mycoplasma.
Jeg har 2 mus som for ei stund siden begynnte å nye og renne av øynene. De bodde i samme bur. Jeg drog til dyrlegen og fikk vibramycin som jeg ga alle musene mine i 20 dager. jeg isolerte såklart bort de to syke dyrene. Vibramycinen virket ikke, så jeg satte alle på en 14 dagers ivomec kur, og de syke gikk i 30 dager. Ingen andre av musene har vist noen sykdomstegn, og er friske og raske, men de to som først var syke, slutter ikke og nyse. Dyrlegen jeg bruker sier at jeg burde avlive de syke dyrene, så det ikke smitter (holder de fortsatt på isolatrommet, og er aldri i kontakt med mine andre mus) hva skal jeg gjøre? er det ikke mere å gjøre? de er 9 mnd gamle hunner.
Varför gav du dem Ivomec? Trodde du att de hade lungmask? 
Bästa kuren mot Rossel är att köra både Baytril och Vibramycin i 7 -10 dagar. Är mössen mkt sjuka tar jag de första dagarna en något starkare dos än veterinären har föreskrivit pga att ett djur som är väldigt sjukt inte fungerar ordentligt och kroppen tar inte upp maten som den ska. Vid vissa sjukdomstillstånd avstannar all tarmverksamhet och endast injektion av antibiotika kan hjälpa.
Det är svårt att hitta bra musveterinärer, men stå på dig. På möss har vi många gånger botat mycoplasma-sjuka möss!

nei, sorry skrev feil! de fikk baytril i 30 dager, ikke ivomec! huff.. sitter her og roter… :)
De to sjuke har også fått 7 dagers injeksjoner av baytril og fått vibramycin i tilleg. de virker generellt friske, men de nyser..
Har de inte blivit friskare av kuren?

de har blitt friskere jo, men de nyser enda. Det renner ikke av øynene, og de spiser bra og er ikke tynne, men som sagt så nyser de fortsatt…
kan du inte bara ge dem nyttig mat och hoppas att de slutar då, om de blivit friskare?

er det jeg gjør ja.. håper "barna mine" blir bedre..
Du kan inte göra så mycket mer än det. Om du inte vill ge dem antibiotika igen. I så fall rekommenderar jag oralt och starkare dos än du fått ordinerat av veterinären.
Du kan även prova echinagard/echinaforce i dricksvattnet eller utblandad i mixad mat ( t ex majspure, välling eller barnmat).
Undrar lite hur det gick med Heidis snuviga möss…
Mycoplasma … Vad är det, egentligen, och hur vet man att det är just det som mössen har, om de blir snuviga, får rinniga ögon, eller nyser och fnyser?
Varför inte "vanlig" förkylning, eller influsensa, eller "nåt"… ???
Jag frågar inte för att "ifrågasätta" utan för att jag inte förstår.
vanlig förkylning? förkylning är ju bakterier eller virus…
på möss och råttor finns en mängd olika bakterier och virus som orsaker förkylningssymtom. mycoplasma är mest känt för att orsaka rossel- ljud från luftrör som påminner om kaffebryggarljud typ.
Mycoplasma är en dum bakterie för att den banar väg för andra bakterier och virus och gör det lättare för dem att orsaka skada samt få fäste. Man skulle kunna säga att bakterierna samarbetar.
Att sätta in bredspektra antiobiotika som vibramycin och baytril samtidigt är effektivt mot de flesta bakterier och man behöver alltså inte ta reda på vilken bakterie som orsakar besvären om musen blir frisk. det är nämligen lite knepigt att ta blodprov på en mus (och råtta) om den ska fortsätta leva sedan… 
Dör ett djur av en sjukdom däremot, eller är svårt sjuk och man vill avliva det men även veta vad den var sjuk av så kan man skicka in den till SVA - Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Bakterieodlingar kan göras på döda djur, men för att fastställa virus måste man ha blodprov - man kan då antingen ta blodprov på djuret innan det avlivas eller lämna in det levande till SVA så tar de blodprov och avlivar. De söver först djuret, tar blodprov och ger sedan insomningsmedel - så djuret lider inte av blodprovet. På råtta tas blodprov i svansen. På mus vet jag ej, men kan kolla upp.
En sådan kontroll, när man lämnar in blodprov+ ett djur, kallas hälsoinventering. Man kan kolla varenda virus/bakterie en mus/råtta kan ha och det kan kosta mellan 2 och 5 tusen kronor.
Har man både råttor och möss kan man vara relativt säker på att de har ungefär samma bakterieflora.
Ja, det är just det jag menar! Hur kan man veta att det är just mycoplasma som ens mus drabbats av. Det kan man väl inte, utan blodprov eller obduktion. Just "mycoplasma" verkar vara den vanligaste diagnosen som jag hör talas om. Faktiskt den enda.
Är det för att det också är den vanligaste sjukdomen på möss? Eller är det bara ett användbart ord som får stå för lite "blandad kompott" med likartade symtom?
(ursäkta, jag kanske bara "märker ord"?)
Mja, det är för att den är mest vanlig och oerhört smittsam mellan gnagare. Jag har träffat på taggmöss och ekorrar som fått mycoplasma-rossel smittat från råttor. Så eg bör man inte ha råttor med andra djur eller så…?
Det är i a f ett gissel. Och om det nu är mycoplasma eller pasteurella eller något annat som orsakar Rossel så spelar det ju inte så stor roll om de är likartade bakterier och gör samma skada. Huvudsaken man vet hur man ev kan bota djuren samt ev förebygga eller förhindra att de blir sjuka.
Eller så kan man resonera lite mer nonchalant "jaja, de starka överlever, bara de svaga dör.." eller nåt, för tyvärr är det ju sant (utom vid sjukdomar med 90 % dödlighet som ex fågelinfluensa)
fast livet har 100 % dödlighet… *BLINK*
Hur många droppar echinagard ska man lägga i vattnet/maten?
Om det finns en barndosering på flaskan så kör på den. Jag tror att det rör sig om max 5-10 droppar i ett dricksglas.
tack för svar, vad är det att förredra då? Lägga i maten eller i vattnet? Har för mig att jag läste här att någon gjorde röror åt sina möss med medicin i, och bara gav den istället för mat. Några tips på vad man kan blanda i en sådan röra?
Om man har tre möss i samma bur som ska ha medicinen, ska man lägga i fler droppar då utan att de struntar i att äta? Eller den kanske inte smakar något..
#15 Jag gjorde så när jag gav mina antibiotika för några år sedan.
Echinagard kör man nog i vattnet, men ev smakar det lite äckligt.
#16 ok men det botde funka i maten också? Känns som att man har bättre koll när man har det i maten, då vet man att de fått i sig det när matskålen är tom..vattenflaskan blir ju svårare att hålla koll på.
Ja. Samt att Vattenflaskan slipper bli knasig. Det kan bli guck i Vattenflaskan när man har i konstiga saker. När jag hade honung och något annat (typ kangjang el echinagard) så jäste det dessutom i flaskan… inte att rekommendera.
Nu har jag lämnat alla de där preparaten. Tycker inte att det fungerar. Mot Rossel och nysningar rekommenderar jag antibiotika eller annat - beroende på vilka bakterier som är inblandade och vad de bildat resistens mot (notera att mycoplasma ej går att medicinera bort med något alls och att pasteurella kräver längre tids behandling).
#18 ska i alla fall försöka med echinagard till att börja med. Igen, hur gjorde du din röra? Tanken är väl att de bara ska få röran och inget annat medans de får medicinen, så man vill ju att de får i sig allting.

Nu är jag krass men echinagard funkar inte, varken på möss eller människor. Det finns en del studier, ganska många har visat sig att det inte var ngn skillnad mellan grupperna som fick placebo och gruppen som fick echinagard.
Det finns en annan studie som hävdar att det kan förkorta förkylningen upp till fyra dagar.
Jag tycker personligen inte att man ska ge sånt här till möss. Det är bortkastade pengar. Det är inte medicin, det är ett naturpreparat som iofs blivit godkänt av läkemedelsverket men det är tyvärr inte en kvalite eller garanti stämpel.
Är de sjuka tycker jag du ska sätta in antibiotika. Då har du störst chans att få dom friska och ju snabbare du sätter in det, desto större är chansen att de svarar på det.
"Godkänd av läkemedelsverket" betyder bara - när det gäller naturpreparat - att medlet inte är farligt eller stället till skada. (ett litet tillägg till Camillhes inlägg).
#20 #21 ok tack då vet jag, fick som sagt tips av min kompis och har även läst lite på nätet att det borde funka. Nu har jag inte hört något från musen på två dagar så jag matar på och hoppas att det håller sig, blir det värre kör jag på antibiotika.
Det enda humbug som funkade på rosselråttor var "vitlöksfludium" mixat av homeopat. Men det var också mkt sedan…