Möss vs. råttor?
Hur är möss jämfört med råttor? Har både dvärghamstrar, gerbiler och råttor, och nån gång kanske det blir möss också! Men hur är möss jämfört med råttor (både beteende och skötsel)? Säger råtta eftersom det är de jag har fastnat mest för av de djur jag haft. 
Grodan har ju varit kanon-flitig och skrivit en artikel om det 
Personligen tycker jag också mycket om råttor. Men möss är så himla trevliga. Nyfikna och rara 
Sen, eftersom jag bor ganska trångt, så är det ju ingen direkt nackdel att de inte tar så mycket plats och jag tycker inte att de luktar lika mycket heller.
Jo, jag har läst den. Fast jag vill veta ännu mer! ^^ Hur lätt är det att få en mus tam? Ska man inreda buren ungefär som för råttor? Hur tama blir möss? Och för er som har både möss och råttor: Vad tycker du bäst om hos möss, och vad tycker du bäst om hos råttor?
Vad jag upplever så är det ganska stor skillnad på djuraffärs-möss överlag och musar från seriösa uppfödare, som avlar på bra temperament. Min musa som är från djuraffär är lite mer osäker, medan de från uppfödare är jättenyfikna och kommer utan att tveka. Det är generell väldigt lätt att få möss tama. Hur tama de bli, hur menar du då?
Ja, burinredningen är i princip lika: hus, rör, klättergrejer, leksaker osv. Fantasin ska flöda :) Plus att mössen behöver ett hjul att springa i.
Det enda jag kan tycka är bättre med råttor är att de är större. Mer att gosa med liksom :) Men å andra sidan tar mössen mindre plats hemma, så…
Måste dom ha hjul? Kan man inte bara se till att dom har massor att göra osv? Gillar inte hjul så mycket…
Och det där med hur tama dom blir… Blir dom så tama att man kan (efter massa övning såklart ^^) lära dom tricks och komma när man ropar osv, eller är dom så tama att man "till och med kan lyfta upp dom"? :)

Jag tycker inte att man måste ha hjul.. Mina musar har ett ifall dom skulle vilja springa, men dom använder det aldrig, för dom har mycket annat skoj att göra, grenar att klättra på osv. När dom bodde i en mindre bur så sprang dom mer ihjulet, men då ser ja ju hellre att det är som nu 
Okej =)
Jag säger som fijja, har dom tillräckligt med plats & stimulering så är inte hjulet absolut nödvändigt. Jag har iofs hjul iallafall, why not liksom.
Angående tamheten. Jag vet inte hur lätt det är att lära in kommandon i form av ljud ("kom" osv.). Men som sagt kommer de gärna fram till en spontant ändå & klättrar upp i handen. De yngre har mer spring i benen och har lite svårare att sitta still, medan de äldre gärna sitter lugnt i handen medan man smeker dom :)
("smeker", säger man så?! Kanske bara är jag som får knasiga associationer av det ordet, men "klappar" tycker jag inte låter rätt heller…)
I min värld delar jag upp djur i kontaktbara och icke-kontaktbara. Mus, råtta och hund ingår i kontaktbara. Zebramus är bland annat en art som ingår i icke-kontaktbara.
Jag älskar både möss och råttor, jag har inte valt, jag har bägge arter. Den stora skillnaden sitter i storleken.
Men jag tycker att möss är friskare och har stabilare temperament. Det är lätt att hitta en mus på zoo som lämpar sig för avel, medans det - enligt mina krav - sällan går med råtta. Dock har detta mer att göra med att musen har många flera år på nacken som sällskapsdjur än vad råttan har, så man har redan bedrivit väldigt seriös sällskapsdjursavel på musen.

Jag kan inte vara utan någon av dem
Mössen har verkligen gett mig massor. Trodde inte att de skulle vara så himla mysiga som de bevisligen är. Men ack vad jag har fått lära om, de kommer lika glatt skuttande när man kommer till buren precis som råttorna! Kul med farten i dem och så är de ju så söta!
Råttorna är ju lite mer att ta i då det är väl skillnaden , man får mer massa på en gång när man har gosabstinens
Jag har haft råttor länge och möss en väldigt liten tid.
Det jag har märkt på denna lilla tid är att jag tycker att det har varit skillnad på att ta en mus från en uppfödare vs djuraffär om man tänker på hur de är i psyket och så….
Näe välja kan jag inte, kan nog inte vara utan någon av dem.