Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1215 ggr
Stasen
0

Minimus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tre stycken ur min senaste kull är mindre, har glesare päls och är skrikigare än de andra. De har alla tre samma färgteckning, vita med svart teckning över ett öga.
Efter att ha rådfrågat, googlat och funderat. Kan jag ha fått fram minimöss?
Jag har aldrig varit i kontakt med minimöss tidigare, så nu behöver jag er erfarenhet =)
Eller är det något helt annat?
Bifogar en bild på en av de små. Och justja, muslingarna är 12 dagar.

Stasen
0

Ingen som vet?

Grodan
0

Just, bra du putta upp.

Jag kollar nu inte i vetenskaplig källa så jag kan cykla omkring lite… men jag tror att det är en ärftlig defekt som har med de inblandade teckningsgenerna att göra. Jag har själv observerat "dvärgväxt" i kullar med tecknat, när jag för många många år sedan hade sådana. Det var då främst svartögd vita möss. Alltså inte Bone eller BE Cream, utan tecknade utan färgfläckar så att säga. Dessa behöll jag inte ett livslångt liv och jag är osäker på om de kan leva ett fullgott liv faktiskt. De är förmodligen ej heller fertila.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mocchino
1

Även på kaniner finns det ju ett känt fenomen med ungar som blir mindre så kallade "muppar" så jag är lite inne på Grodans spår faktiskt att det är en ärftlig defekt sen om det handlar om teckningen eller inte låter jag däremot vara osagt.

Har själv haft ett dvärghamsterpar som gav en mindre unge i sin första kull, även i nån kull efter den kom det en som var mindre. Den lilla honan från första kullen fick själv ungar som alla var i normal storlek. Hon fick även en tjuvparningskull med sin bror där alla ungar vart i normal storlek. Så i hennes fall vet jag inte om det var genetiskt eller om nått hände när hon var liten som gjorde att hon stannade till i växten.

Även bland guldhamstrar kan det ibland komma dom som blir mindre men det brukar oftast jämna ut sig ju äldre dom blir så den minsta ungen kan ibland bli den största som vuxen.

// Nathalie

Stasen
0

Tack för era svar! Mycket intressant det här tycker jag då jag aldrig, som sagt, varit i kontakt med fenomenet tidigare.

Ja det här är ju en tecknad parning, och någonstans läste jag om att dutchgenen kan vara inblandad i minimöss. Vilket också i sådana fall stämmer här då jag vet att åtminstone pappan har dutch bakåt och jag misstänker att även mamman har det.
Att det har med teckning och göra tror jag på, då det bara är dessa tre som har den här teckningen, och de är dom som är pyttisar. 
Sen vet man ju inte som sagt, de kan ju växa på sig och bli av normalstorlek.

Nu är de 2v och några dagar och minst lika busiga som sina kullsyskon så några problem har än så länge inte dykt upp.
De är fortfarande betydligt mindre än de andra, men jag tycker att pälsen bättrat på sig.

Grodan
0

#4 Skillnaden mellan en dvärgväxt mus i en tecknad kull och en minimus är att den dvärgväxta musen skall vara steril. Minimöss är/var inte sterila.

Stasen
0

#5 Okej, jag kommer inte försöka avla på någon av dessa.  De kommer få stanna här hemma och vara till sällskap. =)

Grodan
0

#6 Fast… det kan vara intressant också med å se om de funkar. Vill också se hur de utvecklas.Skrattande

Stasen
0

#7 Vem vet vad som händer när de är vuxna, de kanske är friska och trevliga möss och jag helt plötsligt känner mig sugen på att prova ta en kull på någon av dom ;) Det är som du säger, bara för att få veta vad de är - dvärg eller mini =)