Komplikationer efter förlossning
En utav mina honor som fått bebbar har rasat i vikt, efter mycket tänkande så har jag kommit fram till att det enda som kan vara orsaken är att det blivit något efter att hon fött sina bebisar, så jag undrar, har någon utav era honor fått komplikationer efter någon kull?
Och vad hände med dem då? Och hur gick det?
Det kan vara efterbörden som inte kommit ut som den ska.
Den som bäst kan svara dig, är Grodan, och hon brukar förstås alltid "vara försvunnen" när hon behövs som mest … 
Jag kan se om jag får tag i henne på eposten, och tala om att hon behövs här.
#1 Okej, ja skulle verkligen behöva henne, min tös mår inte alls bra, hon äter och dricker så hon med nöd och näppe klarar sig, så skulle verkligen vilja veta vad jag kan göra för henne :( <3

Jag tycker du ska kontakta en veterinär. Är det så att hon har foster kvar i magen som hon inte fått ut kan hon behöva antibiotika.
Ja, vetrinär är ett alternativ. Men jag tror faktiskt att du inte kan göra så mycket, och inte heller har kunnat. Jag tror du mister henne, samt även ungarna då.
För att eventuellt ha kunnat rädda henne, hade det behövts en kunnig och villig vetrinär - och såna växer inte på träd.
Jag är hemskt ledsen - tröstekramar - och jag kan ju förhoppningsvis ha fel …
Om du mister mamman men har en annan mamma med ungar så kan du lägga över ungarna till den andra mamman.
Det kan vara svårt det med, ungarna är redan så "efter". Försöka duger dock. Men jag är rädd för att detta är en tragedi, och jag är såå ledsen för det, Mea.
#3 Jag har letat och letat i flera dagara om information gällandes detta när det kommer till mössen, inte hittat någonting, och det som jag hittat information om är bara symptom som liknar Bandits (honan) symptom och alla de mössen har det slutat med att de självdött då det har varit för sent för att kunna ingripa med något.
Men jag ska ta och ringa till en veterinär lite senare, vet dock inte om de vet så mycket om möss :/ men de bor väldigt nära och både känner och har hjälpt min familj med alla möjliga djur så ska iaf se om de har en teori om vad det kan vara.
#4 Tror inte heller att jag skulle kunna göra så mycket mer än att iaf försöka hitta vad det kan vara och ge henne extra kärlek så länge som hon håller sig kvar, men en sak som jag kan glädjas åt -vilket jag redan gör- är att ungarna hennes har och kommer klara sig, detta är honan som åt upp dem, så ungarna flyttade till en annan mus hona -som samma natt fick ungar- och hon tar mycket väl hand om de små liven :)
Det var 4 överlevande som hon inte hade ätit och de blev flyttade, och den andra mamma mus accepterade dem direkt, hon hade till och med själv gått och gömt undan en för den riktiga mamman.
Och nej jag vet, kunniga veterinärer när det gäller möss är det väldigt sällan man hittar, dock så vet jag ett par som är det som förmodligen är villiga, men jag vet inte hur mycket kunskap de har om dem så…
Och tack för kramarna, de värmer, är inte kul att se en sådan underbar mus så här, hon verkar dock inte ha ont, utan mer bara slut, så något lindrar smärtan i hjärtat när det kommer till det iaf, och trotts att hon bara ligger i boet och vilar så älskar hon och trivs fortfarande bäst på axeln :')
#5 Som sagt, ungarna har sedan dag 1 varit med en annan mus mamma så de kommer klara sig :)
"Detta är honan som åt upp ungarna"
Okej, här har du svaret, på ditt andra inlägg. Varför åt honan upp sina ungar? För att hon är sjuk! Hon "vet" att hon inte kan klara en kull. Då äter hon upp dem, de skulle ändå dö elelr bli mycket svaga, om hon är sjuk. Och så får hon extra näring från dem - som de tagit från henne - näringen går tillbaka till mamman, och så "hoppas hon" att nästa kull blir livsduglig igen.
Givetvis varken tänker eller vet hon detta. Det är naturen som funkar så, och den är instinktiv.
#8 Okej, tack för svaret :)
#1 Haha, du är så söt. Men faktum är att jag inte kan svara annat än det jag skrivit i den andra tråden "uppätna ungar"
Sammanfattningsvis då varför en hona äter upp/dödar sina ungar
- stress
- näringsbrist/vitaminbrist
- konkurrens
- något är fel på mor eller barn
- mm
Dessa saker är ju också sådant som gör att de inte heller klarar att föda upp en kull.
Men att en hona tappar i hull och ork beror nog främst på sjukdom. Dessutom finns det linjer där man inte uppmärksammar att kullstorleken är liten och att honorna är dåliga mödrar. Det är ju något som är viktigt att tänka på när man avlar. Att man väljer stora, välnärda honor till avel som kommer från stora kullar där alla honor varit bra mödrar. Övriga avlar man inte på.
Jag fetmarkerade ordet fel där ovan, därför att jag slarvigt bara skrev "fel". Detta betyder så mkt. Det kan vara defekter av alla slag: ärftliga eller förvärvade samt sjukdom och något i miljön.
#10 Jo, men det enda som jag då utav de alternativen kan komma fram till att det är, är isådana fall att det är något fel på henen.
Sedan så var hon go och rund och hade bra mycket energi då jag fick hem henne, men efter kullen hon fick så var det precis som om hon bara gav upp, och om hon kom ifrån en stor kull vet jag inte då hon kommer från ett zoo här i närheten.
tyvärr så somnade hon in igår, men det var nog det bästa för henne.
#11 Tråkigt att höra. Tyvärr kan hopsättning med djur för att para ge den effekten idag. De byter smittor (bakterier, virus, svamp o parasiter) och inkubationstiden är ungefär lika lång som dräktigheten.
För honan händer då flera saker som kan vara krävande
- hon får nya smittor
- hon blir känslig i o m att hon blir dräktig (kroppen jobbar mer, hon går upp i vikt, ungarna tar näringen från maten hon äter, hon går även upp i temperatur)
- hon har förlossning av flera musungar
- hon skall producera mjölk och ta hand om musungar
Beklagar, jag också. Det var tyvärr väntat från den stund du märkte att hon drastiskt minskat i vikt.
#10. Grodan, jag tänkte att du alltid brukar kunna ge råd vid förlossningskomplikationer, som att någon unge är kvar, elelr efterbörden inte kommit ut, eller, ja, "nått", som du brukar ha koll på.
För frågan här var inte varför hon ätit upp ungar, det framkom inte i den här tråden, utan vad man kan göra när mamma mus blir sjuk i stort sett efter förlossningen. 
#12 Jo tyvärr så kan det ju bli så, och jo bara själva dräkigheten i sig är ju väldigt krävande för dem, sedan också som du säger att föda alla ungar och ta hand om dem och göra mat tar ju också ordentligt på krafterna.
Så om man lägger till att något är fel/går fel med honan så är det väldigt liten chans att hon då överlever, som sagt, det är jobbigt nog för dem att få och ta hand om alla bebbar.
#13 Jo jag förstod också att hon inte hade länge kvar att leva, men eftersom att hon inte hade ont så lät jag henne somna in av sig själv i sömnen, hon hade det iaf riktigt bra de sista dagarna iaf, så det är iaf skönt att veta det, (om ni förstår vad jag menar)
Ja exakt, ariama, ville främst veta vad jag kunde göra för henne för att få henne att må bättre, men som sagt, förstod ju att hon inte hade så länge kvar då hon rasade i vikt över 1 natt.
#13 Ja, min erfarenhet med råttor har lärt mig en del. Det är mer ovanligt med förlossningskomplikationer på möss dock.
Jag uppfattade situationen som att honan blev svag efter att ha fött ungarna, alltså inga flytningar från vaginan, inga knölar i magen, utan bara en märkbar viktnedgång och klenhet. Just det vet jag nada om och jag har ingen erfarenhet av det utom med en enda hona (inköpt) som drabbades av det här ganska nyligen.
#15 Det var just det som hände, inga knölar eller något sådant utan hon bara drastiskt över 1 natt rasade som sagt i vikt.
okej, låter inte alls nå bra då med tanke på att min hona somnade in…
Hoppas att hon klarar sig *håller tummarna*