Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 494 ggr
Grodan
0

Hunger ger bättre inlärning...?

mandymoo
0

Nja kan bara svara för mig själv… skulle inte fungera jag kan inte koncentrera mig om jag är hungrig… det enda jag möjligen skulle kunna lära mig är var maten finns *Ler*…

mandymoo
0

*puttar* lite - bra artikel som var mycket intressant att läsa.

Grodan
0

intressant, ja, men inte så att vi nu ska svälta våra möss - gud förbjude!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

#1 Du har en poäng där Mandymoo!

Hur testar man minnet hos möss? Om inte med hjälp av labyrinter, och mat/godis och sånt. En hungrig mus behöver ju veta var den kan finna sin mat, för att överleva!

Då söker den t.ex. inte två gånger i en labyrintgång där inget finns att äta - då hinner den ju svälta ihjäl innan den finner mat.

Och de möss som snabbt kan lära sig var de finner mat, är ju de möss som överlever i naturen.

Överfört på människor, så tror jag knappast att hunger främjar inlärning i exempelvis skolan eller på arbetsplatsen, där sysselsättningen och inlärningen handlar om helt andra saker, på helt andra vis.

Men hur testar man mössens förmåga att under hunger lära sig historiska årtal eller franska glosor? Skrattande

mandymoo
0

#4 Ja vem av oss tar på sig den uppgiften *ler* - att lära mössen historiska årtal o franska glosor… med eller utan hunger ;)

amaira
0

#5 Så det är inget ni har med på agility-tävlingar då? Förvånad

mandymoo
0

Nej men kanske vi genast ska lägga till det momentet *funderar högt* .. jo det vore ju bra då ser vi vilka som har både kropp o hjärna ;)

bollen_bella
0

hehe jag kanske e löjlig nu,

men taaaskigt att ens testa om något sånt stämmer på djur! att en oskldig varelse ska behöva gå omkring hungrig bara för att vi männsikor vill stilla vår nyfikenhet…det skulle vara lättare att testa ngt sådant på en männsika ju! en människa är det ju mycket lättare att kolla om det stämmer, man kan ju prata med oss och fråga och göra tester som t. ex prov, men inte möss:(

Terato
0

På lärarprogrammet får vi lära oss att man lär sig bäst när man mest behöver det. Man ska uppmärksamma elevernas egna frågor, så att säga. Man lär sig bäst när man själv söker, inte när någon prackar på en.(tänk bara hur man nördar och läser om möss och hur snabbt man lär sig).

Så visst, är man hungrig och vill få mat vill man väl gärna lära sig ett sätt att få mat. Då "frågar" man väl efter det. Men man måste ju som sagt fungera också annars blir det ju svårt. Verkar ju dumt att vara helt kraftlös. Kanske lite småhungrig vore det bästa? Men sen är det ju så med alla djur att har dom en lust till t.ex hoppning så är det ju det man vill träna dem på. Då vill dom ju också lära sig.

Jag ger aldrig min mus solrosfrön i matskålen. för det älskar han. Elakt? Hehe, nä men jag ger honom bara det när han måste kämpa. Brukar sätta dem på kluriga platser som en glipa i en gren som man måste klättra på eller lite läskiga platser som mitt på sängen eller så får han tigga lite för att få. Jag vet att solrosfrön motiverar honom så det utnyttjar jag. Men hade han fått i matskålen kanske det inte hade funkat.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se