SE hit musköpare!
Har mössen hos min mor för tillfället och alla 67 små möss har antagligen drabbats av någon konstig Rossel verision som jag inte har vart med om tidigare. Vet har inte heller sett detta tidigare, (Fick göra ett hembesök med vet hos mor tidigt i morse). Så nu kommer hela dagarna gå åt att medicinera alla mina älsklingar. Måste även sätta mig ner nu på en gång och informera precis alla som köpt möss av mig de senaste 6 månaderna utifall att det kan vara någonting som grott länge. Vet blev helt ställd, även jag som fick reda på detta igår kväll och inte kunde ta mig dit förns nu på morgonen. Musrummet lät fördjävligt man hörde varje andetag från alla möss osv. Nu har vi iaf gått igenom alla musisar och konstaterat att alla förutom 1 verkar ha blivit drabbade. Vet är på lunch ett tag samt hämtar medicin.
Jag ska passa på att försöka hitta kontaktuppgifter till ALLA jag sålt möss till och se om de haft prblem, eventuellt be de sätta mössen i karantän tills vi vet vad det är för någonting!
Vissa jag sålt möss till befinner sig här så delar denna info här så att ni inte får veta detta för sent!!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Köpare som inte märkt någonting speciellt och har köpt möss av mig för över en vecka sedan behöver antagligen inte oroa sig. Vid minsta tecken på andrningsproblem så sära mössen omedelbart! Det handlar om någon form av ohyra i luftvägar och lungor. Kommer antagligen inte att vara aktiv här på ett par dagar, mår sjuktdåligt nu när jag antagligen blir av med allt jag älskar….
/Josefin

Beklagar verkligen. Så oerhört sorgligt. Kanske du kan rädda dom genom att snabbt skicka in en mus till SVA och få klarhet i exakt vad det är så du kan medicinera rätt?
Otroligt bra att du går ut med infon så att folk kan vidta åtgärder.
Håller tummarna att mössen ska bli friska!
Åh, Exoticas! Det är helt hemskt. Hoppas du får bukt med detta snabbt.
Ohyra i luftvägar? Det finns inte… eh?
Jisses!
Vilken käftsmäll! Hoppas allt ordnar upp sig för dig.
Tänker på dig, Exoticas! *KRAM*
Nu har verkligen allt jag jobbat med förstörts, alla små sköra liv. Mina älsklingar har lämnat mig. Igår kväll blev det så illa för många att jag och vet tog beslutet att ta bort mina hjärtegryn…Förlåt om jag inte kommer att vara aktiv, men jag har inte vart muslös på år och den tomma känslan som finns i mig just nu är inte bra.
De har nu skickats på analys eftersom att 3 olika vet tror att det rör sig om ohyra i luftvägar/lungor. Någonting jag aldrig vart med om eller ens visste fanns tidigare.
Vissa var riktigt gamla andra var födda i veckan. den sjuka kännslan nu när jag gick iväg och kastade alla burar var otroligt jobbig.
I eftermiddag sprutas lägenheten mot ohyra då det kan vara någonting som stannar kvar, kommer dock aldrig att ha möss där igen dom får bo här.
Nu ska jag börja mitt sökande igen, vilket hörn ska jag börja. Hur hittar jag den perfekta musen igen? Vart ska jag börja? gud vad jobbigt det är =(
/Josefin
#6 MEN GAAAAAAAAAAH VAD HEMSKT!!! Stackars dig!
#7 Verkar som att 2012 inte är mitt år på något sätt, problem efter problem efter problem…
/Josefin
Fruktansvärt!!! Stackars dig
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#8 Åh, jag vet inte vad jag ska skriva. Laif sax änd dänn jo daij… typ… fast det uppmuntrar inte alls… och jag misstänker att jag inte kan muntra upp ändå… om du precis avlivat alla dina pälsklingar..
Om du skickat mössen till SVA så kommer ju Ricardo och grabbarna att kolla på dem och då kan du vara säker på att du får svar på vad det är.
KRAAAAAAAAAAAAAAM
#10 Vet skulle skicka ett par på analys, vet inte vart de skickas eller om det görs hos vet.
Det vi vet är iaf att det rör sig om ohyra i luftvägar. vilket man konstaterade redan innan avlivning. Ett tag efter avlivning började det på vissa komma små små små kryp ur näsa och mun. Så otroligt jobbigt att se.
/Josefin
#11 What???!
Hur fick du in det? Har du köpt någon mus nyligen? Har du plockat något ute? Någon ideé alls?
Hur små var krypen? Hur såg de ut? Filmade du? (ok, jag vet att det är en galen fråga, men ändå…)
åh nej :( så hemskt.. *kram*
#12 Jag har inte köpt någon nyligen, MEN min idiot till mor har köpt ett marsvin i djuraffär. Även han var drabbad, av någon anledning stod han i mitt musrum………. Misstänker att han är boven.
De var yttepytte bara små prickar som rörde sig, antagligen någonform av kvalster el dyl… jag var så ledsen att jag inte tänkte på att filma, hade det handlat om en mus hade jag nog inte vart lika ledsen och kunnat filma.
/Josefin
Sellnic?
Vad var det för färg på prickarna?
Klart, jag förstår att du inte tänkte på att filma. Frågan är om din veterinär/dina veterinärer kan ta foto eller något. Hur det ser ut i lungor/luftrör där de här djuren då sitter/lever/bor. Så att man via enkel obduktion kan kolla om andra möss har samma sak.
Om det kommer från marsvinet, var har marsvinet denna parasit? i huden eller också i luftvägarna?
Men nej, vad hemskt! Det finns inget man kan säga som kan trösta i ett sånt läge. Men massor med tröstkramar till dig! 
Men du har ju sålt möss, kan du inte fråga om du får köpa tillbaka några av dom. Jag menar, istället för att börja om från början… Fast näe, det kanske var en dum ide, dom mössen man säljer är väl dom som inte ska användas till avel. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är bara i luftvägar och lungor, man ska enligt uppgift se ohyran om man kikar ner. Eller går till vet så ska vet kunna uppfatta ohyran om man kikar ner i luftvägarna.
/Josefin
#16 Har informerat de flesta som jag köpt möss av att jag är intresserad av möss om det tas kullar. I de lägen där det finns stam på andra musens sida.
Det sköna är att jag inte kommer att ha mina nya möss i den lägenheten, den lägenheten betyder död för mig nu.. =(
/Josefin
uch…
, men du är en bra uppfödare som hör av dig till folk, och okmmer ut med detta, kanske inte alla som gjort som du!
hoppas allt löser sig… !
#19 Självklart gör jag det, gjorde ju denna tråd utifall jag missat någon som kanske befinner sig här på forumet!
/Josefin
förstår de
, jag tycker de e bra gjort av dig! 
#18 Jag föder ju inte upp. Men jag kan tänka mig att låta Dolly och Jimi flytta tillbaka till dig om du vill? Dolly eftersom hon ju som sagt verkar ha lite problem i sin nya flock och Jimi eftersom jag tycker han är en trevlig och snäll hane som säkert skulle kunna ge fina avkommor. Och tja, det faktum att han verkar tycka bättre om min syster än om mig. 

//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#22 Åh vad gullig du är Lamina
Men det skulle verkligen kännas helt fel för mig. Jag måste även fundera ut helt hur jag vill göra, vad jag vill satsa på. Nu har alla mina satsnings gener försvunnit så dags att tänka om!
/Josefin
Oj läste denna nu, stackars dig 
MvH Tsunamis
Jag tycker om mössen jag har köpt av dig, Exoticas. Och jag tycker det vore synd att dom ska dö ut. Alltså står erbjudandet kvar om du ändrar dig. Jag kan ju alltid ta någon eventuell avkomma sen. 
//Lamina
#17 Jag kan inte begripa vad det är.
Hur såg de ut? Mer än små prickar?
De som levde/lever på marsvinet, vart lever de då på marsvinet?
#17 Små vita prickar var det jag såg utan mikroskop. I luftvägarna på marsvinet också!
/Josefin
Är inte det något som är lite mer vanligt på hund? (det är typ oerhört ovanligt på möss)
Hoppas i a f att du kan få dem artbeskrivna. Jag kan inte låta bli att undra över detta.
#28 Jag vet inte alls vad det är vanligt på och inte =/ hunden är intre drabbad iaf!
Jo hoppas att de ringer upp snarast och ger mig svar!!
/Josefin

Beklagar verkligen! Att det ska hända andra djur också. Har själv precis varit tvungen att ta bort 55 guldhamstrar pga eventuell Papova-smitta så tyvärr vet jag precis hur du känner dig:(
#30 Åh. Jag beklagar verkligen, UlrikaD.
Ibland finns inget att göra. 
Ibland kan man medicinera. Därför är jag väldigt nyfiken på vad det är som Exoticas möss blev drabbade av. Jag är ju givetvis rädd för om det drabbar andra.
#31 Vet inte om jag skrev det tidigare och har inte tid att se efter, men det verkar som att det är kvalster som satt sig i mössens luftvägar.
/Josefin
Alltså, jag hoppas verkligen det stannar vid det, och inte sprider sig till andra, eller till råttorna. 
//Lamina
#32 Ja, du har skrivit kvalster. Jag är nyfiken på vilken sort.
Eftersom marsvinet också hade/har det (lever den?), kan det ju vara något som går på marsvin.?
Du medicinerade de första dagarna. Vad medicinerade du med?
Ber om ursäkt att jag frågar och pratar. Jag vet hur jobbigt det är för dig. KRAM 
#0 beklagar verkligen 
Hoppas du får reda på vad som orsakade det.
NEEEEJ! :( Beklagar verkligen!!!! :(:(:(
#34 Fick stonghold och baytril. Jag har inget emot att du frågar Grodan, det här är någonting som musvärlden bör veta eftersom att såpass många möss drabbades!
/Josefin

Jag undrar en grej och det känns svårt att fråga för det du drabbats av är så fruktansvärt så svara bara om du vill.
Men de avlivades så snabbt, varför? Var de så sjuka att det inte var ngn mening att testa att medicinera?
#38 i inlägg #6 berättar jag att de blev för sjuka för att låta de vara kvar, de flesta blev bara sjukare och sjukare för varje sekund. Antagligen för att blodet inte räckte till både mus och kryp!
/Josefin
Verkligen jättetråkigt =(
Jag kan inte låta bli att undra om det här marsvinet, hoppas att Exoticas vill svara på de frågor som Grodan ställt om det.
Något som kan döda ett marsvin utan behandling är sellnic, men jag har inte hört talas om att det skulle gå på andra arter. De lever dessutom under huden.
Sedan finns det något som kallas för pälsätare, men de lever på huden. Båda dessa kliar och gör så att marsvinet kliar av sig pälsen.
#40 Vilka frågor är det jag har missat? har försökt att svara på alla frågor!
/Josefin
#41 Jag frågade lite om marsvinet i #34
Eftersom marsvinet också hade/har det (lever den?), kan det ju vara något som går på marsvin?

Har du fått svar på mössen som skickades iväg för analys?
uscha…. hoppas du fått svar!
www.krakansfaglar.n.nu
#42 Han fick stanna ett tag men blev även han så sjuk att det inte fanns någonting att göra!
#43 har inte fått svar ännu
#33 Lamina mössen har ju vart hos mor så du behöver inte oroa dig, dina pojkar är i tryggt förvar <3
/Josefin
Jo, det vet jag, men man vet ju inte hur smittsamt det är eller så. Men glad att dom mår bra. Och jag hoppas du mår bättre och orkar ta nya tag snart. *kram*
//Lamina