Hur älskar du din mus?
Eller, hur älskar du dina möss?
Kärlek har olika mognadsgrader. Det finns spädbarnskärlek, ungdomskärlek, och vuxen kärlek. Ingendera av dem är fel, de måste alla gås igenom positivt för att kunna bygga vidare på varandra. Och vi har alla fått olika möjligheter att gå igenom de olika stadierna, de kräver mognad från den/dem som vägleder oss genom vår barndom.
Dessutom måste vi ha åldern inne, för att kunna ta oss vidare! Vi är människor som utvecklas genom hela livet!! T.ex. är hjärnan inte fullt utvecklad hos människa, förrän vid ca 23 års ålder!! Den sista delen som utvecklas, är förmågan till fullt analytiskt tänkande.
Spädbarnskärlek kräver allt för egen del, utan att se motparten som en egen individ. Spädbarnskärlek är helt beroende av motparten.
I ungdomskärlek älskar man föremålet för sin kärlek, helt på grund av sina egna behov.
I en vuxen kärlek får man en allt mer växande känsla för motpartens behov.
Hur mycket tänker vi egentligen på MÖSSENS behov, när vi har möss, framför allt när vi börjar avla.
Kärleken till avel, är inte alltid detsamma som kärlek till de olika musindividerna och deras individuella behov…
Amaira filosoferar.
Jag älskar så mycket med mössen. Jag älskar mina möss. Jag älskar speciella musindivider. Jag älskar att möss älskar människor. Jag älskar att se deras olika utvecklingsfaser. Jag älskar vissa karaktärer och även avelsframgångar. Jag älskar även SVEMUS, människor i klubben, människor på mus-ifokus, att möss är så mycket, att de är så små stora djur eller stora små djur, att de har så många olika färger, att de redan när de är unga kan vara så tillgivna, att de som äldre är så förtroliga med dig, att de är intelligenta, att de är så vackra, att de är så lätta att göra lyckliga osv osv
Min kärlek till möss är bred, stor och tålig. Hur ungdomlig, vuxen el dyl den är har jag ingen aning om och egentligen vet jag inte heller exakt varför jag älskar möss…