Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2020 ggr
Mymlan
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna hona togs till veterinären, fick salva som smetats på 2 ggr/dag i 7 dagar. Ändå ser hon ut så här, ursäkta lite suddiga bilder.

Hon har nu gått ensam sedan hon togs till veterinären.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Bild 2

Mymlan
0

Bild 3, ursäkta om jag kanske håller henne bryskt, nackskinnet.

Grodan
0

Tog inte veterinären något skrapprov och tittade på alt skickade till lab?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

Nej, gav bara salva.

Grodan
0

Det låter ju lite oproffsigt… Man brukar kunna få en salva eller någon antibiotika under tiden man väntar på provsvar om de skickas in. Annars kan ett skrapprov och en liten titt under mikroskåp svara på ohyrefunderingar…

Mymlan
0

Tycker hon har börjat  kliar sig mkt. Kan man bada möss i Dermocan?

Grodan
0

Om det är skabbkvalster hjälper det inte med Dermocan. Dessutom tycker inte möss om att bada och bli intvålade så jag rekommenderar det verkligen inte.

Har din mus angrepp av skabbkvalster måste du ändå behandla samtliga djur i din besättning som det kan tänkas gå på. Så det vore faktiskt bäst om du kunde ta ett snack med din veterinär för att få problemet ordentligt åtgärdat.

Är det något annat, någon hudåkomma eller svampangrepp behöver du ju ändå veta det! Eller ska du prova alla salvor som finns att få receptfritt?

Mymlan
0

Sa jag det? Tror du att jag struntar gå till veterinären med mina djur? Ingen av mina andra har det hon har eller ens kliar sig inte ens dem hon har gått med.

[Theriss]
0

Skabb kan ligga latent och det kan bryta ut på försvagade djur, tex äldre möss. Senast jag hade skabbangrepp såg jag det endast på min två-åriga hona som gått ner sig lite på ålderns höst. Hon var sårig på huvudet. Ingen annan mus visade tecken på att ha skabb, inte hennes burkompisar eller någon annan. Hade inte denna hona fått lite kala prickar och enstaka sårskorpor vid ögon och nos hade jag aldrig misstänkt något.

Mymlan
0

Vad behandlar man detta med?

Matsvin
0

Det där såg ju inte så trevligt ut.

Har det blivit värre sedan hon var hos veterinären?

Vad fick du för salva till henne?

Jag har för mig att du frågade förut på Zoonen, men det är så svårt att veta när man inte ser djuret eller åtminstone foton. Jag har för mig att jag nämnde att möss kan bita varandra på det sätt du beskrev (har själv sett det - ej på egna möss dock) men dessa foton ser inte ut riktigt som något sådant.

På dessa foton ser det ut att kunna en av två olika saker:

1. Någon har bitit henne och såren har blivit infekterade av bakterier eller svamp eller både ock.

2. Hon har fått ohyra, kliat upp lite sår, såren har blivit infekterade av bakterier eller svamp eller både ock.

Om det är svampsalva du har fått från veterinären är det inte alls säkert att det räcker. Antingen behöver hon antibiotika eller ohyrebehandling - eller både och. Det är i alla fall det mest troliga.

Det hade varit bra (och billigare för dig o bättre för musen ) om det hade tagits prover hos veterinären redan från början.

Hoppas du får adekvat hjälp hos veterinären!

/Matsvin.

Mymlan
0

För mig jag skrev salvans namn i förra inlägget om denna hona.

Vad för antibiotika? har Bactrim hemma antagligen fel sort.

På zoonen sa de sebacil men den ska eller har utgått ur apotekets varor och ersatts av Stronghold, vad jag har hört. Ivomec men där har jag hästpasta, denna veterinär skriver ej ut den flytande utan menar jag ska gå dit varje vecka (var så med marsvinen, då 2 st fick sellnic -03 )

Gnagern
0

Jeg synes det kan se ut som bitt?

Mymlan
0

bitt betyder?

Grodan
0

#8 det sa jag inte heller, men din veterinär kan ha låtit dig tro att du ska behandla med salva och när det inte hjälper med en sort provar du en annan.

Du behöver inte ta åt dig så, jag skrev att jag tycker att din veterinär har gjort fel. Så jag tycker att du ska be henne/honom att hjälpa dig, rätta till sitt misstag.

Mymlan
0

Bra vore då om jag kunde få tips på bra medicin etc till henne. Vad för antibiotika, Ivomec? denna veterinär förespråkar ej hästpastan i alla fall ej till marsvin i o m collie hundar ej tål den.

Kanske vore bra behandla mot skabbkvalster men vad ska jag begära få? Veterinären finns på plats nu idag onsdag. Svampmedel? har Pevaryl salva hemma.

Grodan
0

Jag tycker du ska köra Ivomec först och främst på alla dina möss (och ev råttor). Förutom pasta finns det mixtur, tablettform (heter då bland annat interceptor) och injektionsvätska. Mixtur och injektionsvätska är det som är lättast att behandla gnagare med. Antingen genom injektion eller genom att ge korrekt dos direkt i munnen.

Du måste tala om för din veterinär att det är svårt att behandla smådjur med andra preparat än Ivomec. Du kan inte bada möss och utsätta dem för vad som helst. Och Ivomec är ett medel man använt på laboratorier till gnagare för att avparasitera dem mot både yttre och inre parasiter och det har endast blivit problem när man ÖVERDOSERAT. Dessutom är det effektivt mot skabbkvalster, så väldigt få andra preparat är!!!

Vissa hundar tål inte Ivomec, nej, det är sant. Men du kan med gott samvete behandla dina gnagare med Ivomec så länge du inte överdoserar. För att överdosera behöver du ge dem en mycket mycket större dos än de ska ha.

Mymlan
0

Ska se om hon kan ge mig vätskan men hon vet nog ej hur doseringen ska vara (antar jag) men ngn här kanske kan i så fall. Ivomec hästpasta som är receptfri törs jag nog ej ge mig på med tanke på dosen som en mus ska ha.

Men musungarna kan jag väl ej ge nu, eller? (födda den 20/7-06 )

amaira
0

Stronhold funkar ju bra mot skabbkvalster i alla fall. En liten droppe i nackskinnet (inte i pälsen!), upprepas en gång efter 14 dagar.

Så behandlades Figaro i början när jag hade honom, av vetrinär på Djurkliniken Roslagstull, som lär kunna en del även om möss…

?? (frågetecknen är för att jag har väldigt lite koll på det här med parasiter hos möss)

amaira
0

Stronghold, heter det.

Mymlan
0

En på zoonen sa att en droppe skulle nog vara för mkt för en mus.

mandymoo
0

Men oavsett vilket medel man än använder så är dom väll receptbelagda så att innan man använder det på sina möss så måste man ju ialla fall rådfråga med en veterinär och få det utskrivet? Och då har man ju även fått uträknat hur mycket man ska ge osv.

För inget av dom här sakerna är väll fria att köpa vad jag förstår. (Ja utom då dermocan som togs upp tidigare i tråden)

Mymlan
0

Suck, varför skulle jag ens fråga om vad för medel skabbkvalster behandlas med? jo, för kunna UPPLYSA min veterinär om det. Jag har fortfarande ej fått tips på vilken antibiotika om det behövs.

Förra ggr innan jag gick till veterinären så frågade jag även då vad detta kunde vara för kunna tala om för veterinären så jag kunde få behandling.

Jag har inte ens bett få köpa detta under bordet ens. Jag vet mkt väl detta är receptbelagda medel.

Ska man inte kunna fråga vad saker kan vara innan man går till en veterinär? ska man inte kunna fråga vad det o det behandlas med?

Grodan
0

Klart du ska fråga!

Det finns mängder med preparat, flera nya och relativt obeprövade på möss. Därför rekommenderar jag Ivomec. Det har vi behandlat möss med, alla möss (dräktiga, digivande, ungar i alla åldrar etc), så vi VET att det fungerar och inte är farligt för djuren så länge man gör korrekt.

Mymlan
0

Min veterinär kan inte så mkt om möss och då tycker jag det är bra om jag kan tala om detta behöver jag. Sedan är det bra om hon lär sig mer om möss.

Men jag kan ej svara på om hon kan doseringen men jag rådfrågar här om hon skrivit rätt dos.

Men hon var ej villig på ge ivomec då jag hade 2 marsvin med sellnic (skabb) endast injektion men den skulle hon prompt ge. Lät henne injesera de två de andra gav jag hästpastan till. Ibland undrar jag om inte veterinärer ser aha, många djur, pengar de får komma hit, skinnar ägaren på pengar, fast de mkt väl kunde ha skrivit ut vätskan. Jag förstår veterinärer vill göra sitt jobb.

2 marsvin 400:- för behandling 1ggr/vecka i 3 veckor. Kan du tänka dig vad 20 marsvin hade kostat, detta var -03.

Grodan
0

Finns det ingen annan veterinär du kan vända dig till då?

Om inte så får du verkligen tjata på henne.

Alla veterinärer kan räkna ut dos.

Mymlan
0

Här där jag bor, jo en till men den får inte ens röra mina djur.

Han dömde en kattunge att vara blind, kan du förklara hur en Blind kattunge kan jaga en skugga på golvet? jag kan det inte mer än skuggan måste haft nå ljud för sig. Den veterinär jag nu går till sa kattungen är ej blind. Den skelade kraftigt, visade sig sedan kattungen hade vattenskalle, vilket veterinär på Ultuna sa att sådant är mkt svårt att se.

Denna veterinär är duktig på djur bara möss hon inte kan så mkt om, ingen veterinär som stressar vilket djur känner av.

Grodan
0

Ja, då får du tjata. "Jag vill ha Ivomec för jag vet att det fungerar bra på möss." Om du dessutom kan få köpa lite injektionsvätska kan du ge dina möss själv i munnen eller blanda med lite vatten och spraya på dem, som jag brukar göra. Beror lite på hur många djur du har. Var dock noga med att säga att du behandlar dem på DITT ANSVAR. Och om du noga följer rekommendationer och angiven dos finns ingen anledning till överdosering/komplikationer.

Mymlan
0

En fråga till: Går detta även på katter, hundar, marsvin, kaniner?

Grodan
0

För det första så VET vi ju inte vad din mus har för något, ellerhur?!

Så då vet vi ju inte heller om det kan gå på andra djurslag.

Man säger gärna att de arter av skabbkvalster som möss delar med råttor är artspecifika, dvs bara trivs på möss och råttor. Men det finns säkert undantag. Att de kan leva tillfälligt på andra gnagare. Eller snarare överleva tills de hittar "rätt" värddjur där allt är gynnsamt för dem att reproducera sig etc.

När det gäller övrig skabb, rävskabb etc så gäller andra saker. Vissa kan smittas till alla: katter, illrar, hundar, möss, råttor och människor…

Samma sak med svamp och hudåkommor. Det finns både artspecifika varianter och varianter som smittar på flera arter.

Mymlan
0

*Morr* hon kan ge ivomec i EN spruta men ej skriva ut. Men sebacil kunde hon skriva ut.

Räcker en spruta ivomec till 4 tamråttor (1 vuxen, 3 ungar) 13 vuxna möss + 9 ungar.

Hon sa man kunde svampa in möss, råttor kan ju bada i badkaret. Ngn som badat möss?

Grodan
0

beror på hur stor spruta det är

Bada, du menar i sebacil?

Jag brukar blanda i en sprayflaska och spraya på mössen och sedan dutta in i pälsen. Blir liksom mindre skrämmande för dem då. Blandningen i sprayflaskan håller dessutom ett tag - även om det står på förpackningen att det INTE gör det…

Mymlan
0

Duger sebacil? hur stor spruta vet jag ej. Men det finns 1 ML, 2 ML, 5 ML, 10 ML sprutor vad jag vet.

Grodan
0

Mot skabb av olika slag duger sebacil, ja! Man behandlar även hundar mot rävskabb med Sebacil

Oki, om du och din veterinär räknar ut hur mycket du behöver för att behandla alla råttor och möss ett par gånger så kan du kanske få tillräcklig mängd så att det räcker till en behandling (obs! inte endast ge ivomec en gång per djur utan få bort detta angrepp om det är ett, vilket kräver att man ger ivomec med en vecka eller med några dagars mellan några gånger) om du hushåller med det och behandlar det varsamt. Ivomec är känsligt för ljus och luft.

Mymlan
0

Marsvin ger man ivomec 1 ggr/vecka i 3 veckor. Samma med möss?

Grodan
0

Det låter lite lite. Du måste betänka att all ohyra har olika utveckling, olika kläckningsperioder etc. Därför är det bra att veta vad djuren har för ohyra så att man prickar in rätt period.

Här är en positiv sak med Sebacil och t ex ett preparat som Stronghold eller Frontline. De har effekt lite längre och det betyder att när ohyreägg kläcks utsätts de för preparatet direkt och dör. Med Ivomec måste du pricka in denna kläckning. Ivomec finns visserligen kroppen hos djuren ett tag men det gäller att åtminstone pricka in rätt dag.

Mymlan
0

Frontline spay har jag hemma.

cosmonita
0

Ang Stronghold, jag har behandlat möss med en droppe i nacken och såg inga biverkningar. Alla symtom på ohyra försvann dock. Alltså borde inte en droppe vara för mycket. Visserligen så skulle jag även ge en droppe till mina råttor som är mycket större, men det verkar inte som att preparatet överdoseras så lätt och att både råtta och mus tål en droppe.

OBS! Jag talar bara om min egen erfarenhet och tar inte ansvar om andras möss skadas efter att följt mitt råd.

Mymlan
0

Tror min veterinär är mer för skriva ut sebacil. Men enligt henne så är inte sebacil urtaget ur sortimentet. Var kanske rappakalja det jag hörde då.

Stronghold vet jag inget om, sebacil vet jag marsvins ägare/uppfödare badar sina marsvin i om de får skabb. Jag har dock aldrig anv sebacil själv till mina djur.

Mest orolig för hur jag ska kunna behandla musungar födda den 20/7 de är ju så små.

mandymoo
0

Mymlan försök då att få ut ivomec - säg att du pratat med några uppfödare på möss som har lång erfarenhet o att alla dom rekommenderar att använda ivomec om det är skabb som ska behandlas.

Jag vet ialla fall att även om min veterinär har egna ideer så om jag säger att jag fått rekommendationer från andra som är kunniga ppå judt mitt djur så brukar dom gå på det. Och framför allt om man är noga med att tala om att man gör det helt på egen risk - så som Grodan skrev högre upp.

Mymlan
0

#40 försökt. Hon har sebacil i som hon ska skriva ut men sa i telefon hon skulle se om frontline funkar. Ivomec är jag van vid då jag behandlat marsvin samt en kanin med mjällkvalster.

Mymlan
0

Jaha, så var man ner till veterinären, säger bara det hon sa kunde hon lika gärna tagit på telefon. Nu hade hon läst i en bok att möss kan vara Vete allergiker så nu skrev hon ej ut ngnting till henne i o m de andra inte kliade sig eller hade nå utslag. Sedan sa hon skulle det vara skabb så skulle det synas på kroppen oxå vilket det EJ gör på henne, det är endast i ansiktet hon har.

Så nu skulle jag ta bort allt vete i maten.

mandymoo
0

Visst sa veterinären att det var allergi förra gången också - vad var det då du fick plocka bort? Visst var det något i maten då med?

Mymlan
0

Då sa hon inget om vete. Så jag tog bort det mesta gav korn, havre, rågflingor, vete. Ärtor, majs till henne. Satte henne även på naturströ istället för kutterspån ifall det skulle vara det hon reagerade på. Men ingen förbättring fast vi kletade på salvan 2 ggr/dag i 7 dagar.

Så nu får jag ta bort vete även bovetet.

mandymoo
0

Oj det blir snart inget kvar att äta för henne - eller kan du sätta tillbaka kornet nu?

Mymlan
0

Jag ger henne nu: havre hel (havregryn finns), krossat korn, rågflingor, hirs, linser, alfalfa frön, oskalade sesamfrön. Se om jag har linfrön hemma. grönsaker från frysen.

Tipsa om mer, jag kan ha tappat från minnet just nu.. (lite mkt att tänka på just nu)

Grodan
0

suck*

Din veterinär är inte bara korkad och envis hon sitter med gammal skräpinformation också. Foderallergi. SUCK!!!

För 20 år sedan trodde man att skabbkvalsterangrepp var foderallergi… något borde ha hänt med informationsflödet…

Du kan via telefon ta kontakt med en bättre veterinär och be denna kontakta din veterinär och informera, eller tvärtom, be din veterinär kontakta en smådjursspecialist. Eller så letar du reda på vetenskaplig fakta och slänger i nyllet på henne. T ex skulle ju häftet som Eva skrivit vara perfekt!

mandymoo
0

Hoppas verkligen att du får bukt med det nu och att det är vetet som spökar…

Även om det inte är kul med sjuka djur så är det ändå så lättnande att få veta vad det är.

Mymlan
0

Grodan: Funderar på höra med Eva om jag kan få ge min veterinär häften ang sjukdomar etc på möss och råttor.

Grodan
0

#48 och hur kan veterinären veta det utan att ha tagit ett endaste prov eller hudskrap? hon bara sitter o gissar… gah, en sådan borde inte få vara veterinär

#50 ärligt, om du kunde, så borde du säga att du tycker hon är en dålig veterinär och söka dig till en annan som kan ge dig ordentlig hjälp

Mymlan
0

Kommer åka till Roslagstull sen med henne men jag hittar som en kråka i stan.

Mymlan
0

Veterinären sa oxå att om jag behandlar musungarna (20/7 födda) så skulle jag döda dem med medicinen.

Muszimba
0

#51: Det är lätt att hitta till roslagstull även om man har lokalsinne 0. Om du har skrivare så kan du skriva ut en vägbeskrivning. Du vet ju adressen till Veterinären, eller hur. Då är det modell raka spåret dit.Glad

Mymlan
0

Ingen skrivare min har lagt av. Ngn tunnelbana i närheten?

mandymoo
0

#50 jag skrev bara att jag hoppades att hon skulle få bukt med det ju… inget annat. Och att skulle vara bara om det nu är vetet som spökar. På så sätt så slipper musen dras med det här ett tag till. Utan hon blir bra.
Och självklart så ska ju veterinären göra allt hon kan för att reda på vad det är.. skrapprov eller vad som nu krävs… eller ringa till någon som kan. Jag vet att Roslagstull gärna hjälper till om ens veterinär inte kan och vill ha råd om man bor så till att man inte kan ta sig dit.

Tyvärr så säger man ju heller inte ifrån till varken veterinärer eller läkare oavsett vad man tycker…  jag gör det ialla fall inte - men man skulle nog börja göra det *ler*

Muszimba
0

Den tunnelbanestation jag kan ekomendera är Odenplan(Gröna linjen norrut från Centralen), sitt längst bak i tåget, gå upp till höger och direkt efter trappan till vänster så ser du 53:ans hpl, sedan är det buss 53 mot Roslagstull. Hoppa av sista hpl och gå frammåt i bussens färdriktning, gå över stoppljuset på Birger Jarlsgatan rakt fram, nästa gata på det kvarteret och sedan till höger är Valhallavägen där du kan se den gröna skylten Veterinär en bit fram.

Lycka till.

mandymoo
0

Det är alltså ganska lätt att hitta dit då?
Kan vara bra att veta om man någon gång känner att man inte får respons från sin veterinär. Och där ska dom ju vara kunniga vad jag förstått på alla jag pratat med.

Muszimba
0

Det är så lätt att en halvblind höna hittar dit likväl som en infödd Stockholmare som min kille som har problem med gatunamnen. Han hittar dit själv numera efter 2 turer dit innan med mig som visat vägen(jag är från småland) om jag inte är i stan.

Tillockmed Regiondjursjukhuset Bagarmossen rekomenderar Roslagstull till de gnagarägare som ringer till dem. Då förstår du nog hur bra de är på gnagare, fåglar och reptiler.

Mymlan
0

Om detta nu mot all förmodan skulle vara vete allergi, så hur lång tid tar det innan jag kan se en förbättring då jag nu tagit bort all vete ur maten?

Grodan
0

Berättade inte veterinären det?

Mymlan
0

Jag glömde därav min fråga här.

Logiskt borde ju vara rätt snart tycker jag.

Grodan
0

Jag vet faktiskt inte.

Jag är väldigt skeptisk till hela den där foderallergi-grejen. Det var Marianne Brett (fd Mays fd Bornhult) som tillsammans med en veterinär vid namn Gunvor Lydén trodde att råttor hade foderallergi på åttiotalet. Detta grundades på antaganden och gissningar, och visade sig vara fel, men det var väldigt svårt för mig att bevisa detta för råttfolket (trots att jag fick Marianne att erkänna sitt misstag!!!). Att bevisa att deras kära foderallergi inte var något annat än skabbkvalster.

I SVEMUS däremot var det lätt att bevisa med hudskrap etc. Kanske fanns det även mer kunniga människor i SVEMUS som kunde stödja mig när jag upptäckte att foderallergi på råtta och mus bara var bullshit.

Nu finns det fall där man gjort en mängd olika saker och hävdar å det bestämdaste att det var foderallergi pga att det försvann tack vare byte av foder etc. Dock har det alltid visat sig att personerna har gjort många olika saker och eg bara dragit fel parallell till vad som eg avlägsnade angreppet. Insmörjande av salva KAN dämpa ett angrepp, dels minska klådan, få bukt med infektionen i såren men även "dränka"/"kväva" ohyran. Olja t ex "kväver" skabbkvalster och är idag populärt att hälla i öron på djur med öronskabb.

Det finns hudsjukdomar och åkommor som orsakas av enformig kost, men dessa ger inte kliande sår. Det finns även olika svampinfektioner som möss kan få, men dessa sprider sig i regel ganska fort över kroppen och ser ofta köttiga och ganska äckliga ut.

Kan du inte ringa till Roslagstull och prata med någon vänlig person där och berätta om ditt problem och be om hjälp. De kanske kan kontakta din veterinär?

mandymoo
0

Jag undrar också lite över hur fort man får reaktion på tex ett foderbyte…  om man får rådet att lägga om kosten pga av något som nu tex allergi. Så är det ju också av intresse att få veta ungefär hur lång tid man ska vänta innan man kan se en förändring. Som 2 dagar, 1 vecka, 2 veckor…. visserligen kan man ju säkert inte säga exakt - men ialla fall på ett ungefär så man vet om det hjälpte eller inte.

Grodan
0

Mycket intressant tråd. Gammal men rolig att läsa.

Förmodligen är detta vanliga bakterier som finns på huden och i miljön som t ex "staffar". Ricardo F. pratade mycket om dessa sår. Antar att de är vanliga på labmöss. På våra tammöss är de ganska ovanliga för att vi ger dem väldigt bra kost. Ricardo menade på att omättade fettsyror i kosten motverkar dessa problem.Skrattande