Bläsade - kommentar om de röda
Ahaaa…. så det är denna som är Hereford. Jag som försökt leta bilder nåt så grymt på denna variant. Men då händer jag med 
MvH Tsunamis

De på första bilden är väl möss från Marie Bertholdsson? Hon hade massa roliga färger och teckningar när hon födde upp.
Japp de är hennes, lånade den ur variant-tråden Bläsade eftersom jag inte ville kommentera på tråden.
Nu har jag fått mig ett till avelsprojekt
Nu ska det grävas uppfödarkontakter i Holland!
KENT! Vet du någon där nere som pysslar med denna? Har sökt lite och de tycks existera i Belgien, Holland och Tyskland.
MvH Tsunamis

Lyckas du få såna igen så kan du tänka på mig:)
Var i kontakt med Marie för några år sen om dessa, men då hade hon redan slutat avla möss.
Hon hade en hel del roliga varianter.
polygenen/hjälpgenen som ger detta heter för övrigt wn, white nose, enligt Roland. Finns en avhandling här: http://www.springerlink.com/content/tbde3n3e5e8xxa3c/?MUD=MP
Dock inte gratis. Men blev bra sugen på att köpa det pappret.
MvH Tsunamis
Om någon är intresserad så hittade jag en i tyskland som ska åka på gnagarutställningen i Holland i December. Och Kent ska ju ordna sin busstripp så det ser ut att ordna sig. Om jag inte åker en kort trip till Tyskland i höst eller så. Men det ser ut att klaffa fint i alla fall hehe 
MvH Tsunamis
mm, de är jäkligt fina dedär! KAn tänka mig nån som ögongodis.
Vi hade ju MB här som aktiv ett tag. Jag försökte få henne att släppa några, men det gick inte så bra…
Hereford skulle jag också säga idag. Ganska intressant att en tjej som i huvudsak födde upp till illermat hade den genen. Vet någon om hon har kvar möss?

#8 Marie hade inga möss kvar sist jag pratade med henne.
#9 Vet du om någon tog över hennes uppfödning?

#10 Nej, det tror jag inte. Tror hon hade kvar de hon hade tills de dog men avlade inte flera bara.
Fast hon kan ju ha skaffat nya möss och börjat om sen dess.
Hon kanske fick in den spontant från zoodjur eller något? Den är recessiv även om vittecknat också är semidominant så det är lite småkrångligt det där.
MvH Tsunamis

Jag har ett mail nånstans just där vi pratar om dessa mössen. Men det är ju några år sen så det hittar jag aldrig. Sen pratade vi i telefon också, för hon hade ju andra superfina möss. Men det kommer jag ju absolut inte ihåg. Detta var 2009 så det var ju en stund sen.