Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1118 ggr
Gasoline
0

Djuraffär

Va in på en djuraffär i sthlm området i helgen (säger ej vilken) och medans jag gick runt där så hitta jag en frysbox. Gissa vad jag hittade där?! Inte nog för att det var infrysta pinkysar, möss och råttor. Det var även små sköldpaddor och en och annan akvariefisk.

Jag vart att må illa då jag inte tror att dom häver ihjäl dessa djur innan dom fryser in dom, för jag hittade inge blod eller något på någon av djuren, och hur häver man ihjäl en sköldpadda och en pinkys utan att det syns? Tror knappast dom andvänt något medel då jag tar för givet att detta ska andvändas som mat.

Usch, jag blev att må så himla dåligt, stackars djur! Dom verkar ha värsta industrin på mössuppfödning för det var en påse med en hel drös i! Det var nog säkert en 50 st utan att jag ljuger.. Usch, stackarna! :'(

Tina-A
0

Sköldpaddor? Aldrig hört att man brukar ge sköldpaddor till ormar, för det var väl ormar som skulle äta dom? Konstigt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gasoline
0

#1 Hmm, jag vt inte riktigt, men det låg en liten stackars sköldbadda där inne, vad dom skulle ha den till vet jag ej.

Vattnadal
0

För det första, så skulle jag tro att de som de allra flesta andra butiker köper in "färdiga" frysta möss och råttor till foder. Det finns många stora uppfödare som säljer fryst foder till orm, och exakt hur de avlivar vetr jag inte. Kanske gas, eller slag i nacke ed, snabbt går det troligen i alla fall.

Om det ligger fiskar, sköldpaddor, någon undulat ed, är det med största säkerhet djur som dött i butiken. Det är tyvärr inte alls ovanligt att nyhemkomna grossistdjur dör.

Butiken kanske inte skulle ha en öppen frysbox som kunder kan titta i…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Gasoline
0

#3 Jo, men någon måste ju göra det.. Men hur bryter man nacken av en pinkys?, utan att det syns alltså? Så inget som såg onormalt ut..

Mymlan
0

#4 Varför tror du de bryter av nacken? www.repti.net  här kan du fråga de som föder upp möss till ormföda hur de avlivar sina möss och råttor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Pehpsii
0

en kille jag träffade på en fest sa att han DRÄNKTE de möss han gav som mat. Känns inte som det är tillåtet, men han verkade iofs inte helt bra i huvet vilket som. Slutade med att killen blev utslängd.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Vattnadal
0

Drunkning är inte en snabb död, och enligt svensk lag ska djur avlivas snabbt och smärtfritt, även om de ska användas som foder.

MVH Elin

Gasoline
0
Grodan
0

Skölpaddor brukar veterinärer råda att man avlivar genom att lägga i frysen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
0

#9 Vadför det?Stackarna.. Skulle inte vilja bli nerfryst. En annan sak är det ju med grodor, som går i dvala under vintern.

Ellinor_ludde
0

NE USCH, JAG SPYR :'(
Tänk dig att du blir nerfryst till döds :/

Vattnadal
0

Jag tror att sköldopaddan var död när den hamnade i frysen.

MVH Elin

Terato
0

Men vi ska väl inte diskutera avlivningsmetoder här?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Sara87
0

Jag hittade också möss i en frys idag när jag va på en djuraffär. Men det var inte pinkysar tror jag. De hade päls va jag kunde se..

Grodan
0

Nä, sant, Terato, det ska vi inte (i a f inte på möss…), men avlivningsmetoder för reptiler-kallblodiga djur- finns inte så många har jag hört och några veterinärer jag pratat med (iofs länge sedan) påstod att det är ett humant sätt för kallblodiga djur att dö genom att lägga dem i frysen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bellona
0

det har jag också hört av min veterinär. hon sa att sköldpaddor går tydligen i någon slags dvala av kylan och somnar in smärtfritt.

i övrigt så pratade jag med någon och då sa han att de brukade gasa ihjäl djuren, bland annat nämnde han något om koldioxidförgiftning om jag inte minns fel vilket är möjligt, så det är inte så att de större djurmatssäljarna fryser in dem levande. det skulle de aldrig få göra i sverige och någon sorts kontroll som görs någon gång måste det ju finnas? En lärare på en skola i gbg hade råttor där som han lät gasa ihjäl för att ungarna sedan skulle dissekera dem..

Gasoline
0

#16 Är djuern lika mycket värd som judarna på hitlers tid? Uch, jag blir ju arg.. Du kan man lika gärna gasa ihjäl alla andra djur som hund, katt, häst what ever

Terato
0

#15,16 Ja, det låter ju väldigt troligt att det är så!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se