Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1899 ggr
[Kamillah]
0

Stronghold?

Har nu fått stronghold utskrivet till mina möss då det visat sig att de fått skabbkvalster, Tänkte behandla mina råttor också, men är det någon idé att köra på marsvinen med iaf det råkar vara något annat? Finns det något som smittar mellan marsvin och möss?

[Kamillah]
0

Ingen som vet?

[TomasH]
0

jag tror vi får vänta in svar från Grodan då hon är experten på ohyra. Vad säger din veterinär?

Lamina
0

Hmm… Högst aktuell fråga för mig också då jag också har marsvin… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

#2 LOL vad taskigt… Tungan ute

Kamillah. Det ska eg inte behövas att du behandlar även marsvin. Skabbkvalster går på möss och råttor - de delar ett par arter. Inget av dem trivs på marsvin.

MEN det brukar vara så att har man ohyra på ett djurslag är det inte ovanligt att man har det på ett annat också. Varför det nu är så vette tusan.

Däremot vet jag inte om marsvin tål Stronghold. Om du inte hittar ohyra på dina marsvin tycker jag du ska strunta i att behandla dem.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
0

Det beror helt på vilken sorts skabb de har fått. Det finns flera olika sorter. De flesta är artspecifika men kan ändå gå på råttorna. När jag läser om vilka skabbsorter marsvin kan ha så är inget av de samma som mössen kan få.

Jag kan verkligen ingenting om marsvin och vet inte ens om de tål Stronghold men har du djuren i samma rum så skulle jag (om marsvin tål Stronghold) ha satt på dom med.

Jag trodde att rävskabb kunde gå på alla arter men när jag läser om det verkar det inte gå på marsvin. Annars är just rävskabb ett typexempel när alla djur i hemmet bör behandlas. Eftersom du inte vet vilket skabbkvalster dina djur har är det i princip omöjligt att säga om marsvinen kan vara drabbade eller bärare också.

Edit: Såg att Grodan skrivit sitt inlägg under tiden jag skrev mitt.

[Kamillah]
0

Marsvin tål stronghold och jag tog på dem också i förebyggande syfte! Nu hoppas vi att vi blir av med skiten.

Grodan
0

#6 Hade marsvinen nåt?

Stronghold fungerar fortfarande fläckfritt, så du borde snart vara av med problemen.

[Kamillah]
0

#7 Såvitt jag kunde se på både råttorna och marsvninen hade de inte något. Men man vill ju inte riskera nåt.

Funkar det även om man bara droppat på pälsen i nacken? Lyckades inte få mina att stå still så jag kunde ta bort håret först.

Vattnadal
0

Ni som brukar använda det, hur många möss räcker det till? Jag tänkte köra i samband med utställningen hos mig, för att inte få in nåt tok. Beställde hem de större pipetterna för katt. Nån som har koll på antal möss de räcker till?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Kamillah]
0

Kan säga att mina 15mg pipetter räckte till typ 6 droppar. Så bara räkna på det.

Vattnadal
0

Fast de ska väl inte ha en hel droppe, utan bara en liten dutt?

MVH Elin

[Kamillah]
0

Nej, veterinären sa en droppe till mig, samt andra jag pratat med det om innan :)

Camillhe
0

Nej de behöver inte en droppe. En råtta ska ha en droppe, så en så liten dutt som  det går att ge är det bästa. Ofta säger man att Stronghold är så ofarligt och visst, det är det jämfört med ivermektin och d.y. men 10 ggr dosen har gett biverkningar därför ska man verkligen ta det försiktigt med mängden. Och tyvärr kan man inte lita på de flesta veterinärers ordnination av just Stronghold.

Elin: Hur många det räcker till beror på hur skicklig du är på att inte klämma på tuben;)

Jag skulle kunna tänka mig att man kan få en tub till att räcka till 50 kanske.

[Kamillah]
0

#13 jaha, då vet jag det till nästa gång då :P

Grodan
0

#13 Tror en tub med den rosa för katter räckte till 70 möss. för det är det antal jag har och hade då jag hade Stronghold den rosa tuben…

Vattnadal
0

Är rosa den stora eller lilla för katt? Jag har inte hämtat ut det än… Flört

Tänkte på veterinärens inrådan dra över det i en 1 ml spruta för att dosera lättare.

MVH Elin

Lamina
0

Ugh, för mina 45 behövdes det 2 tuber! Skrikandes Men så var jag ju så jäkla petig. Var musen inte ordentligt blöt i nacken så duttade jag en gång till.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

hm… ok, jag kanske minns fel…

[TomasH]
0

jag och en uppfödare till har sett nånting som kanske kan vara effekt av överdosering av Stronghold - möss som tappat nästan ALL päls efter medicinering med Stronghold!

Eventuellt kan detta bero på att den parasit man dödat har suttit i hårsäckarna och därför har pälsen rasat när parasiten dött MEN det kan ju faktiskt bero på medicinen! I det engelska musforumet skriver de om risker med Stronghold oh framhåller gamla Ivomec som mer pålitligt. Dock har både Grodan och jag sett att Ivomec inte tar musparasiter lika bra som Stronghold…

Grodan
0

#19 Intressant.Skrattande

Varför anser de engelska uppfödarna att Stronghold skulle vara farligare än Ivomec?

Jag har aldrig haft hårsäckskvalster på mina möss så jag vet inte, men antar att de kan bli väldigt kala av det.

Överdoserat Stronghold har jag gjort de senaste gångerna, tyvärr. Eftersom jag haft för starkt Stronghold - för hund… Jag har märkt att mössen mått dåligt, de har blivit lite trötta, slöa och kalla. Men efter en vecka är de ok igen.

Ivomec har jag inte överdoserat på mus, men en mus tålde inte Ivomed och dog. På råtta råkade jag överdosera Ivomec och tyvärr dog några, efter det har jag varit mkt noga med dosering.

Camillhe
0

#20 OJ, det är väldigt allvarligt. Den för hund är ju många ggr starkare än den för katt och mössen kan dö av en så extrem överdosering.

Finns en otroligt informativ engelst artikel om smådjur och selamektin som jag tyvärr inte lyckas hitta just nu, men där står uppspaltat vid vilken överdos de olika biverkningarna har uppstått. Och det krävs inte så mycket.

Vattnadal
0

Jag hade nog försökt späda den, som jag gjort när jag gett mössen av hundarnas axilur.

MVH Elin