Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1509 ggr
[aammE]
17

Lämnar ifokus nu

Är less på att man inte kan få ha en diskussion utan att tråden låses p.g.a medarbetare/sajtvärd tycker annat.

Jag tänker inte slicka någons *** för att bli omtyckt.

gulzebra
6

Syftar du på tråden jag tror att det gäller så kunde jag inte hålla med mer. Går resten av forumet ner på samma "gullegull-nivå" är det riktigt riktigt illa… Eller ja, illa är det redan med en tråd men poängen går väl fram iaf Obestämd

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tsunamis
1

#0 Läser du en gång till så ser du varför tråden låstes. Grodan bad mig att sköta läget när hon är borta, med tanke på att jag är ny så fick jag instruktionen om att låsa tillsvidare i väntan på vidare utredning och du ignorerade både hennes och min varning om tonen i tråden.

Det finns ingen mening med att ställa frågor om burar när du ändå inte tänkt respektera åsikter som inte är samma som dina egna eller hur?

MvH  Tsunamis

Camillhe
8

Jag ser inget problem i tråden som aammeE startade och förstår inte riktigt varför den skulle låsas. Samtidigt så kan jag förstå om Tsunamis som just nu är ensam moderator på sajten känner sig osäker och hellre låser.

Att lämna musifokus pga en tråd som har låsts är kanske lite överdrivet. När vår Sajtvärd har meddelat oss om att varken hon eller de gamla medarbetarna har möjlighet att vara närvarande på ett par dagar så får vi kanske ha lite överseende med att saker inte sköts "som vanligt".

Tsunamis
1

#3 Jag låste den inte av osäkerthet, eller nja litegrann kanske. Sajtvärden har ju satt sin nivå på vad som är ok och inte ok och haft det så i många år och det är inte jag bekant med än. Så hon själv bad mig låsa för jag satt och messade med henne.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
3

#0 Varför ska du lämna iFokus? jag förstår ärligt talat inte det alls.

att lämna tycker jag är lite barnsligt. Att fly så fort det inte är så som man själv vill. jag har haft ett reptilforum där folk hotade att lämna forumet så fort diskussionerna eller sajtvärdarna inte gick deras vägar.

Less kan man bli, men herre gud…inte behöver man LÄMNA för det?

Varför?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Aranea
3

Men.. hur ofta har en tråd blivit låst på Mus i fokus? Jag har under alla mina år här sett en enda och det var för inte så länge sen (som dessutom kom tillbaka igen).

När jag var som mest aktiv här var det alltid trevlig ton, men ärligt talat tycker jag att det oftare är gnabb och tjaffs här nu för tiden. Tycker att det är lite trist.

enbartmalin
4

Jag förstår aammE. Tråden var totalt onödig att låsa?
Det förekom inga skälls ord, alla höll god ton trots väldigt skillda åsikter?
Man måste kunna diskutera skilda åsikter utan att tråden låses.

Bara för att man itne sätter en smiley här och där i ett inlägg betyder det inte att det är otrevligt.

Allt handlar om hur man väljer att läsa.

Hälsningar Malin

Tsunamis
0

Jag blev ombedd att låsa, ingenting mer och ingenting mindre.

#7 Du bör nog läsa tråden en vända till. Mycket hänger på hur man skriver också och det går inte att misstolka att skriva ord i stora bokstäver betyder någonting annat än att man betonar ordet hårt. Det har inget med smileys att göra. Jag har lite av ett hobby och yrkesintresse för språkanalys på nätet & sociala medier så jag kan skriva mera ingående åt dig om du vill.

Fler än en person har reagerat både öppet och privat till oss så det handlar inte om något enstaka fall av missförstånd.

MvH  Tsunamis

UlrikaD
1

Jag har läst tråden och jag reagerar inte heller på någonting. Men jag kanske också är van vid andra forum.

Men ett diskussionsforum måste man ju ändå kunna diskutera på.

Algotgardens
12

(Måste ha en användare för att hålla kontakt med framtida kaninköpare och känner att det kanske behövs en bätte förklaring här också)

Jag kommer inte att "hänga" här av flera anledningar, dels så tycker jag att styret på siten är skevt, upplever att det närstan är lite sektliknande här och det finner jag obehagligt av flera högst personliga anledningar. De mest omtyckta uppfödarna får säga och tycka lite hur de vill medan jag upplever att jag får en hel del mothugg när jag uttrycker mina åsikter, a.n.g. labbur-tråden så skrev jag redan i första inlägget att jag inte alls hade någon erfarenhet av dessa OCH ATT JAG KUNDE HA FEL. Var ej otrevlig, använde dock inga smilysar men jag försökte låta trevlig ändå. Jag har INGET emot uppfödare som har avelsburar, inte alls, en av mina absoluta favoriter har avelsburar och djuren verkar helt klart må superbra. Jag har som sagt INGEN egen erfarenhet och det var jag tydlig med.

Sedan blir jag ledsen när folk använder "jag har ju så många" som ett argument för att sätta djuren trångt och det blir på något vis socialt accepterat inom "sekten" efter som att "sektledarna" får fram de bästa djuren, och det förnekar jag INTE. Men till vilket pris? Är det VERKLIGEN rättfärdigat och i så fall HUR? Det var min fråga, ska DJUREN betala priset för att vi ska få fram "den perfekta musen"? HUR gör man individerna på vägen dit en tjänst? Att se hur stresståliga de är kan man göra på många andra vis, enligt mig.

Och sedan att en person som inte ens har i närheten av lika många möss som jag påstår att stora burar innebär att man får in smittor och ohyra gör mig OERHÖRT stött, jag har 70 möss, avelsmöss. De sitter i ytrymmen som är 4 minst fyra gånger större än de lagliga måtten och jag bor på 36 kvm. Har inte problem med ohyra, har inte problem med Rossel o.s.v.

Detta är absolut inte den enda incidenten som får mig att lämna, är less på skitsnack, är less på Korea hirearki och är less på vissas syn på djuren.

Sedan finns det människor som jag verkligen tycker om MASSOR, men er har jag ju kontakt med över "mouse" på facebook. :)

Tack för mig.

DeniceP
2

Inte heller jag reagerade på någonting, utan tyckte att alla höll god ton mot varandra. Sina åsikter måste man ju ändå få lov att beskriva?

Om någon har tagit illa upp, eller tagit åt sig, är det ju upp till den personen, men vad jag läste så var det ingen som blev "utpekad" och alltså inte heller behövde ta illa vid sig.

Andra forum har betydligt värre trådar, men är man inne på ett disskussionsforum får man ta det, tycker jag. Sålänge ingen blir nertryckt eller påhoppad personligen, tycker JAG att det är lite löjligt att låsa tråden. Den spårade ju inte direkt ur eller så? Obestämd

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Aranea
0

Fast jag tycker också att man kan ana annat mellan raderna…

Själv tycker jag att det var rätt tydliga "utpekanden" på sina ställen. Kan bara säga som Tsunamis; läs tråden igen.

Tsunamis
3

#10 Nu tar jag av mig medis-hatten och utrycker mina personliga åsikter här.

Välkommen tillbaka det tog inte så lång tid.

Du fick inte mothugg när du utryckte dina åsikter. Andra människor svarade med sina åsikter(ser du det som mothugg?? det gör inte jag. Det är en diskussion och detta är ett forum) Du ifrågasatte deras åsikter du accepterade dem inte och du undrar varför folk blir upprörda?

Och du skrev mycket riktigt i första inlägget att du inte har sånna burar, ingen erfarenhet av dem, har ingen åsikt mot folk som har dem osv. men redan några inlägg ner har du till synes helt övergett detta och skriver åsikter mot folk som använder dem!

Du bad om ursäkt för att du uppfattas som otrevlig men i nästföljande dag hånar du med att skriva att du är ett fantasiväsen som har inga av de problemen som kan uppstå med mycket inredning, många djur in/ut, sjukdommar m.m. (och varifrån får du stor yta = mer sjukdommar??? nej, det står svårstädade burar = mer sjukdomar skrev den personen)

Så du kan alltså storma ut, skriva rad upp och rad ner mer att du bli upprörd men du tål inte att andra skriver samma sak, och fattar inte alls varför?

och att skriva med STORA BOKSTÄVER är enbart irriterande och du får inte fram ditt resonemang på ett bättre sätt genom att formulera dig på det viset. Stora bokstäver är att skrika eller höja rösten det vet du mycket väl.

Jag ser två scenarion här 1. Du vet mycket väl hur folk tolkar dina medelanden och spelar martyr eller 2. du har noll koll och har svårt att göra dig själv förstådd och tolka andra i skriven form/forum.

MvH  Tsunamis

enbartmalin
4

#8 Det enda jag ser är väldigt skilda åsikter som diskuteras på en nivå som kanske är lite för mycket för dig?
Bara för att du har en "hobby" betyder inte det att du läser det som folk menar det. Uppenbarligen inte.

Åter igen, inga skällsord, inga påhopp, ingen pekas ut? Så VAR är problemet?
Att folk använder stora bokstäver för att strykar vissa ord ser jag inte som ett skäl att låsa en tråd.
Att vissa tar åt sig är upp till var och en, och man kanske inte borde ta åt sig? Då faktiskt ingen har hängt ut någon? Snarare tvärt om, dom som nämts vid namn har blivit berömda.

Det ända som gjorts är att diskutera vilket sett man själv anser är rätt sett att hålla djuren på. Och åsikter är otrolikt olika. Lev med det?
Detta är ett forum, till för att diskutera saker med andra ord, inte bara hålla med varann.

Ni som håller i sajten har all rätt att låsa trådar och jag protesterar sällan, men i det här fallet är vi en hel del som anser att anledningen till låsningen är fel.

Hälsningar Malin

Tsunamis
3

#14 Jag bryr mig faktiskt inte. Jag gjorde som jag blev tillsagd och det är ingen som sagt att tråden är tänkt att vara låst för alltid. Som jag påpekat så är inte sajtvärden här just nu och det är upp till henne att se om det var värt att låsa den eller inte el. om den ändå funkar med den ton som är tänkt för sajten eller inte.

MvH  Tsunamis

LadyNagini
2

hejdå :)

Algotgardens
7

Jag menade inget med mothugg i den tråden, har ju liksom skrivit i fler trådar än den under åren och jag tyckte att det var mycket god ton i labburstråden. Är EJ på grund av BARA denna tråden som jag lämnar, det måste du ju förstå, har blivit lack tidigare och då på grund av den ruttna inställningen till djuren som individ som många på siten delar.

Sedan tog ju folk illa upp, men jag pekade inte ut någon, jag kom ju uppenbarligen åt en öm tå för vissa och jag står fast vid att man inte skall avla om man inte har plats. Hellre kulla "överkottet" (fast det gör inte jag, bara om de har dåligt temperament) för då slipper de i alla fall lida. Men sådant får man inte heller prata om här.

Och ja, jag var snabbt tillbaka för att ha kontakt med mina ev. kaninköpare. Kommer ej att vara aktiv här om jag inte anser att styret slutar med härskartekniker och annat otrevligt.

StillaSinnet
6

#15 ja, jag tycker du får oförtjänt hård kritik första dagen som Medarbetare för du fick en tuff uppgift deligerad av Grodan. Du gjorde som du blev tillsagd, punkt-slut!

Ni som inte är nöjda ska kontakta Grodan. Men hon har inget internet på ca 3 veckor.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

LadyNagini
1

welcome back :)

Littlem
0

Håller med Lottiz.

Tsunamis
0

#17 härskarteknik?  Nu vet jag att du kör martyrkortet. Nä var ödmjuk du, du har ju redan stormat ut en gång.

Nä skämt åsido.

#18 Tack Lottiz jag är van vid motgångar är ju en föreningsmänniska själv men det var det ett tag sedan Kyss

MvH  Tsunamis

Algotgardens
8

#21 Är ej martyr, har pratat om detta med andra personer privat som håller med. Tyvärr så vågar ju inte alla säga ifrån och jag tänker ej hänga ut någon. Tycker inte synd om mig själv för fem öre, tycker synd om djuren som hos vissa saknar individvärde.

gulzebra
9

#13: Hur kan att fortsätta diskutera vara att inte acceptera? Du sitter på just ett diskussionsforum, det är mig veterligen till för diskussioner och diskussioner går ut på att man i stort sett bollar fram och tillbaka - inte bara att man säger sin åsikt och så dör tråden sen. Ska man ha ett levande forum så måste man väl ändå tillåta att folk faktiskt diskuterar.

Det enda jag reagerade på i tråden alls var mest gnäll från folk som av någon anledning tog åt sig för att de själva har små burar. Det och att de minsann fick kritisera tillbaka utan att något alls hände annat än att de själva absolut inte fick kritiseras minsta lilla. Det är ärligt talat skitbarnsligt - såna bästisfasoner hör hemma på lågstadiet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[greywitch]
8

Oj jösses här var det argt och lika arga ord, jag lägger mig inte uti detta mer än att jag vill vädra min åsikt. Glad

Jag fann heller inget större fel på förra tråden, olika åsikter ja, men så är det ju här i livet.

Men det jag finner som oerhört fel i denna tråden är att medarbetaren går så emot en enda människa och faktiskt förlöjligar personen, på flera ställen, samtidigt som medarbetaren påstår sig vara så "lärd", oj jösses, kan man bara kasta på och av sig manteln som Medarbetare och den som ska hålla i trådarna och få kasta ur sig precis vad som helst……jag hade nog låst tråden för denna Medarbetare om jag varit Medarbetare här idag.

Synd att man inte kan låsa vissa personer och låta trådarna vara kvar

Algotgardens
3

#23 och #24, det är precis vad jag tycker.

Tycker ej att sajtvärden beteer sig helt okej, men jag bryr mig samtidigt inte, det hon skriver rör mig inte i ryggen efter som att hon har fel. :)

Finns ju "mouse" på facebook, det är jättetrevligt där.

Camillhe
4

#25 Sajtvärden är mitt uppe i en flytt och har således inte deltagit i denna tråden, så  rikta dina kommentarer mot rätt person.

Sen till alla andra, ärligt talat kan inte detta släppas nu? Grodan är inte här och kan inte ordna upp saker just nu. Ska hon inte kunna vara borta ett par dagar utan att helvetet bryter loss?

En tråd har låsts, må vara att låsningen kanske var obefogad, men den är låst i väntan på att Grodan är online igen.

En helt ny Medarbetare har ansvar för hela sajten alldeles själv just nu, det kan inte vara enkelt. Och nej Tsunamis har kanske inte skött det här på ett jättebra sätt med kommentarer i denna tråden, men det är inte alltid så lätt att sära på hur man beter sig som Medarbetare och som "vanlig medlem".

Grodan har kämpat så hårt för musifokus under så många år, och är en oerhört närvarande Sajtvärd. Ska hon behöva komma tillbaka efter flytten och bara hitta en massa tjafs?

Algotgardens
4

#26 Menade såklart medarbetaren, är lite trött i húvudet. Skrev helt enkelt fel. :)

Tsunamis
2

#24 Vad jag tycker privat är min ensak och jag var noga med att poängtera att det är mina åsikter. Får jag inte ha några?

En tråd blir låst av en anledning och den har jag påpekat flera gånger. Inte för att en ny ska skapas och mer otrevligheter och personpåhopp uppstår från en och samma person med nytt alias. Skärp er och ta upp det privat!

MvH  Tsunamis

Lamina
10

Nu blir jag sjukt besviken! Grodan har varit borta en dag och sajten är redan i kaos. Gråter Och jag fick släppa allt jag hade för händer och rusa till närmsta dator för att försöka ordna upp det (jättekul, nu kommer jag säkert stå utan bostad snart också bara p.g.a. det. Skrikandes)

[aammE], Algotgardens eller vad du nu vill bli kallad kommer få skrivförbud p.g.a. uppenbara regelbrott:

• Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Och jag upprepar vad som sagts tidigare i tråden och även på forumet: Tsunamis är helt ny som Medarbetare här och fick börja sitt arbete med att helt själv ta hand om forumet! Så Grodan bad henne att låsa tråden i väntan på att någon mer erfaren skulle komma tillbaka och kunna hålla koll. Tråden är inte låst för gott, faktum är att så fort jag har gått igenom den kommer jag låsa upp den igen och hålla noga koll på alla som skriver i den. Oavsett vad många väljer att tro så gör vi ingen skillnad på folk, och vi har ingen fanclub. Tycker faktiskt både jag och Tsunamis är ganska goda exempel på det. Vi kom båda från ingenstans, var helt nya på möss men vart ändå välkomnade på forumet och tilldelade medarbetarroller. Varför? Just för att vi var nya och kunde se på saker och ting med nya ögon.

Men om det nu skulle finnas en fanclub har det då helt undgått mig. Jag är nämligen inte medlem i Svemus, föder inte upp möss och håller inte mina möss i små avelsburar. Jag håller inte heller med om att det är bästa sättet att hålla möss. Jag anser inte heller att det är fel. Jag håller mig neutral i den frågan då jag anser att det inte angår mig och hyser full tilltro till att dom som gör det ändå ser till att deras möss får aktivering och mår bra. men visst får man diskutera frågan, det är det ingen som har förbjudit. Det är bara just den lilla detaljen att det inte finns någon här som kan övervaka diskussionen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

enbartmalin
5

Lamina, ursäkta men jag anser faktiskt att Tsunamis bettet sig minst lika illa(i denna tråden).
Hur ställer du dig till det?

Hälsningar Malin

Lamina
0

Inte alls just nu eftersom det är över mina befogenheter att ens göra något åt det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TomasH]
5

Jag tycker att Tsunami har varit saklig och agerat enligt instruktionerna, hon ska väl inte ha skäll för att hon styr upp?

[TomasH]
0

#10: "Och sedan att en person som inte ens har i närheten av lika många möss som jag påstår att stora burar innebär att man får in smittor och ohyra gör mig OERHÖRT stött"

Om du menar mig har jag fött upp möss sedan slutet på 80-talet och varit aktiv i Svemus redan innan det blev en egen klubb - så lite vet jag vad jag talar om. Dessutom gällde det svårstädade burar som terrarier - inte att stora burar = ohyra…

#17: "har blivit lack tidigare och då på grund av den ruttna inställningen till djuren som individ som många på siten delar."

Med det menas väl antagligen alla som inte delade din åsikt i frågan? eller? Jag har inte mina djur som du men jag vägrar bli kallad att jag har en rutten inställning…

"jag kom ju uppenbarligen åt en öm tå för vissa och jag står fast vid att man inte skall avla om man inte har plats"

Plats för vad? Med detta menar du antagligen "plats för att ha djur på samma sätt som jag har djur"?

Kanske skulle tråden inte låsas då vi är flera som gärna fortsätter denna diskussion!

Lamina
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som sagt var så har jag inga befogenheter över Tsunamis, eller ens att avgöra hurvida hon har gjort rätt i sitt agerande eller inte. Men för rättvisans skull har hon blivit ombedd att hålla sig ifrån att skriva på forumet ett tag. Sen är det upp till Grodan att avgöra vilka åtgärder som bör vidtas eller inte.

Jag har låst upp alla trådar och plockat fram alla borttagna inlägg, så att alla som känner att dom fortfarande har något att klaga över kan klaga fritt. Jag har även skrivit PM till ett antal medlemmar, däribland [aammE]/Algotgardens, och bett om ursäkt ifall dom känt sig illa bemötta. Och om någon känner att dom har något på hjärtat så är det bara att slänga iväg ett PM till mig.

Jag kan inte göra så mycket mer än så och att be om ursäkt till alla som känner att dom har blivit illa bemötta av någon på något vis här på mus.ifokus. Oskyldig

//Lamina

gulzebra
2

Du Lamina, nu tycker jag faktiskt att du ska lämna datorn och fixa med din lägenhet istället! Tror ingen av oss har någon vätebomb så vi överlever nog allihop :)

Lamina
0

#33 Algotgardens har skrivförbud och kan inte svara på ditt inlägg. Det kanske vore en ide att skicka iväg ett pm om du känner att du vill fortsätta diskussionen med henne?

//Lamina

enbartmalin
4

Lamina, bockar och bugar för dig.
Tycker du har skött det hela snyggt vilket jag respekterar.

Se nu till att få det du hade att göra gjort så tror jag nog att alla vi "barn" lovar att "leka fint i sandlådan" ;)

Hälsningar Malin

Lamina
1

Ja, det tänker jag göra. ajanki kommer tillbaka imorgon såvitt jag vet, tills dess får ni lov att leka snällt och i värsta fall använda er av anmälafunktionen om det behövs.

//Lamina

gulzebra
1

Lovar att fjärta bort allt väte så ingen dör utan som mest svimmar lite om nån skulle ha en bomb Skrattande

(Ja, jag är jättebarnslig nu, det skyller jag på en skalle full av snor!)

ariama
0

KyssKyssKyss

Toxxic
1

Eftersom att strådstartaren har fått skrivförbud är det kanske lämpligt att låsa tråden? Det känns inte okey att man får lov att fortsätta diskutera i en tråd när personen den handlar om inte kan föra sin talan.

Lamina
3

Fast tråden handlar ju om hurvida det var rätt att låsa den andra tråden eller inte, inte om [aammE]. Nu är tråden visserligen upplåst igen, men jag väljer att hålla denhär öppen ifall någon fortfarande känner att dom har något att säga.

//Lamina

[greywitch]
3

Se där ja vilken vändning det blev medans jag var borta några timmar ifån datorn. Glad

Nu känns det bättre med en Medarbetare som inte är två personligheter i en, tack då stannar jag kvar ett tag till på denna sajten. Glad

Om jag får vill säga? Flört

Lamina
5

Det är klart du får, greywitch. Alla medlemmar är välkomna och uppskattade, vilket jag hoppas och vill att dom känner att dom är också. Nu gick något fruktansvärt fel idag och folk kände sig kränkta och påhoppade. Men jag har gjort mitt bästa för att försöka ordna upp det och hoppas ingen tagit allt för illa vid sig. Oskyldig

//Lamina

[greywitch]
0

#44 Tack Glad

Grodan
7

#0 Trist aammE. Det gör alltid ont i mig när någon lämnar sajten, av vilka anledningar det än må vara.Gråter

Känner man sig inte omtyckt är det givetvis inte roligt att vara kvar på en sajt, det förstår jag, men det är också bra om man kan skilja på sak och person. Samt förstå att det folk ser är endast det du väljer att skriva. Hur du formulerar dig och vilka ord du väljer är viktiga. Du kan räkna ut att vissa meningar ger en respons, medans andra meningar ger en annan…

Vi känner några här. Några av oss har träffats. Några av oss har många år av vänskap som grund innan sajten startades. Dock är de flesta av oss här faktiskt främlingar för varandra. Vi kan inte bedöma personer. Vi kan endast läsa vad de andra väljer att skriva. Utifrån de skrivna orden kan vi inte bilda en uppfattning om personen bakom dem.

Väldigt få personer här på mus-ifokus är dömande människor, utan väldigt öppna och ödmjuka. De förtjänar att få läsa trevliga inlägg och inte känna sig kränkta.

Därför är det viktigt att vi alla tänker på hur vi uppfattas. Hur våra ord uppfattas.För här på sajten är ord det enda vi har. Ok, bilder har vi också, som kan pigga upp lite. Gula gubbar eller bilder på annat som man kan lägga in.

Nu tillhör jag tyvärr den del av befolkningen som inte kan se om det råder personliga påhopp eller ej, i trådar, och därför behöver jag trådpoliser och Medarbetare. Jag kan t ex tyvärr erkänna att jag ingenstans i den här tråden (eller i avelsburstråden) finner några otrevligheter alls. Visst riktas det väl en och annan spark mot mig som Sajtvärd, men annars ingenting jag själv anser vara bråk. Och jag vet ju att det är fel, därför behöver jag andras ögon på saken, samt att alla som är aktiva skrivare här tänker hur de formulerar sig. Så skriv gärna ett pm till mig om det är något jag behöver förstå.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️