Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 895 ggr
Wellcraft
0

Måste ha hjälp med mina damer..

Köpte två små mushonor från alba expo(reptilmässa) för att jag tyckte så synd om dom.
dom ska vara honor, men har på senaste tiden blivit osäker.

dels för att bakdelen så att säga är rätt lång, som f.d hamsteruppfödare vet jag ju att haksterhanarna har länge bakdel än hamsterhonorna och det gjorde mig misstänksam, har även läst artikeln om att skilja mössens kön åt..

är nästan säker på att det är två hanar jag fått hem , och inte två honor!
dom går i fred, sover i samma bo och så.. men småkivas ibland, absolut inte blodigt eller allvarligt . det är Rapunzel (den dominanta) som verkar lukta Lugia i baken och Lugia säger ifrån och springer därifrån..

detta händer inte ofta, kanske tre gånger per dag? och dom kivas absolut bara i några sekunder, och Lugia piper lite.

vad jag förstått ska hanar vara mer aggressiva mot varandra..?

kan absolut inte lyfta dom ännu, då jag inte vill lyfta dom i svansen utan vill att dom självmant ska kunna gå upp i min hand , så har inte kunnat fundera närmare på den saken.
Dom är dock väldigt nyfikna och har vågat nosa på min hand för att sedan springa iväg.

dom luktar rätt mycket också, absolut inte överdrivet mycket men dom luktar, ännu ett tecken på att dom kanske är hanar?
kan även vara jag som inte haft djur på länge och bara är "ovan" så att säga.

hur tror ni det ligger till? ska jag försöka knäppa bild på dom?

vill även tillägga att "buren" är ca 100x50 och väldigt hög, dom bor nämligen i en plastback från ikea , smidig och bra!
har mycket pinnar att klättra på, gömställen och flera matställen..
så om det skulle visa sig vara två hanar, måste jag sära på dom eller kan dom bo kvar så länge dom inte mördar varandra?

jätte tacksam för svar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

UlrikaD
0

Hur gamla är de? Efter 4 veckors ålder så brukar man ganska tydligt se pung på hanarna.

Wellcraft
0

Dom är cirka två månader

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[greywitch]
0

Du kan lugnt låta de gå ihop…..är de kanske syskon? då är det ännu större chans att de kan leva tillsammans hela livet, jag har stora hanflockar utan problem, far och söner. bröder. men att sätta ihop två vuxna hannar går nästan inte utan att de verkligen slåss på blodigt allvar.

Sätt gärna in bild på bakdelen så kan vi hjälpa dig med könsbestämningen Glad

ariama
0

Enligt din beskrivning av deras beteende, skulle det faktiskt kunna vara en hona och en hane …

[greywitch]
0

Men jösses då lär det ju krylla av möss om ett tag ju om det är en av varje. Känner du ingen i din närhet som kan hjälpa dig att kolla könen på de?

Wellcraft
0

Dom är syskon .. Allt jag vet så ungarna om dom skulle komma skulle nog inte bli så lyckade ! Jisses , så här var det inte alla menat att bli. Har ingen som kan skilja könen åt nej .. Men kan försöka få bild på dom! Tack för svaren

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

enbartmalin
0

Fota dom och lägg in här så kan du nog få hjälp med att könsbestämma dom.

Även om det är hanar finns det möjlighet att dom kan gå ihop, gäller bara att vänta och se. Uppstår bråk får man helt enkelt bara dela på dom.

Hälsningar Malin

Wellcraft
0

Har fotat några bilder nu, verkligen jätte svårt dom är så snabba .. Hur skarpa bilder behöver ni ?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[greywitch]
0

de behöver inte vara jätte skarpa…..ibland kan man se direkt vad det är för kön.

Wellcraft
0

http://i45.tinypic.com/2zdvyc4.jpg

http://i45.tinypic.com/2gsiooz.jpg

http://i50.tinypic.com/28l6yi1.jpg

så .. väldigt dåliga bilder men försökte i alla fall..

någon som kan säga vilken färg mina små hjärtan har också? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Minoth
0

#11 haha ja alltså du får ta kort PÅ könet. Håll i svansroten och ta kort underifrån :P 

Hur ska se vi se kön på bilder uppifrån? Skrattande

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Wellcraft
0

Haha kommer bli omöjligt, dom springer så snabbt x)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Minoth
0

Lägg in en kartong med bara en hål. När dom går in i den så lyfter du bara de rätt upp. Eller lägger in en toarulle som du ka lyfta upp dom i

[greywitch]
0

de äör i alla fall väldigt vackert tecknade och så långt jag kunde se utan att se bild på könet så lutar det åt honor, men det kan vara killar med små pungar också. Du kan sätta de i en glasskål/burk och ta kort underifrån Glad

Littlem
0

Söta tecknade!  Var det nu på mässan du köpte dem?  Man fick ju inte ha pälsdjur därinne sa de. Men du kasnke köpte utanför?  Vem köpte du av?

StillaSinnet
0

#16 dutchen påminner om Sky här hemma fråndig!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Littlem
0

#17 Jo jag tyckte med de :)

Wellcraft
1

Det får bli imorgon :)

#16, vad är dutch?

förlåt om jag verkar jätte okunnig och så, jag är ju trots allt rätt mycket gröngöling inom möss ^^

men jag hoppas och tror att dom kommer få det jätte bra hos mig.
Kunde föresten bära upp dom förut, när jag väl hade dom i händerna klättrade dom lugnt omkring.

på reptilmässan köpte jag utanför, det var några som sålde frysfoder också och levande.
ingen aning om vilka det var :/

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Minoth
0

#19 tror säkert dom kommer få det bra hos dig! :) 

Hoppas du kan få några kort så vi kan hjälpa dig med könen. Är de en hane och en hona lär du ju få en hel drös med ungar också.

Littlem
0

#19  Dutch är en teckning på möss. De ska ha en fläck på rumpan + en fläck som går från örat ner över ögat fram mot nosen på var sida.

Då va de nog från Burbolaget, de sålde möss där.

Var bor du?  Jag bor i Motala så kan hjälpa dig o kolla kön om du bor i närhten :)

Wellcraft
0

http://i48.tinypic.com/281vjhg.jpg

http://i49.tinypic.com/2e39vv7.jpg

väldigt dåliga bilder, igen.

tack för svaren btw!
dom är jätte snälla när man väl burit upp dem, Rapunzel klättrade omkring på mina axlar förut.

jag bor i norrköping , vet inte hur långt bort motala ligger? :o

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ajanki
1

Den på första bilden är en hane, tror att det är en hane på andra bilden också men det var svårare att se på den.

Mea_K
0

På de senaste bilderna så tycker jag att den ena ser ut som en hane och den andra som en hona.. Men kan ju givetvis ha enormt fel, är bara vad jag kan ana mig till men ser så ut för mig iaf o.o''

För att göra det lite enklare att se så skulle ju du kunna fota då dem sitter på en kant eller liknande då brukar det vara väldigt tydligt om det är en hona eller hane :)

[greywitch]
0

Jag tycker det ser precis ut som två hanar, när man jämför snippen med svansen så är det lika avstånd på båda som det ser ut på dessa bilderna.

Lamina
0

Den första är helt klart en hane, men den andra är jag lite tveksam om. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wellcraft
0

Hmm, det här var ju mindre roligt.
Nästa gång köper jag från uppfödare eller djuraffär, och får strunta i dom stackars fodermössen..

Funderat på att åka till en djuraffär (finns en seriös & bra här) och kolla om dom kan kolla kön, bara så jag är säker.

kan försöka fixa några bättre bilder, men det är så svårt när dom är så kvicka!

i vilket fall tack för era svar!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Littlem
0

Det är väl en 10 mil mellan motala o norrköping iaf ;)

Jag skulle med säga 2 hanar!

Det är ju tyvärr så ibland när man köper möss sådär.

Hojta om de börjar bråka o du vill göra dig av med en. Gillad deras teckningar. Har nån tecknad hona till salu om du skulle vilja byta.

[greywitch]
0

du tog bilderna i bra position i glasburken sist, men ta bilder liite längre ifrån så man liksom ser musen på lite längre avstånd, usch vad det känns som vi alla är besvärliga, men det är lättare att se om man har lite mer mus att se underifårn liksom. gärna rakt underifrån, blir nog bättre skärpa också om du tar kort på längre avstånd, man kan förstora bilden i efterhand istället. Glad

Även uppfödare kan se fel på musungar när de är så unga, en del liksom ser ut som tjejer och helt plötsligt växer det fram en pung några veckor senare……jag hade två tjejer i ett terrarie…trodde jag…….häromdagen såg jag en pung och tänkte jaha var det killar jag hade satt där i….men ack nejdå den andra är numera en väldigt gravid tjej……ingen fara på taket eftersom jag föder upp, men som du hör så kan även den bäste råka se fel. Skrattande

Wellcraft
0

#28, säger till om dom bråkar :) som sagt tjafsar dom lite, men det är varken långa eller blodiga slagsmål.. dessutom är dom kullsyskon, vet inte om jag sa det?

men om det visar sig att en är hane och en hona skulle jag nog vilja byta hanen mot din hona , för jag vill ju ha en liten flock ( även om inte en flock på 2 år så mycket att skryta över)

Men jag hoppas jag kan ha kvar båda då jag  fastnat så starkt för mina små änglapussar.

Kan någon  svara på varför dom är så vilda att ta upp men kan sitta lugnt i min nacke och tvätta sig , gnaga på min tröja etc .

och slutligen, #29 , jag fixar några nya  bättre bilder (ska absolut försöka i alla fall!) , kanske redan ikväll då det blivit enkelt att hantera dom hehe.

återigen tack för era svar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Littlem
0

Ja du kan ju säga till. Har du inte tänkt avla eller om de bråkar så du måste sära dem (och inte kan tänka dig 2 burar) så kanske vi kan lösa det på annat sätt :)

ariama
0

Två hanar, vill jag säga. Ser så ut i alla fall.

Är det skillnad i storlek på dem? På bilden där de är tillsammans, ser den bortre mycket mindre ut. Kan vara bilden som luras. Men kolla för säkerhets skull, att han får äta för brorsan, och får den mat han behöver. Ge mat på flera olika ställen i buren. Hanar ihop kan vara lite knepigt.

Wellcraft
0

H*n med svart nos är en aning mindre , rätt. och också han  är den underlägsna .

har alltid spridit ut maten i buren så dom får leta själva, vet inte om det är nödvändigt så, mest en kul grej så dom får gräva och leta lite.
serverer färskfoder osv på en sten i kanten av lådan..
vad jag sett har båda suttit och ätit, den större jagar inte den mindre så, det är oftast när h*n vill ha ett gömställe för sig själv .

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Vad glad jag blir!

Lugia börjar putsa på Rapunzel och nu ligger dom tätt intill varandra och sover.
Tror dom kommer gå ihop bra även om båda är hanar :)

Jag fotar mer imorgon, hinner inte idag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Har frågat en kunnig personal i "min" djuraffär, och det var mycket riktiga två pojkar jag hade.
Lugia är ju egentligen ett killnamn.. men Rapunzel?
Han får nog döpas om till Rapidash :P

Dom små kivas ju lite nu och dom är ju bara två månader, om dom mot förmodan börjar bråka mer får jag väl släpa ner hamsterburen från vinden och sära på krakarna.

och just det , Littlem , vilken av dom är du mest intresserad av?
tror jag behåller dom men bara av ren nyfiken jag frågar ^^

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Littlem
0

Bra att du fick hälp o kolla!
Och ja, det är nog bra o ha en bur klar för säkerhets skull så du kan sära på dem fort om de bråkar rejält så de inte skadar varann.

Ja, bådeä rs uperfina. Den midnre vore bra till dutchavel och den större gillar jag ju för den har så utspridda fläckar (jag gilar de otypiskt tecknade men tänke försöka få fram lite "riktigt" tecknat med). Så för att va typisk mig gillar jag nog den större med oregelbundna fläckar mest :P

Har båda tan?  Tyckte på bilderna udnerifrån att den ena ser ut o va utan, då är det mycket intressant. Tan är orange/brun/beige färg på magen.

Wellcraft
0

Det stämmer, den största har en helt vit mage :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Littlem
0

Tyckte väl de. Så hojta om du tänkt göra dig av med honom ;)

Wellcraft
0

Vi får se, funderar på att göra mig av med båda och börja om på nytt med honor, då det är lite jobbigt när dom springer runt och piper på nätterna och luktar rätt mycket, och dessutom vill jag kunna ha en flock.

men det är så svårt, har fäst mig så dant vid dom.
måste verkligen veta att dom kommer till ett bra ställe.

storebror har ett jätte fint temperament, lite springig men får ha överseende med att dom är bebisar och födda som reptilmat.
han har dock somnat i min nacke, putsat mig på näsan och kommer fram när man lockar.
nyfiken som få och älskar att springa över tagentbordet för att se vad matte håller på med.

lillebror är lite mer försiktig, men jätte lugnt och snäll i handen (lite springig) han är dock lugnare än brorsan och tycker om att sitta på mitt huvud / axel och bara kolla omgivningen.
ängslig när man ska lyfta upp honom men han kommer nog bli världens gosigaste.
kommer än sålänge inte gärna fram direkt till mig som storebror utan gillar mer att softa på ett gömställe och vaka över mig därifrån.

ingen av dom har bitit varken mig eller varandra.

någon som skulle kunna vara intresserad av den minsta lillebrorsan också?
som sagt det är ett svårt beslut men lutar åt att jag helt enkelt börjar om på nytt .

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Littlem
0

Ev skulle jag kunna ta brodern med. Vi kanske kan byta?  Har ju lite honor på annons nu.

Littlem
0

Fast skulle iofs gärna vilja kolla på dem först o se hur de är i temperamnet o så.