Klättrande möss
Undrar om möss kan gå i öppna trappor och om de kan klättra på släta tapetväggar
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag får ingen känsla av vad det är du frågar om egentligen. Först undrar jag om du pratar om tammöss eller vilda möss - det är en otrolig skillnad. Sedan undrar jag lite vad du menar med öppen trappa.
Vilda möss hopp-springer till stor del. De kan hoppa högt och då använda väggar som avstamp och komma upp ganska högt. Klättra rakt upp på slät tapet utan struktur kan de dock inte. Det måste finnas något för deras tassar att greppa i. Är tapeten gammal och skrovlig däremot, visst…
Trappor är inte vildmöss så bra på. Men det är lättare nerför än uppför.
Tack! Visste inte att det var skillnad mellan tammöss och vilda möss. Har fått in en skogsmus och undrade om den kunde ta sig upp till övre våningen. Trappan har öppen bakkant mellan trappstegn.
När du skriver hopp-springer innebär det att de kan hoppspringa upp till några trappsteg i trappen men inte fortsätta vidare från stillastående som t ex en katt?
De kan nog ta sig upp för en sådan trappa, skulle i alla fall jag tippa på.
#2 Jag tror inte att den kan gå i trappa som ett större djur, nej. Därför att den saknar den synen och känslan. Däremot kan den gå uppför vid sidan om trappan om det finns en liten list…
De skulle rent teoretiskt råka hoppspringa upp något trappsteg, men de begriper inte riktigt det där med trappa. Endast om någon stark lukt från övervåningen lockar dem oerhört mycket kan de kämpa med att försöka nå dit.
Tack för era svar. D
et finns en list vid sidan av trappstegen, men eftersom en av våra katter tillbringar större av tiden på övervåningen hust nu så kanske den ändå inte tagit sig upp. Det finns rätt många skrymslen på nedervåningen.
#5 Ja, kattlukt är inget som lockar för en mus direkt. Hihi