag så gott jag kunde att bara limma precis där grenarna möter varandra vilket innebär att limmet sitter ganska oåtkomligt om de inte tuggar bort väldigt mycket kvist först.
På pryl nr 2 längre ner i tråden så valde jag ju att bara surra med ståltråd och det är väl bättre egentligen, men det hade inte funkat så bra med den första.