Honey Love
Fawn är ju en rödögd röd mus. En gul mus, både dominant och recessive yellow, kan ju färgavlas mot röd eller mot gul, och alltså bli en röd mus, eller en gul mus. Love är verkligen gul.
Fungerar beteckningen fawn på honom också, eller ska han helt enkelt vara en "rödögd gul" i stället? I stamtavlan kommer jag att skriva rödögd gul, eftersom det är vad han är.
Röda ögon är verkligen vackert ihop med vissa färger!!
Han såg verkligen ut som honung, vilken vacker färg!
Vilken underbar färg, lyyser om henne. Typ en guldklimp :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Ja, honungsfärgen är härlig
och musen rar.
Nej, jag ska inte "föda upp" fawn. Men jag har ju rödögt i mina gener, så jag lär få en del lite då och då. Roommate bidrar ju också med röda ögon. Röda ögon är mycket vackert i kombination med vissa färger, så jag vill inte bli av med dem helt.
Intressant att veta om RY-fawn blir så här gula, eller om det är något annat som ger gulfärgen hos Love.
Polygenerna för rödfärgen är ju Rufus polygener (rufism). Dem bör han ha ont om. Att avla mot rent gult bör ju handla om andra polygener, eller hur.
Varken RY eller DY är ju rent och vackert gula, om de inte färgavlas mot det. Liksom de röda behöver färgavlas.
Här syns Love och Candy tillsammans, för att visa hur olika RY-färgen kan utvecklas.
Candy är visserligen ca 1,5 månad yngre än Love, som är snart 4 månader. Men Candys färg är "grå-blandad", dvs inte alls bra recessive yellow.
Hon är en liten tjej, som inte har världens bästa färg, men hon är något så helt otroligt mysig och go, sällskaplig, kommunikativ och tam (liksom hennes systrar Smarr, Godis och Gottis). Helt underbara möss!! Beteendemässigt, mot mig. Snälla, rara, pussgoa, älskansvärda, både så otroligt pigga och glada, men ändå väldigt lugna.
PS. Det är ingen parning på gång mellan dessa två! Hade dem bara ihop för fotosession, Candy löper inte.
Fram för gula möss med röda ögon! Balltisch!
Såå fina innan jag dör ska jag ha ägt en sån! <3
www.krakansfaglar.n.nu
jag tycker att färgen är fin! Kanske inte som en utställnings-fawn men fin som färg. Dessutom tycker jag att med både choklad och pinkeyedgenerna så blir röda färger renare. Sätter man sen dessutom på satin så ser de ut som mässing!
#12 ha, mässing… bra namn på färgen… vad fasiken heter mässing på engelska

#13 Brass.
Jag älskar hans färg, tappar andan av den.
Överlag är jag ju lite svagare för gula möss än för röda.
Men jag tycker nog att mina svartögda RY är rena i färgen också, för det mesta. Candy på fotot ovanför är ett undantag - och då är hon förstås mysigast…
Honey Glaze är mörkare än Love, men fortfarande ren, ingen sotning eller nåt sånt finns hos honom.
Honey Glaze:
#14 Lol, då kan man inte kalla den för det… jag odlar brass lixom… hehe
#17 som en vandrande guldklimp
Så extremt vacker!
*putt*
ååå så fin <3
Han är helt ljuvlig
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Han är så fin
Vill också hälsa att Mist såg ut som din Candy när hon kom hit som bebis men numera är hon så fint gyllende!
MvH Tsunamis