Mat till DY mus?
Vet att jag frågat detta förut, men hittar inte tråden, så skapar en ny 
Det vissade sig att en av mina importer troligen är DY då han börjar bli rund och har alldeles för mycket omfång och extra gram om man säger så. Så tänkte kolla med hans diet.
Ska jag låta han ha tillgång till grynblandning hela tiden och bara ge bestämd mängd av det andra i blandningen, eller ska jag låta han ha bestämd mängd av grynblandningen också?.
Borde man ge färskmat dagligen eller ska man ge det mindre sällan? eller ska jag ge grönsaker dagligen och den andra färskmaten mindre sällan?.
Just nu känns det som han blir störe bara av att titta på maten, för han äter ändå inte så mycket vad jag kan se.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag vet inte riktigt själv än. Men såhär tänker och gör jag. Idag.
Jag ser till att det alltid finns säd, hel (så lite processerad som möjligt, alltså ger jag inte gryn). Hel havre, hel/krossad vete, krossad korn.
Det är basen. Lite trist så de äter inte mer än de behöver. Och möss behöver säd, har jag fått för mig.
Sedan försöker jag alltid ge något grönt. Rotstocken av isbergssallad (med lite bladrester kvar), våtarv den här årstiden fram till vintern. Det får de hur mycket de vill faktiskt. Andra grönsaker portioneras ut, frukt får de inte alls men man kan ge äpple som lär motverka tumörer.
Men mina möss bryr sig inte om frukt, och struntar ganska bra i äpplen. Frukt innehåller ganska mycket socker så det hoppar jag över.
Kött/köttfärs/fisk/kyckling behöver de för proteinernas skull. Så det blir en bit ett par gånger i veckan. Och så mina obligatoriska äggskal som så lätt slinker ner i burarna.
Solrosfrön får de inte alls. Men begränsad mängd av blandning av duv- och undulatfrö. ("krossat" duvfrö, typ, inte stenhårda hela frön) Detta får de lite av, nästan varje dag.
Sedan kan de få "smakprover" av annat, så de får lite varierad kost också. Det viktigaste är allt som de absolut INTE får. Dit hör solrosfrön, färskmat som pasta, ris, potatis, bröd, fett från kött, gräddprodukter - å andra sidan får inga av mina möss sån färskmat. Tänk definitivt bort all processerad, fet, onödig och onyttig mat.
DY-möss kan inte gå ihop med andra möss, för då funkar det inte med maten.
Mandel eller nötter kan de få en liten bit av, direkt ur handen, någon gång ibland.
Benet av fläskkotlett älskar alla mina möss, både att gnaga bort allt kött som är kvar, samt gnaga på själva benet.
DY anser jag alltid bör ha tillgång till springhjul, även om man inte har hjul åt sina andra möss!!
Såhär tänker Stjärnvindens omkring sina DY:
http://www.stjarnvinden.dinstudio.se/text1_104.html
Litegrann ner på sidan står om maten.
Majsflingor är bannlysta, men en liten dutt majsvälling (osockrad, för människobebisar) kan de få ibland. Färsk majs litegrann ibland (innehåller mkt socker), ärtor är nyttigt (men också mkt socker). Gruka är mest bara vatten, haha, det får dom när jag har. Lax har bra fetter, och även DY-möss behöver fett då och då.
Tack så mycket Ariama. :)
Då ska jag se till att skaffa hel säd, men sålänge får han nöjda sig med grynblandning.
Hjul hade han faktiskt för någon månad sen när han gick ihop med en kompis. Så får sätta in det igen då. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ja, jag vet ju inte om mitt recept är det allra bästa. Jag "försöker" och provar mig fram.
Yell-Björn t.ex. är ganska bra i sitt hull ändå. Samt pigg och glad. Vid ca 4 - 5 månaders ålder började han gå upp i vikt, men det blev inte mera sen. Han ser ut som en ganska rund och go svensktypad mus, men inte "fet". Snarare de svensktypades "oformlighet" - som en del svensktypade kan ha.
Tjejer är lite svårare. Sedan är det olika på individer, hur feta de vill bli. En del blir feta nästan meddetsamma, medans vanligast är att fetman börjar komma smygande från ca 4 månaders ålder, då de börjar bli färdigvuxna.
Jag tycker amaira har bra tips och funderingar.