Viftar på svansen
Hejsan!
Jag har en liten fråga, en av mina tjejer har börjat med en ny grej. Hon viftar på svansen, inte piskar utan ser jätteglad ut, kollar på en och viftar på svansen. Hon kan även göra det mot de andra mössen. Hon trycker svansen mot marken och viftar våldsamt flera sekunder. Antar att det är något med dominans? Men hon ser absolut inte elak ut när hon gör det. Som jag förstått det är hon ledare i buren.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Enligt min erfarenhet är det inte ett positivt beteende. Det tyder på oro, missnöje, irritation, rädsla och även varnar andra möss för att de är arga eller att det finns rovdjur eller dyligt. Det är vanligt att unga möss viftar/piskar med svansen av rädsla.
Jag har sett några filmsnuttar på råttor som blir klappade som viftar på svansen. Där ägaren menar att råttan viftar av förnöjsamhet och mys, medans jag läser in något helt annat. Det kan vara ren reflex i vissa fall, men i andra så är råttan inte helt nöjd - viftar för att visa att den inte är helt nöjd alltså.
Hmm.. Hon är ganska ung min tjej. Föstår inte riktigt varför hon gär det och hon är den enda i buren som pysslar med detta beteende. Det ser rså vilseledande ut när hon ser så frukatsvärt glad ut samtisigt som hon gör detta (Under någon sekund bara).
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se